Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Orkidévita VeeFyran
- Detta ämne har 25 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2015-05-02 21:25 av .
- FörfattareInlägg
- 30 mars, 2015 kl. 21:14 #27067
Per-Erik
DeltagareDetta kanske blir lite långdraget, men ibland är det så… alla mina bilar finns på http://www.garaget.org/ppihlstrom
Sommaren 2010 jobbade jag en hel del uppe i Båstad med omnejd, och körde ofta förbi en verkstad där det stod en vit 96:a utanför. Jag stannade till några gånger, men det var aldrig någon där. Bilen var en Orkidévit 75:a med lejongul inredning. 96:an såg rätt skaplig ut där den stod, fast den saknade motor, växellåda och front. Den såg trots allt bra ut, inte mycket rost, hyfsad inredning osv vad jag kunde se genom rutorna. Vid ett av mina besök så kom grannen till verkstaden ut och undrade vem jag letade efter. Jag berättade att jag var intresserad av Saaben. De berättade då att ägaren till garaget hade gått bort hastigt, men att Saaben tillhörde en kund. Jag fick hans namn och telefonnummer.
Jag försökte nå ägaren några gånger, läste in meddelande på hans telefonsvarare, men inget svar. Några månader gick och plötsligt hörde han av sig. Jodå, han kunde tänka sig att sälja den. Han hade köpt den för att hans mor skulle ha en billig bil att köra, men så hade växellådan rasat, och han hade köpt henne en Polo istället. Sagt å gjort – jag köpte bilen av honom, och fraktade ner den från Båstad, till Höja utanför Ängelholm, där jag hyrde garage just då. Lite mer ingående studie gjordes…
Till saken hör också att jag precis veckorna innan han hörde av sig hade köpt en Röd 71:a (Svenne-Röd), en Veronagrön 74:a (Skrotis) och en Smaragdgrön 75:a (Japan-Saaben). Jag hade dessutom en Indiskgul 74:a (Rallygulan)…Nåväl, den Veronagröna var i rätt dåligt skick. En påbörjad renovering, men där det inte direkt försökt hålla sig till rätt mått någonstans. Bakskärmarna passade inte längre , en del överlappningar hittades. Jag och min kompis Alexander skruvade tillsammans, och ju mer vi rotade i den desto mer kände vi att den var mer jobb än den var värd – vi styckade upp den. Bra-att-ha bitar sparades, motor och låda var friska, inredningen som ny…
Den röda fixades och såldes till en holländare, den Smaragdgröna gick till Japan, Rallygulan hamnade utanför Göteborg, med inredningen från den vita, och den vita bilen sålde jag till Alexander, tillsammans med den veronagröna inredningen – han tänkte sig renovera den och lacka om den till just veronagrön – ans pesonliga favoritfärg… – vi är nu framme vid sommaren 2012…
Flera andra bilar har hunnit tillkomma, och någon har gått vidare, bla ”Barn Find” 66:an, som sålts till en entusiast i England. I garaget står nu endast en Indiskgul 75:a som är i stort behov av renovering…
Åren har gått, och den vita har stått i en lada på landet och samlat damm. Alexander har bytt jobb, köpt hus, och hinner inte riktigt med att skruva på gammelsaab. Jag fick för en månad sedan ungefär plötsligt lust att få till en V4:a att köra med till våren i rallyt som Karlskrona-gänget (Anders ”Kälkan”) anordnar. Jag funderade på något sätt att kanske få ihop min indiskgule, men insåg snabbt att det skulle jag aldrig hinna med, men så kom jag att tänka på den vita 75:an som bara stod där, och ringde Alexander och frågade om han ville sälja – och jodå, det ville han, så nu är den tillbaka i min ägo.. Det sista som gjordes på den innan den stoppades bort var att framvagnen demonterades, så det fick vi ju återställa.
Dennis och Jimmy i Örkelljunga hade lovat plats uppe hos dem för svetsning och diverse, så vi bar iväg dit
Den första tanken var att ”slänga ihop” en bil att ha och köra bus med. Penselmålade plastskärmar, originaldörrarna med rosthål i botten, halvbur och ett par storlar typ…
…meeeeen, ju mer jag rotade i bilen, desto bättre visade det sig att den var, och allteftersom har jag velat göra den finare. Nu lutar det mer åt en rullande renovering/förättring, men ändå nå’t som jag vågar och kan ha roligt med.Svestsning av det lilla (som naturligtvis blev lite mer än jag trott…)
Och lite annat skoj:-)
…fortsättning följer…
30 mars, 2015 kl. 21:21 #202852Janne Hagnell
ModeratorJa, bilderna från bakre hjulhusen indikerar ju att den är riktigt fräsch och väl värd att satsa på! :AP
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)31 mars, 2015 kl. 04:58 #201365Per-Erik
DeltagareJo, den är rätt fräsh faktiskt. Lite hål vid ett par domkraftsfästen, lite i bakre hjulhusen, lite i golvet längst fram. Vänster sida naturligtvis aningen sämre än höger. Det tog fyra mekartillfällen, ca 20 timmar allt som, inklusive restid till Örkelljunga, men nu är all svetsning gjord, iallafall det jag ska göra nu. Vänster torn ska få sig en omgång, men det får klara sig till senare.
Nästa på listan är bromsarna:
Nya skivor, renovera oken, byta hjulcylindrar bak, nya slangar runt om, samt klossar fram. Allt är beställt och ska vara här imorgon… Påsken räddad 🙂31 mars, 2015 kl. 07:34 #202855Janne Hagnell
ModeratorHärligt! :CH
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)12 april, 2015 kl. 22:53 #231923Per-Erik
Deltagaretänkte jag skulle lägga in grejer här, men jag orkar inte försöka lista ut detta… ni får titta på mina fb inlägg istället, eller på garaget.org/ppihlstrom
tack 🙂
13 april, 2015 kl. 19:09 #23331413 april, 2015 kl. 21:21 #233388Janne Hagnell
ModeratorÄh, det funkar ju nästan precis likadant som innan @per-erik!!
Bättre, för nu går det att direktladda bilder från iFån!
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)23 april, 2015 kl. 19:11 #261567Per-Erik
Deltagareok… ja, jo, jag får väl testa en gång till… Det blir lite förvirrande för en gammal gubbe dock, med flera saab-grupper på fb, och detta ställe att göra uppdateringar på. Gammelmodig som en e, så tänkte jag att jag sklle hålla mina uppdateringar på forumet bara, för så gjorde jag förr, och så kunde man ju bara länka till detta från de andra ställena, lite mindre dubbel-postande så att säga, men när jag inte redde ut bilduppladdning, och inte hittar nåt i ”nytt forum” tråden, och det allmän kändes motingt och lite ogästvänligt, så tänkte jag typ – skit i det. Men, jag är väl inte sämre än att jag kan ändra mig, och iallafall prova igen…
23 april, 2015 kl. 19:18 #261570Per-Erik
DeltagareTestar att ”posta” från tapatalk, men det funkar inte… ”Your forum has disabled image sharing from this app”
24 april, 2015 kl. 21:24 #265458Per-Erik
Deltagare24 april, 2015 kl. 21:29 #265460Per-Erik
Deltagare24 april, 2015 kl. 21:31 #265466Per-Erik
Deltagare24 april, 2015 kl. 22:04 #265507Janne Hagnell
ModeratorAha, så det skiljer inget i pressningen på bakskärmarna, bara två extra hål för de större bakljusen!
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)25 april, 2015 kl. 00:08 #265620emul
ModeratorTitta, du kunde ju! Trevligt! Snygg blir den också…
Tapatalk har krånglat till det och vill just nu inte svara på frågor så det är i alla fall inte vårt fel..är det annat som är krångligt tas sån feedback gärna emot!
25 april, 2015 kl. 08:06 #266335krister k
DeltagareSnygg bil! Och fälgarna sen… 🙂
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.