Problem att få i växlar, 9000 2.3l -91

Forum / Övrigt / Allmänt / Problem att få i växlar, 9000 2.3l -91

Forum / Övrigt / Allmänt / Problem att få i växlar, 9000 2.3l -91

  • Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2004-09-14 14:46 av Anonym.
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      september 14, 2004 at 14:24 #12017

      Hej, Min bil (saab 9000 2.3l -91) har gått 22600mil och jag har har bekymmer med att lägga i växlar, speciellt 1’an och 2’an ibland även 3’an. Problemet yttrar sig genom att det tar tvärstopp straxt innan växlen ska “hoppa i”. Det uppstår inte hela tiden ibland kan man köra ett par timmar innan det helt plötsligt inte går att få i en växlen. Lägger man ur och försöker igen (kopplingen fortfarande nertryckt) så går det bra. Ibland får man testa 2ggr innan man lyckas. Det är ingen skillnad på om motorn är varm eller kall, om man kör eller står stilla. Dock så uppstår det oftast när man kör iväg efter stopp vid köer motsv.

      Det jag har gjort:
      Bytt gummibussningen på växleföraraxeln.

      Kvar att göra:
      Byta växellådsolja, jag vågar nästan anta att den inte har blivit bytt någon gång. Måste bara få tag i en oljesug.
      Kontrollera att växellänkaget verkligen är korrekt inställt.

      Har ni några tips på andra saker man kan testa?

      Tack på förhand
      Fredrik

        september 14, 2004 at 14:28 #83733

        Med en omgång Quaker State i din växellåda ökar chansen rejält att din låda funkar bättre.

        Sök på “Quaker State” här på Anslagstavlan med sökfunktionen “Sök” uppe till höger

          Anonym
          september 14, 2004 at 14:46 #83734

          Uhm, jo, jag har redan införskaffat några flaskor quakerstate men har inte bytt det än…
          Men, om jag byter olja så kan jag tänka mig att en del av problemet blir löst(hoppas innerligt på det) men jag kommer ju bara förskjuta det verkliga problemet. Nåväl, har inte tänkt att lägga ut allt för stora pengar på en bil som kostade 7500:- så om det funkar med oljebyte så blir jag nöjd =)

          -Fredrik

        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.