Plana topp 9000 turbo

Forum / Övrigt / Allmänt / Plana topp 9000 turbo

• Författare

Hej på er! 😀

Måste plana toppen i min 9000 CS 2,0 fulltryckare. Har aldrig varit insatt i detta förut men är det någon fara att plana toppen i en turbomotor? Tänkte på komp mm. Och hur mycket kan man i så fall plana innan det blir ändringar?

Mvh Oscar

april 26, 2013 kl. 20:59 #55005

det du då gör är bara en plan slipning vilket inte skall påverka kompet märkbart.
        en det är bra att mäta toppen så den ej varit planad fler gånger innan då kan det vara tid att besöka en skrot och plocka en ny.

april 27, 2013 kl. 02:21 #55011

@SaabOscar wrote:

Hej på er! 😀

Måste plana toppen i min 9000 CS 2,0 fulltryckare. Har aldrig varit insatt i detta förut men är det någon fara att plana toppen i en turbomotor? Tänkte på komp mm. Och hur mycket kan man i så fall plana innan det blir ändringar?

Mvh Oscar

Hur har du kommit fram till att toppen måste planas? Har du mätt upp skevheten och i så fall hur mycket skevhet mäter du upp tvärs, längs samt diagonalt och har du jämfört med godkända värden? Tänk på att en topp i stort sett alltid har en viss skevhet som vid montering av toppen jämnas ut, det är därför det är så viktigt med åtdragning av topplocksbultarna i rätt ordning.

Mvh GK

april 28, 2013 kl. 20:04 #55093

Jag vill minnas att max tillåten planing är 0,4 mm. När jag planade den kokade toppen på min Aero var verkstaden tvungna att ta 0,4 mm. Kolla att den inte är planad tidigare.

K-G

Saab 99 1969, 1970
            Saab 90 1985
            Saab 9000 Aero 1996
            Opel Manta A 1972

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.