Passande drivaxeldamask?

Forum Modellspecifika forum 92/93 Passande drivaxeldamask?

Detta ämne innehåller 6 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-11-07 00:23.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5140

    raketaren
    Deltagare

    På min 92:a 1951 så är båda drivaxeldamaskerna slut. Köpte en universaldamask på Mekonomen, men det var på tok för ”konad” för att passa.

    Den på 92:an ser ju mer ut som en rejäl temugg som endast smalnar av i botten och inte som en kon. Läste någonstans att damask till SAAB 9000 från början av 90-talet kan passa eventuellt (finns en med nr 8993628).

    Måste ju byta för att besiktningen ska godkänna bilen, så har nån tips om någon som har ett par originaldamasker liggandes eller var man kan få tag på sådana som passar, så skulle jag bli oerhört tacksam!

    #34528

    raketaren
    Deltagare

    @raketaren wrote:

    På min 92:a 1951 så är båda drivaxeldamaskerna slut. Köpte en universaldamask på Mekonomen, men det var på tok för ”konad” för att passa.

    Den på 92:an ser ju mer ut som en rejäl temugg som endast smalnar av i botten och inte som en kon. Läste någonstans att damask till SAAB 9000 från början av 90-talet kan passa eventuellt (finns en med nr 8993628).

    Måste ju byta för att besiktningen ska godkänna bilen, så har nån tips om någon som har ett par originaldamasker liggandes eller var man kan få tag på sådana som passar, så skulle jag bli oerhört tacksam!

    En hel del Saab-entusiaster bör ju nån gång ha bytt damask på drivaxel och stod då antagligen för samma dilemma som jag nu står för. Har inte läst på hur mycket det skiljer 92:or mot 93:or vad gäller damask, men hur gör ni på era 93:or?

    Andra idéer; Skulle man kunna ta en tjockare gummiduk och göra en egen damask eller nåt liknande….? Vad skulle Skalman gjort?

    #34531

    stigb
    Deltagare

    @raketaren wrote:

    @raketaren wrote:

    På min 92:a 1951 så är båda drivaxeldamaskerna slut. Köpte en universaldamask på Mekonomen, men det var på tok för ”konad” för att passa.

    Den på 92:an ser ju mer ut som en rejäl temugg som endast smalnar av i botten och inte som en kon. Läste någonstans att damask till SAAB 9000 från början av 90-talet kan passa eventuellt (finns en med nr 8993628).

    Måste ju byta för att besiktningen ska godkänna bilen, så har nån tips om någon som har ett par originaldamasker liggandes eller var man kan få tag på sådana som passar, så skulle jag bli oerhört tacksam!

    En hel del Saab-entusiaster bör ju nån gång ha bytt damask på drivaxel och stod då antagligen för samma dilemma som jag nu står för. Har inte läst på hur mycket det skiljer 92:or mot 93:or vad gäller damask, men hur gör ni på era 93:or?

    Andra idéer; Skulle man kunna ta en tjockare gummiduk och göra en egen damask eller nåt liknande….? Vad skulle Skalman gjort?

    Har tagit fram tillverkare och pris och medelat beröd på saabklubben . han säjer att han ska ordna det . Det är länge sen Men vad händer ? Ingenting ! Har själv samma problem

    #31903

    raketaren
    Deltagare

    Hade för mig att jag hade en påse i gömmorna med texten ”Drivaxeldamask Saab 92” – nu har jag hittat den!

    Döm av min förvåning och besvikelse när de jag tittade i påsen och såg att damaskerna var klart mindre (till vänster i bild) än den jag just demonterat. Men, vad 17 är den lilla damasken till?

    Hoppas fortfarande på att någon på detta forum så småningom skriver att de har två passande damasker till salu till mig…….eller tips på annan ersättare (gummiduk man limmar ihop, avklippt stövelskaft, grov gummislang som modifieras ect, ect.

    Damasken har reservdelsnummer 702267 och finns alltså till höger på bilden.

    Mektips, hur får jag isär yttre drivknuten? Har tagit bort de två bultarna som har saxpinnar i båda ändor, men det lossnar inte. Måste drivaxlarna demonteras mer på nåt sätt t.ex?

    #34659

    hotrodder
    Deltagare

    Yttre drivknutsdamasken på 92´an är ju lite speciell på så sätt att den inte roterar med drivaxeln utan står still och är lagrad runt drivaxeln med en hylsa som gärna skramlar när den är sliten och gått torr. Nog katten måste det gå att hitta en damask som kan passa men har tyvärr inget tips på bil. Jag brukar göra djupdykningar ute i lådorna på lagret hos min lokala reservdelsleverantör när jag har liknande probs.
    Yttre drivknuten är inga problem att få isär bara du lossat på saxpinnarna och tagit bort bultarna. Drivaxeln måste skjutas in mot lådan först eftersom det sitter en kula i toppen som centrerar inre och yttre drivaxel i mellansegmentet inne i drivknuten.

    #34665

    raketaren
    Deltagare

    Tack – bra!

    Problemet är att jag ”bara” har Mekonomen, Biltema och någon till och på inget av ställena kan man gå runt och botanisera själv. Mekonomen tar ju hem på beställning och på min närmaste Biltema står det en fjunig ungdom vid en disk och är inte det minsta sugen på att springa in bland sina hyllor bakom disken och öppna lådor till olika bilmodellers damasker 🙁 .

    Har tagit bort båda bultarna med sina saxpinnar och skjutit in axeln inåt så att kulan inte ligger på sin plats, men det räcker liksom inte, det saknas nån centimeter där att få loss det hela.

    När jag tagit bort bultarna kan jag liksom skjuta delarna som normalt sitter fast med bultarna, fram och tillbaka, men inte tillräckligt långt. Ska jag ta en mejsel och försöka rucka lite lätt, lätt?

    #31890

    hotrodder
    Deltagare

    @raketaren wrote:

    Tack – bra!

    Problemet är att jag ”bara” har Mekonomen, Biltema och någon till och på inget av ställena kan man gå runt och botanisera själv. Mekonomen tar ju hem på beställning och på min närmaste Biltema står det en fjunig ungdom vid en disk och är inte det minsta sugen på att springa in bland sina hyllor bakom disken och öppna lådor till olika bilmodellers damasker 🙁 .

    Har tagit bort båda bultarna med sina saxpinnar och skjutit in axeln inåt så att kulan inte ligger på sin plats, men det räcker liksom inte, det saknas nån centimeter där att få loss det hela.

    När jag tagit bort bultarna kan jag liksom skjuta delarna som normalt sitter fast med bultarna, fram och tillbaka, men inte tillräckligt långt. Ska jag ta en mejsel och försöka rucka lite lätt, lätt?

    Du får nog inte iväg drivaxeln tillräckligt långt pga. skit i splinsen vid den inre drivknuten. Drivaxeln skall ju förbi sitt normala arbetsområde i splinsen så att säga. När en av bultarna i drivknuten gick av på husbilen så tog vi oss till en hjälpande verkstad några km bort genom att dra ut drivaxeln tills kulan bottnade. Sedan låstes den axiellt med hjälp av en vanlig slangklämma runt drivaxeln inne vid inre drivknuten. Nu minns jag inte hundra men… Ev. får du lossa undre spindelleden så hjulspindeln kan vickas ut nertill = det blir längre avstånd mellan knut och drivaxel.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng