Polering av insug

Forum Övrigt SSR Polering av insug

  • Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2007-06-20 10:53 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16225
    vee-eight
    Deltagare

    Jag försöker lära mig lite mer specifikt hur man trimmar och varför saker händer osv. Därför har jag funderat lite på om polering av insugskanalerna på insugsplattan kan göra ngn skillnad i slutändan. Minns från moppeåren att med ett spegelblankt förgasarrör, inkl en rugglig yta precis innan cylindern, var ett klassiskt pill för att pressa mer tryck ur puttesmällan. Under saabfestivalen så hittades ett dubbelportsinsug för framtida trim, men precis som enkelportarinsuget så är ju kanalerna rätt så grova i ytan. Vad skulle det medföra om dessa polerades spegelblanka? Nackdelar/fördelar?

    #108104
    vee-eight
    Deltagare

    Måste tillägga att det handlar om V4:or. 🙂

    #108108
    piin
    Deltagare

    måste tillägga en fråga i samma ämmne, om man tittar på insuget till v4an, (enkel och dubbel ports) så är ju ytan i början just efter förgasaren räfflat / vågigt. varför är det så? för att fördela blandningen på något sätt eller? vore det inte smidigare med en blank yta?

    #108121
    Dicst
    Deltagare

    Spegelblanka ytor på insugssidan är i stort av ondo!

    När man drar stora mängder luft med hög hastighet igenom in sådan kanal, så kyls insuget ned såpass kraftigt att bränslet i gasblandningen kan kondensera och bilda droppar på ytan. Lösningen är att skapa en yta som ser blästrad ut efter den punkt som man tillsätter bränslet (dvs förgasaren). Vågig och gropig är inte riktigt rätt utseende, eftersom detta kan påverka luftströmmarna. Ytan ska däremot vara jämn med mjuka övergångar och radier. Att gasen skulle ”rinna” lättare i en blank kanal än en lätt porig är en gammal myt, då får det allt vara ett riktigt skrovligt och gropigt rör man jämför med.

    Nej mitt tips blir att ta bort alla uppenbara gjutfel och grader i insuget och sedan glasblästra insidan, framförallt på de ställen som luftströmmen böjer sig.

    #108133
    pelle s
    Deltagare
    Piin wrote:
    måste tillägga en fråga i samma ämmne, om man tittar på insuget till v4an, (enkel och dubbel ports) så är ju ytan i början just efter förgasaren räfflat / vågigt. varför är det så? för att fördela blandningen på något sätt eller? vore det inte smidigare med en blank yta?

    Jag diskuterade saken med en strömningsberäkningsingenjör här på jobbet.
    Ett idealt rör bör nog vara rakt, kort och polerat för att få så lågt tryckfall som möjligt, men när man inför krökar, vinklar, kanter och vrår så stoppas ett laminärt flöde upp ganska mycket, medan ett turbulent flöde lättare smiter runt. Flöden i raka och polerade rör är oftast laminära medan skrynkliga strukturer ger turbulenta flöden. Ett bra sätt att införa turbulens är att ha en viss ytstuktur i röret som Dicst är inne på eller så kan man i rörets början ha ett antal räfflor, Piin.
    Den bästa stukturen för att orsaka turbulens med så små furluster som möjligt är sågtandade men storleken är starkt beroende av vilket medium som transporteras i röret och vilken hastighet samt naturligtvis rörets utformning och storlek.

    Här är en trevlig länk som filosoferar kring hur en rörkrök borde utformas.

    Pelle

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng