Portning av cyl

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Portning av cyl

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Portning av cyl

  • Författare
    Inlägg
    • november 18, 2014 at 14:43 #26702

      Hallå
      Någon som har mått på portar och kanaler hur de ska se ut? För de ska bli någorlunda vettigt 🙂

      Mvh

        november 18, 2014 at 18:33 #199722

        Hej,
        Du kan få massor av olika råd här, men vad vill du uppnå med portningen? Hur ska bilen användas?

        Mvh
        /D

          november 19, 2014 at 23:30 #199754

          Tanken är se vad jag kan plocka ut med ok hållbarhet och bilen kommer bara gå gata ej bana

          Trimmat mycket 4takt med turbo så nu blir de nya utmaningar 🙂

            november 21, 2014 at 20:33 #198586

            Om du vill komma igång så du får lite “känsla” för motortypen tycker jag du ska satsa på något som liknar typ Saab Sport Gr 1eller så i trimningsgrad. Då har du tillgång till massor av råd, tips och erfarenheter från många andra + att du får en körglad maskin som inte suger ur alla pengar ur plånboken innan du ens fått starta bilen.

            Man måste ju börja någonstans och det här är ett beprövat koncept:
            – Sänk insug 3mm
            – Höj avgas 3mm
            – Plana topp 3mm
            – Montera en Sport eller XP-avgaspipa + 2″-system

            Sen som vanligt, mjuka radier och hörn på rätt ställen i portningen, öppnad luftburk, ignitor tändsystem, etc.
            Och viktigast av allt: en renoverad vev! Pengar och nedlagt arbete är totalt värdelöst utan detta. Alla andra typer av haverier är bättre för de går att rädda, men en skuren vev slår sönder allt som finns runt sig och det blir skit av alltihop.
            Total byggkostnad: ca 10-12000:- med bl a nya packningar och lite småjox samt eget arbete.
            Lyckas man bra här kan man räkna med att behöva både ny tryckplatta och lamell för att det ska hänga med. Inga problem att få fina hjulspinn på asfalt!

            Med den här setupen klarar du dig långt på standardgrejer utan att bilen är tråkig. Ska du högre i effekt börjar det kosta på lite då bl a toleransen och prestandan hos grejerna inte räcker till längre. Ganska snart behöver du som sagt en ny koppling och tryckplatta, fördelaren anses för glapp, bränslepumpar räcker inte till, förgasare blir svårbestyckade, avstämningsfenomen på avgassidan stämmer inte med portningen, osv osv. Då kan man lätt tappa sugen och bli ledsen på sin bil, men det var ju roligt man ville ha egentligen? Nää, börja här och avancera sen är mitt tips.

            Hur portarna sen ska vara utformade är både lite religion och svartkonst och sanningarna har växlat över årtiondena. Utgå ifrån de porttiden jag angav här så behöver du inte göra så mycket övrig bearbetning.

            Lycka till! :wrench
            /D

              november 21, 2014 at 21:13 #199786

              Hej vad är det för motor du har tänkt att använda?
              I övrigt kan jag bara hålla med Dicst i hans resonemang. Jag har gjort min motor på liknande grunder som nämns. Jag valde långnosmotor 65:a i en kortnos för att få hörbarheten i en enförgasarmotor.
              OBS! Tänk på att det du ska göra är väldigt beroendeframkallande, man vill gärna ha mer för det är så fantasiskt roligt när man får allt att lira och SAAB-karossen bara inbjuder till mer. Där ligger balansgången: hur mkt ska jag ta för att ha roligt och när börjar det bli så trimmat att det börjar bli svårkört.

              /mikael

                november 21, 2014 at 22:18 #199789

                Direkt ur Fredriks recept bok ser jag Dick!

                Receptet fungerar lika bra på en enkel förgasare som en trippel förgasarmotor. Även på sportmotorer!

                Mikaels bil går så gott!! Dock är det Evert som har filat hans motor efter sitt hemliga recept! Tur att det var jag som plockade ihop den åt Mikael….

                /Fredrik

                  november 22, 2014 at 08:07 #199803

                  @Rally wrote:

                  Direkt ur Fredriks recept bok ser jag Dick!

                  Intet nytt under solen, men äras den som äras bör… Ett folkligare sätt att förklara en av Saabs egna trimanvisningar. 😀

                  Mikaels bil går så gott!! Dock är det Evert som har filat hans motor efter sitt hemliga recept! Tur att det var jag som plockade ihop den åt Mikael….

                  Det hänger mycket på detaljerna, ibland samverkar alla ingående komponenter på rätt sätt och alla hästar springer åt samma håll samtidigt. Evert hade lagt sig på ett lite vassare “lagom är bäst” och det blir superbra! (Tittade på blocket i Fredriks baklucka).
                  :icon_lakrits:
                  Ser fram emot att få provköra din bil Mikael, saabfestivalen kanske? -65:an är ett grymt underskattat motorblock.

                  /Dr. Dremel

                    november 22, 2014 at 10:46 #199813

                    Ja nu är det väl inte så att jag har den snabbaste TT:n i världen direkt, inte ens i Vallentuna kan jag säga där det finns minst tre aktiva TT-rallyåkare. Vilken kulturbyggnad för en tvåtaktsintresserad trollhätte-bo i förskingringen!
                    Visst en provrepa ska man nog kunna bjuda på. Jag har nämligen tänkt att åka till Norge 2015. Det var ett tag sedan jag var på en bilträff, Saab-träffen 1987 var den senaste….. dock blir det med samma bil!

                    Men som sagts de gäller att få möjlighet att utnyttja det som man gjort/filat och förändrat på motorn. Många med mig har haft den erfarenheten att man upplever att alla Saab TT-bilar går olika trots att man gjort samma sak med motorn. I den frågan har jag dock svängt när jag nu haft möjlighet att bygga en egen motor. Jag tror helt enkelt att ingen får till samma filning när man gör det själv samt att vi har olika grader av noggrannhet på kringutrustningen. Det betyder inte att en egen filad motor är dålig utan snarare att den får sin egna karaktär på motorgången/effekten.

                    Det går inte att slarva med andra motordetaljer runt omkring
                    – motor måste få luft – upptagen luftburk
                    – motorn måste kunna tömmas – rätt främre burk och dimension på avgassystemet samt anpassning av grenrör
                    – motorn måste tända rätt – !!!!!!! en stabil och tight fördelare och rätt inställd tändning!!!!!!! Indikatorklocka!!!!! (kanske vore något för klubben att tillverka eller en tråd DIY?)
                    – en fräsch förgasare – rätt bestyckning och tillräckligt med bränsle i rätt tryck

                    Ska man ha bilen för att det ska vara roligt så ska man lägga resurserna på rätt saker. Jag valde bort en ny lack på bilen för att få en bra motor och en schysst väghållning. Det var rätt för mig.

                    /mikael

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.