Reläplacering

  • Författare
    Inlägg
    • april 20, 2011 at 19:42 #25264

      Jag ska felsöka min 900 -95 med avseende på eventuellt strömavbrott till startmotorn.
      Sista gången med startproblem var i måndags eftermiddag.
      Instrumenteringens lampor tändes men inte ett ens ett hackande hördes från startmotorn.(nada)
      Vid koll av färgögat på batteriet var det svart.
      Första tanken var att generatorn inte laddar tillräckligt.
      Dock fick jag igång motorn med hjälp av startkablar.
      Vid ett förnyat startförsök morgonen efter fungerade det utmärkt.
      Ny koll av färgögat visade grönt.
      Nu tänker jag följa upp strömkedjan från batteri till tändningslås, startmotorrelä ock vidare till solenoiden.
      Ett problem är att hitta rätt relä(startmotorrelä).
      Enligt handboken skall varje relä ha en bokstavsbeteckning, men inget relä under ratten är märkt.
      Haynes beskrev t.ex. bensinpumpsreläts placering och skulle varaq märkt F. Det stämde inte.
      Tacksam för tips hur man hittar rätt.

      MVH Knoparmoj

        april 21, 2011 at 05:05 #183875

        Tror inte på det är nogot startrelä som är fel –
        utan mera på att det kan vara solenoiden i startmotorn som börjar bli dårligt.
        (Dags byta sytartmotor)

        Hade jag varit som dig –
        nästa gång bilen inte starter,så testa banka nätt på solenoiden och vrid om nycklen.

          april 21, 2011 at 19:56 #183894

          Tack för tipset! Bilen startade utan problem idag. Har för säkerhets skull satt in en kabel på kabeln från startmotorreläet.
          Gul kabel 2,5 mm2
          För att testa att ge ström direkt från batteriet till starmotorsolenoiden nästa gång det strular. Då eliminerar jag eventuell felkälla i tändningslåset eller startmotorrelä. Just nu vet jag inte vilken storlek på säkring jag måste ha på den kopplingen.
          Hur mycket drar solenoiden?

          MVH Knoparmoj

        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.