Ojetrycksmätare

Forum / Övrigt / SSR / Ojetrycksmätare

Forum / Övrigt / SSR / Ojetrycksmätare

  • Författare
    Inlägg
    • januari 21, 2008 at 06:35 #17378

      Hej!

      Jag har sett att det finns nån slags “Y-koppling” som man kan sätta i oljetrycksgivaruttaget på motorblocket. Är denna till för att kunna montera orginalgivaren OCH montera in en extern oljatrycksgivare?

      Finns denna att på tag på någonstanns eller det är till att jaga begagnad?
      Någon som vet vad det är för gängor? När jag skulle köpa oljetrycksgivare hade alla “eftermaknads givare” konisk gänga och passade inte. Saab orginal passade perfekt!

      Så är det någon som vet vad det är för gängor i motorblocket Så kanske man kan leta efter en ny!

      /Rikard

        januari 21, 2008 at 08:23 #117343

        Ja, oftast.
        Det finns också tex VDO oljetryckgivare med inbyggt uttag för oljetrycksvarningen som triggar då trycket understiger 0,5 bar. Praktisk att ha när det är trångt.

        Gå till närmaste tex MECA eller Mekonomen så har de förgreningar i olika versioner. Det finns tom en uppsättning på Biltema.

        Jag vet ej vilken gänga som V4 har, men det står nog i instruktionsboken/VHB

          januari 21, 2008 at 08:50 #117344

          gängan är 1/4″-18NPT

            januari 21, 2008 at 17:46 #117367

            Kollade biltema precis. Dom har en, men där står 1/4″-18NPTF. Vad betyder “F” på slutet?

            /Rikard

              januari 21, 2008 at 18:05 #117368

              NPT Vs. NPTF Taper Pipe Threads

              The two most common taper pipe threads used in the United States are NPT and NPTF. Applications range from electrical conduits and hand railings to high-pressure pipe lines that carry gas or caustic fluids. NPT threads are for mechanical or low-pressure air or fluid applications and require the use of sealing compounds like Teflon tape, to provide the seal. When the application is more critical, and the sealing compound may fail due to high heat or pressure, NPTF Dryseal threads are used. This mechanical seal is produced by the mating and slight crushing of the threads when a wrench is applied to tighten the fittings.

              Visually, both threads appear to be identical. Both have a ¾” taper over one foot of length. Both have the same pitch diameter at the top of the hole of internal threads or end of the pipe on external threads, and both have the same thread lengths or depths. However, there is a subtle difference in the thread form that differentiates the two. The major and minor diameters of both threads differ slightly. With NPT threads, after a wrench is applied, slight spaces at the major and minor diameters may exist that would allow the assembly to leak and therefore a sealing compound is used to fill any gaps. On the other hand, NPTF threads are designed to ensure that sufficient crushing of the entire thread form will take place to produce a mechanical seal.

              How does the difference in thread forms effect the tooling used to produce NPT and NPTF threads? Taps are available for both NPT and NPTF threads having the appropriate form to produce each type of thread. Since NPT threaded parts require sealing compounds, it is acceptable to use an NPTF tap for NPT applications. However, NPT taps cannot be used for NPTF applications, as it will likely produce a thread that will leak. The same is true of external threads. In most cases the tap drill is the same for both forms.

              The most significant difference in the two threads is the inspection required. Since sealing compounds will be used for NPT threads, only a single plug with a step, known as an L1 plug (internal thread) or a single thin L1 ring (external) are required to check size. However, since the taper and the position of major and minor diameters are so critical to the sealing of NPTF threads, the additional threads in the assembly known as L2 and L3, and the major and minor diameters are inspected with either special plug or ring gages.

              http://www.cutting-tool-supply.com/TechTips/Tapping/NPTvsNPTF/NPTVsNPTF.htm

                januari 22, 2008 at 06:06 #117391

                Om jag har förstått det rätt så kan man montera en komponent med NPTF gänga i ett hål med NPT gänga? Men inte tvärtom.
                Alltså skulle det gå med NPTF i oljegivar hålet och inte behöve någon packning.
                En fundering bara: Då kommer det inte att gå att gänga komponenten ända in väl? Bara till det börjar ta emot?

                NPT = “vanlig” gänga.
                NPTF = Konisk gänga.

                /Rikard

                  januari 22, 2008 at 07:06 #117394

                  nej båda är koniska men den senare har väl gängan skuren annorlunda för att garantera täthet utan tillsatser.
                  Den adaptern som finns i sortimentet är säkert rätt, har svårt att tro att de gör adaptrar av båda typer.

                    januari 22, 2008 at 07:17 #117396

                    Okej.

                    Det jag kommer ihåg är bara när jag skulle skaffa oljetrycksgivare till V4:an. Alla som jag köpte i olika bildelsaffärer passade inte för att gängan var “konisk”. Den gick alltså inte att skruva in så den bottnade. Men det är kanske okej?
                    Är det då en NPTF gänga jag fått?

                    Sen skaffade jag en hos min saab-handlare och den passade som den skulle.

                    Passar dessa olika typer i varandra?

                    /Rikard

                      januari 22, 2008 at 07:37 #117397

                      ja jag vet inte vad din butik levererade men alla standard oljetrycksgivare jag har till V4 är det då konisk gänga på. Den ska alltså inte bottna innan sexkanten, så har det aldrig varit förutom de som har rak gänga men dom har oftast tätningsbricka istället.

                        januari 22, 2008 at 07:50 #117398

                        Okej, då är det inte meningen att den ska bottna. Är bra att veta.
                        Alltså går det bra att använda NPTF till NPT?

                        /Rikard

                          januari 22, 2008 at 08:25 #117400

                          I nödfall kan du alltid använda lite “packningsklet” Locktite har en tjärliknande gegga som jag använt då min givare inte ville täta bra mot förgreningsstycket. Det har hållit fin-fint på min 900 Aero 92

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.