Oljebyte/kontroll i slutväxel på 900i -88

Forum Övrigt Allmänt Oljebyte/kontroll i slutväxel på 900i -88

• Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2003-08-12 06:49 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    jean
    Deltagare

Hej.

Jag ska fylla på eller åtminstone kolla oljan i slutväxeln på min 900i -88b. Hur gör man? Var sitter den eländiga påfyllningspluggen?

anonymous
    Deltagare

Hej!

På äldre 900 finns en oljesticka, typ samma som motorns för växellådan. På nyare är det en plugg med sticka på pluggen. Jag vet inte hur det är på en 88B.
    Den sitter i alla händelser under avgasgrenröret.

MVH/Gunnar

jean
    Deltagare

Hej igen. Jag menar inte olja i växellådan, utan i slutväxeln,

Bengt Åkesson
    Deltagare

[image]http://home.swipnet.se/~w-112509/slutvx900.jpg[/image]

Jag förutsätter att du har en automatlåda eftersom du har ”separat” slutväxel.

Fyll upp olja till påfyllningsplugghålets kant.

Olja Växellådsolja EP-olja SAE 80 alt 75 API-GL-4 eller API-GL-5 eller motsvarande.

Beroende på växellådstyp 1,25 till 1,4 liter.

Bytesintervall slutväxel 20000 km.

(Med reservation för ändringar som skett efter 1985 då min dokumentation är tryckt.)

/B

christer json
    Deltagare

Nivåpluggen är placerad på växelådans vänstra sida ovanför vänster drivaxel (enligt Haynes gör-det-själv). (Se nu kom det en bild till beskrivningen ovan så mitt inlägg känns helt onödigt…)
    Vart tappluggen sitter vet jag inte dock…
    Se till att bilen står någorlunda plant när du kollar nivån och fyller i så det inte blir för lite/mycket.

/CJ

jean
    Deltagare

Hej igen!

Nu är jag lite förvirrad, för jag har fått för mig och dessutom tyckt mig läsa att det oavsett växellåda finns en separat slutväxel där oljan kan bytas/fyllas på. Men hur som helst, nu vet jag var jag ska titta iallafall… Tack för era svar och bilden!

Peder Andersen
    Deltagare

Hej!

Manuella växellådorna på 99/900 har samma olja överallt, och man tappar ur genom en plugg långt bak under lådan (som brukar vara överjävlig att få loss). Inget separat byte i slutväxeln alltså.

Automatlådorna har ATF-olja i hydraulsystemet som kontrolleras och fylls på genom oljestickans rör, men eftersom denna typ av olja smörjer dåligt så har man vanlig växellådsolja i slutväxeln. Den tappas genom plugg i botten, och fylls genom den nivåplugg som visas på bilen.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng