rallyklassning ang 16 v 99an

Forum Övrigt SSR rallyklassning ang 16 v 99an

Detta ämne innehåller 12 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2004-07-19 22:54.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11751

    ake svantesson
    Deltagare

    nån som har koll på om man får åka 16 ventils 99a i nya veteran,,eller om man blir hänvisad till gruppp H special.
    pratade med waldenström på rallyboutiqen å han menade på att 16 v 99an går in i nya veteran..
    nån som har stenkoll på detta här..
    mvh åke

    #82232

    roger
    Deltagare

    Hej..
    Det kan du glömma…

    1: Det du ska köra med i Veteran ska vara homologerat innan sista december 1974.

    2: Är inte 16V en Grupp 4 klassning?

    3: Veteran är baserat på Grupp 1 & Grupp 2 Klassningar.

    #82233

    roger
    Deltagare

    Missade en sak.. det finns ingen klass som heter ”Nya Veteran” inte heller finns det någon klass som heter ”Veteran 66-74”
    Bilar äldre än 1966 är ”Klassiker. Bilar ffrån 1966 till 1974 är ”Veteraner”

    #82234

    ake svantesson
    Deltagare

    hej roger ..men i mina klassningspapper så är den klassad för grupp 2
    fia pappret 5534 11/7v säger så.
    valid for group 2 only . sen hur tolkar man ett
    klassningspapper som det inte står något datum på
    från när det får användas?? jämför man tex
    med klassningspappret om aluminium bur till 99an
    nr 5534 20/12v där står det ju klart och tydligt att denna bur får användas from 1 0ct 1978.
    inget sånt nämns om 16 v toppen,,eller finns det nåt klassningspapper med datumet på att erhålla där det står klart å tydligt att det inte får användas tex från 1973 då 99an klassades..
    mvh åke

    #82235

    roger
    Deltagare

    Hej Åke..
    Är det inget datum på det? Det ska det vara, annars är det nått skumt… Var har du fått papprena ifrån? Kollat med original homologeringshandling? Sen är det ju så här, kan DU bevisa att Saab använde den här toppen i rally innan den sista december 1974, då är den tillåten… Märkligt¨, men så står det i reglerna..
    Mvh Roger

    #82236

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Homologeringspappret för 16 ventilstoppen (5534 11-7V) anger att den ”recognition is valid from 1 10 1975”.

    Störtbågen: Det är andra bestämmelser ang godstjocklek/rördiameter numera. Även om en bur har varit klassad så kan den klassningen upphävas av nyare säkerhetsbestämmelser. Så även stolar, bälten mm.

    /B

    #82237

    ake svantesson
    Deltagare

    okej..
    jag har 3 olika klassningspapper på 99an fått från olika delar i sverige å ingen nämner datumet..
    då är det uppklarat..tack bengt..
    vad det gäller bågen så var det bara ett exempel..

    #82238

    ake svantesson
    Deltagare

    då blir det grupp h special då…

    #82239

    roger
    Deltagare

    Hej..
    Aha, så Bengt hade dom papprena.. Jag glömde buren, för jag tänkte att ”alla” vet väl att alu-burar är totalförbjudna?

    Nationell Special heter klassen Åke.. 😉

    #82240

    anonymous
    Deltagare

    Jag hittade ett gammalt reportage om Axelsson i en ”Rally-Sport”-tidning från 75 eller 76, där stod det en del skoj! Är det någon som är intresserad av en scanning?

    #82241

    anonymous
    Deltagare

    …ja, alltså han som utvecklade de där 16V topparna åt SAAB

    #82242

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Citat:


    Ursprungligen postat av Roger:
    [qb] Hej..
    Aha, så Bengt hade dom papprena.. Jag glömde buren, för jag tänkte att ”alla” vet väl att alu-burar är totalförbjudna?
    [/qb]


    Jo nu skall hönorna ha både sittpinne och sprättgrus!
    Kunde inte låta bli….

    /B

    #82243

    Johan,
    en scanning vore välkommet.

    mvh
    Tommy

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng