Resonansljud från växellänkage 900 -86

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Resonansljud från växellänkage 900 -86

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Resonansljud från växellänkage 900 -86

  • Författare
    Inlägg
    • juli 31, 2010 at 16:26 #22564

      Jag har ett vibrerande/skramlande ljud från växelspaken som uppkommer vid vissa varvtal på min 900 Turbo -86, manuell låda.
      Har lokaliserat det till “teflonkulan” där spaken går ner och även smörjt här med siliconspray. Ljudet tystnar nämligen om man tvingar (pressar försiktigt) spaken åt något håll under körning.
      Ljudet är GRYMT irriterande och finns framför allt på 4:an och 5:an runt 2000 varv.
      Trodde ett tag att det var backspärren, men den påverkar inte ljudet om man ändrar läget på den.

      Någon som varit med om liknande oljud? Är någon del i växellänkaget slitdel som åldras och behöver bytas? Bilen har för övrigt endast gått drygt 9000 mil, men är ju trots allt 24 år…

        augusti 8, 2010 at 13:04 #161103

        En av orsakerna brukade vara att tappen till backspärren låg mot växelspakshusets botten. Åtgärdas genom att ta ur växelspaken, sedan ta bort låssprinten som håller plastlagringen. Därefter kan man justera upp spärrtappen en aning.
        (Det finns specifika mått för hur långt ut tappen ska sticka ut, men tyvärr har jag inte det tillgängligt nu. minns att det finns några olika mått på olika spakar/årsmodeller).

        Ja, det var en av orsakerna, men det kan naturligtvis finnas fler.
        Bl.a kolla så att värmekanalerna inte ligger mot växelförarstången.
        Apropå växelförarstången, den kunde i vissa fall komma i lite “egensvängning”, med vibrationsljud som följd. Kunde ibland avhjälpas genom att vinkla själva växelspakshuset en aning åt endera hållet genom att man lade brickor under ena -eller båda främre fästöronen tills det blev bra. – Testa och se. Är det riktigt jäkligt får man gå på verkan, istället för orsaken, man får helt enkelt trycka in en tvättsvamp eller liknande och palla upp växelförarstången under värmekanalerna. – Fult och felaktigt, jag vet, men vad gör man. 😉

      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.