”Preppa” topplock B motor – Tips

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / ”Preppa” topplock B motor – Tips

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 18, 2025 kl. 22:26 #523070

      Tänkte i höst/vinter ”bygga” en lite värre topp till 99a med B motor.

      Jag har en lös topp att kunna jobba med.
      Känner en motorbyggare/trimmare väl men han grejar inte så mycket med Saab.
      Hur mycket kan man plana? Vad ska man köra för kamaxel?
      Har även läst/hört om Volvo ventiler? Men det kanske är för mycket?

      Målet är väl egentligen lite mer effekt/rapphet i motorn.
      Jag har extraktorgrenrör liggandes och bilen har 2″ sportavgas.
      Funderar även kring lättat svänghjul?

        augusti 25, 2025 kl. 15:14 #523195

        Kolla min projekttråd: Saab 99 GL”s” ’81
        Där finns info om vad som är gjort på min motor, samt bromspapper.

      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.