Olika Fordonsuppgifter på samma 9000 modell ???

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Olika Fordonsuppgifter på samma 9000 modell ???

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Olika Fordonsuppgifter på samma 9000 modell ???

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 20, 2011 at 22:26 #4213

      Sitter och bläddar i lite papper och kom till att notera att det skiljer lite uppgifter på samma typ av bil på Transportstyrelsens hemsida,

      Gäller 9000 Talladega årsmodell -89
      inga bilar har dragkrok!
      alla är manuella.

      Årsskatt:
      1870kr ligger alla jag kollat på utom en som har 2058kr ??

      Längd, mm:
      4650 ligger alla jag kollat på utom en som har 4800 (samma som hade 2058kr i skatt) ??

      Bredd, mm:
      1820 Har alla utom en som har 1770 ??

      Kaross: Kombi, Taklucka (05)
      Har hittat både 04 och 05 beteckningar på bilar med taklucka (03 är utan taklucka) ??

      Vad är skillnaden?

        oktober 21, 2011 at 15:54 #34189

        Hur kan det skilja 15cm på längden?
        exakt samma årsmodell och utrustning…

        Tryckfel?

          oktober 21, 2011 at 16:08 #34191

          Kan det inte vara en dragkrok (på 15 cm) som skiljer dem åt ändå? Du får googla & ringa ägaren till den längre bilen. Inte det minsta skumt 😉

            oktober 22, 2011 at 08:00 #34201

            Jag äger själv den ”långa” bilen och där har aldrig varit drag på den!
            att skatten skiljer tycker jag också verkar märkligt

              januari 8, 2012 at 10:22 #37371

              Jag har två Talladegor, båda 89:or

              Den ena saknar drag och sollucka, kod (03)
              Denna kostar 1870 i skatt, och har en angiven längd på: 4750 mm

              Den andra har både drag och lucka, kod (05)
              Denna kostar 2058 i skatt och har en angiven längd på 4650 mm dvs 100 mm
              kortare än bilen utan drag….

              Håller med om att något som inte riktigt stämmer här.

              Utgår ifrån att det är tillverkarens uppgifter som anges i samband med registreringsbesiktningen?
              Även om mycket var datoriserat redan 1989 så finns det kanske en liten risk för att ”manuella” fel begicks.

              Spelar egentligen ingen roll men lite kul är det trots allt.

                januari 8, 2012 at 12:46 #37378

                @Saabmicke wrote:

                Spelar egentligen ingen roll men lite kul är det trots allt.

                Egentligen gör det ju det eftersom staten har fått in för mycket skattepengar ifall bilen är feltypad. Skiljer ju 180 spänn/år vilket blir ju en del pengar på de drygt 20 åren som passerat.

                  januari 8, 2012 at 15:29 #37392

                  @Hotrodder wrote:

                  @Saabmicke wrote:

                  Spelar egentligen ingen roll men lite kul är det trots allt.

                  Egentligen gör det ju det eftersom staten har fått in för mycket skattepengar ifall bilen är feltypad. Skiljer ju 180 spänn/år vilket blir ju en del pengar på de drygt 20 åren som passerat.

                  Jo, det har Du faktiskt en poäng i…det blir ju faktiskt över 5000 kr under 30 år innan bilen blir veteran.
                  Undrar om det går att begära omprövning eller rättelse?
                  Att staten skulle betala tillbaka den skatt som betalats för mycket i så fall låter väl som en utopi?

                    januari 8, 2012 at 21:26 #37420

                    Kan det inte vara så enkelt att takluckans extra vikt knuffar bilen över i en annan skattegrupp? Tjänstevikten på de båda bilarna, skiljer den sig åt?

                      januari 8, 2012 at 21:49 #37422

                      @enor wrote:

                      Kan det inte vara så enkelt att takluckans extra vikt knuffar bilen över i en annan skattegrupp? Tjänstevikten på de båda bilarna, skiljer den sig åt?

                      Du kan ha rätt…
                      bilen med den ”låga” skatten har en skattevikt/tjänstevikt på 1470 kg medan den andra har 1520 kg.
                      Om takluckan gör bilen så mycket tyngre kan ju diskuteras men i kombination med draget så kanske…..

                      Samtidigt är det ju 10 cm ”mindre” bil om man skall tro på uppgifterna.

                      Skall kontakta Transportstyrelsen och höra om de har någon förklaring.

                        januari 12, 2012 at 13:11 #37646

                        @Saabmicke wrote:

                        Jag har två Talladegor, båda 89:or

                        Trevligt med talladegor, börjar bli många i skåne nu…..

                        @cabtt wrote:

                        Har hittat både 04 och 05 beteckningar på bilar med taklucka (03 är utan taklucka) ??

                        Vad är skillnaden?

                        kom på att det är plåt respektive glaslucka

                        @enor wrote:

                        Kan det inte vara så enkelt att takluckans extra vikt knuffar bilen över i en annan skattegrupp? Tjänstevikten på de båda bilarna, skiljer den sig åt?

                        Isåfall ligger en brytpunkt vid 1500kg

                        Urklipp från Transportstyrelsen:

                        Fabrikat: SAAB 9000 T16 CD55LSRTA
                        Fordonsår: 1989
                        Årsskatt, kr: 1870
                        Tjänstevikt, kg: 1480

                        Fabrikat: SAAB 9000 T16 CD55LSRTA
                        Fordonsår: 1989
                        Årsskatt, kr: 2058
                        Tjänstevikt, kg: 1520

                        men dom har både lucka, så det borde vara samma Tjänstevikt??

                          augusti 19, 2012 at 21:29 #46631

                          Min 9000 2,3 turbo ´91 har både fast drag & plåtlucka.
                          Den har den högre skattetariffen.

                            augusti 20, 2012 at 07:43 #46638

                            Jag har fått för mig att dom sätter högre skattebeloppet på importbilar.. Kanske inte gäller bilen tråden handlar om?

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.