P1110
Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / P1110
Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / P1110
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2024-03-18 13:52 av lockey.
-
FörfattareInlägg
-
mars 15, 2024 at 11:55 #514201
Hallå alla glada!
Har en högerstyrd Saab 9-3, 2002 som har haft p1110 ett par gånger fram och tillbaka. Har kontrollerat vacumslangar och bytt dumpventilen. Koden försvann ett tag men dök upp igen. Har även noterat en tunn hinna olja i dumpen samt i röret som leder in.
Skulle ni byta magnetventilen eller föreslår ni något annat som nästa steg?
Eller kan det vara så att olja inte ska vara där och sabbar den nya dumpventilen som för övrigt är av märket pro parts.
Tacksam för svar/Mattias
mars 18, 2024 at 12:29 #514247Hej,prova om membranet är helt i dumpventilen med en vacuumpump med “mätklocka” för att se att inte vacuumet försvinner.
Går visaren från t.ex. “minus” 0,5 bar tillbaka till noll så är det hål på membranet-som brukar vara det vanligaste felet förutom vacuumslangarna som spricker/lossnar från bl.a. magnetventilen.
Mvh
Bernt
Hej
Har tyvärr dålig erfarenhet av Professional Parts dumpventiler. Jag har åtminstone bytt tre sådana på kort tid (på olika bilar) där vissa har varit i princip nya. Försöker numera hitta Bosch original på skroten. Brukar göra ett enkelt test för att se om de är ok. Jag har en bit vakuumslang som jag sätter på dumpventilen och suger försiktigt samt sätter tungan mot änden. Du märker fort om vakuum släpper. Har fungerat hittills.
MVH Lars-Åke
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.