Plana toppen

Forum Övrigt SSR Plana toppen

Detta ämne innehåller 8 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-02-28 08:39.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15652

    yeager
    Deltagare

    Hur mkt är det lämpligt att ta av på toppen till en 2-T 96a års mod 1963 ? Finns det bättre / senare toppar som är bättre att trimma på?

    Finns det reedventil /er till singelförgasare som passar? Antar att adapter får man tillverka själv? ritning?

    Bilen har grupp1 trim (heter det så?) Ska jag upp ett snäpp till ca 50 hk ( gärna lite till )vad mer är lämpligt att göra?

    Tack på förhand..
    / Nybliven!

    #103741

    pelle s
    Deltagare

    Välkommen hit!

    Välj den toppen som har en krage runt förbränningsrummet och mindre kylkanaler, bla ett litet runt hål mellan cylindrarna istället för en större njurformad öppning.

    Plana 3mm och kom ihåg att fräsa ner squichsplaten lika mycket som den var innan, annars ger kolven toppen en snyting och det blir inte bra…

    Reed fungerar inte på ett block för enkelförgasarmotorer eftersom insugsportarna inte har någon planfräst yta emellan som reedet kan täta emot.

    Utöver det bör du byta halsring (31-32mm) och huvudmunstycke (150-160 eller så) i förgasaen, 2″-avgas kanske med XP-pipa och ta upp eller vidga snabeln på luftburken.

    Det kan vara bra att tjacka upp sej på ett ex av XP-manualen, där står en del trevligt, bra kvällsliteratur. 😉 Följ länken till Classic SAAB racing här på sidan.

    Anser
    Pelle

    #103749

    yeager
    Deltagare

    Hej och tack för svar..

    Ok känner att jag måste ta men en titta på motorn och sätta mej in hur det ser ut. Synd att reedventil inte kan avändas då det fungerar så bra på 2-taktare .. Har mekat med motorer men ej saab 2-takt, men det ska bli kul att sätta mej in hur det fungerar..

    Ok så blocket och förbrännings rummet(toppen) har olika nivåer. Blir till att arborra ned den delen förstår jag nu. Det kan jag göra då jag har rätta sakerna hemma.

    Tyvärr vet jag ännu inte vilken typ av block jag har. Vet du mellan vilka modeller denna topp satt?
    Kanske ska man köpa en och börja jobba på den så man kan åka medans. Vad brukar man få ge för en sådan topp ca?

    2″ system sitter redan på. Pipa kan jag bygga själv då jag har tillgångt till allt som behövs.. Kan man inte ha en tratt istället för burk?

    Vad tror du, ca att motorn har för hästkrafter när detta är åtgärdat?

    #103753

    pelle s
    Deltagare

    Jag ska försöka ta några bilder och kolla vad mina toppar har för nummer så kan du ju titta vad du har nu. Skaffa en annan topp och bearbeta den, en topp ska inte kosta mer än några hundralappar…

    Man vet ju aldrig hur man lyckas förän man provar i bromsbänk men någonstans runt 50 kanske. Men mycket hänger ju på hur motorn är ihopsatt. Det kan bli mer och det kan bli mindre…

    Ta gärna en titt i min projekttråd då min motor är byggd enligt samma recept, man kan säga att den blev pigg, glad och entusiastisk jämfört med orginal. 😀 Jag har inte bromsat den.

    Ska du riva motorn skadar det ju inte heller att fila blocket lite… 🙂

    Pelle

    #103765

    pelle s
    Deltagare

    Märkningen på topparna skiljer endast att de sämre har JM i skrivstil medan mina bra toppat har JM i tryckbokstäver eller är inte märkta med JM alls.

    Bifogar två bilder där skillnaderna mellan topparna tydligt framgår, den sämre först.

    #103766

    Dicst
    Deltagare

    Hmm? Jag tror jag har ”bra” toppar med JM i skrivstil… Ska kolla imorgon.

    #103768

    pelle s
    Deltagare

    Som vanligt riktigt förvirrat när det gäller SAAB… 😉

    Sannolikt måste man lyfta toppen för att kunna se om den är bra eller dålig.

    #103793

    yeager
    Deltagare

    Hej igen..

    Ok ser på bildena och förstår.. Tack för att du ordnade bilder. Men det är lika bra att jag köper rätt topp och börjar preppa den så får jag se vad jag har när den är klar att bytas. Så om någon har ett bra objekt för ett par hundra är jag intresserad.

    Har följt din tråd, trevligt! Jag vill oxå ha en fyrväxlad låda helt klart! Måste man byta rattstång då? Fästen och annat är lika hoppas jag. Gisssar allt allt måste ur om man ska byta lådan.

    Sedan var det där med fila på blocket? Menar du då ändra portar och port tider? Nu tänker jag i moped termer och hoppas att ja inte är helt fel ute.

    Kunde inte låta bli att ropa in en förgasartratt idag på tradera *Ler*

    #103802

    pelle s
    Deltagare

    Ta ett snack med säljaren av tratten! Han vet en del om SAAB TT trimning, tyvärr skriver han sällan här numer… 🙁 Han har säkert en topp också.

    SAAB TT-trimning är ju helt enkelt som att trimma tre mopeder!

    Du behöver inte byta rattstång för att köra fyrväxlat men ettan hamnar då närmast instrumentbrädan istället för mot ratten så det blir lite bakvänt. Ja, allt måste ur.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng