Osäker laddning

Forum Modellspecifika forum 9000 Osäker laddning

Detta ämne innehåller 4 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-05-04 20:01.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23992

    jan.n
    Deltagare

    Har just plockat ut Toppolan som är monterad på en 9000I-92. Upptäcker då att generatorn inte laddar. Laddar därför batteriet med laddare för att kunna åka 15 km hem där jag kan meka. Gasar på ganska ordentligt och upptäcker då att nu laddar generatorn.
    Detta händer sedan varje gång som motorn varit avstängd. 4000rpm och generatorn laddar sedan normalt, även på mycket låga varv. Verkar som om generatorn ger vad ström den ska direkt när den slagit till.
    Finns där någon reglering förutom den som sitter i laddregulatorn på generatorn? Någon inbyggd fördröjning av laddningen?
    Förslag på tillvägagångssätt i felsökningen? Det är inte kul att plocka ut generatorn och allra helst inte mer än en gång!

    #172661

    mr ems
    Deltagare

    Fungerar laddningslampan som den skall ? Tänds när man slår på tändningen och släcks när motorn är igång ?

    #172684

    stefan
    Deltagare

    en del regulatorer arbetar så att den behöver lite varv efter start för att kicka igång men 4000 rpm låter mycket.
    Teorin bakom det är att generatorn inte ska börja ladda och streta emot på startmotorvarv…….
    Verkar det fungera i övrigt skulle jag nog låta det vara, annars prova att byta regulator för fördröjningen är isåfall inbyggd i den. Har du nå bosch nummer på generatorn kan jag titta vad det ska vara.

    #172702

    janneh
    Deltagare

    Hade samma problem på V4:an: Den krävde mer och mer gas innan laddningen ”vaknade”. Troligen var kolen slut, det var i alla fall inte regulatorn (den bytte jag först). Men att byta generator på V4:an är ju enkelt. Det är det INTE på en 9000… 😡

    #172801

    jan.n
    Deltagare

    Tack föralla glada tillrop! Ja, laddningslampan fungerar och spänningen som var på batteriet under startsekvensen står kvar tills jag börjar köra. Så har det gjort förut också. Vad jag kan läsa mej till i instruktionsboken gör det så om spänningen understiger ett visst värde när startmotorn är inkopplad, dvs batteriet inte orkar leverera tillräckligt med ström.
    Får väl samla mod under lördagen (ska fira av en jobbarkompis som byter jobb) och utföra ett generatorbyte som rekreationsarbete under söndagen! DMI har hotat med 24 plusgrader.
    Alternativet är att rusa motorn varje gång man startat men det känns inte helt tryggt. Får se hur trångt pannbandet är på söndag.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng