Riktigt tidiga 96or

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Riktigt tidiga 96or

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-05-28 22:29.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #430797

    enor
    Deltagare

    Den 96:a jag just köpt är ett riktigt tidigt exemplar – chassinr 100711. Är det någon som känner till vilken takt bilarna byggdes i på den tiden? Jag misstänker ju att det måste handla om att min bil är från allra första månaden av 96-produktion, och den har också en del detaljer som skvallrar om detta. Till exempel har jag en motorhuv med ljusjusteringar som 93orna dvs med båda justerskruvarna i undre halvan av lampan, inte ”diagonalt” som senare bilar.

    Vet någon? Och är det någon som har ett ännu tidigare/ungefär lika tidigt exemplar?

    #430800

    henric
    Deltagare

    Hej, kul bil, jag är mkt avis. En av de få bilar jag ångrar jag sålde var just en tidig 96:a, chnr: 69 (100069). Sålde den till Kalmar om jag minns rätt. Den hade en mkt speciell huv, såg ut som en 93 i bakre kant men var 12 mm längre tror jag det var. Den hade justerskruvarna såsom du beskriver. Som kuriosa hade jag en mkt sen 93f som hade justerskruvarna på det ”nya” sättet. 96:an hade åxå speciella lister bå bakskärmarna, samma profil som på 93:ans lister men dom var längre. Minns inte när den var reggad men i och med att nya fabriken invigdes 1959 hade man får upp produktionstakten rejält. En sak till som var speciell med bilen var att chnr var instansat bakom batteriet. Senare gjordes ju detta under baksätet.

    #430806

    enor
    Deltagare

    Jag har heller inget chassinummer under sätet, bakom batteriet har jag inte kollat … men det ska jag göra!

    Hittar mer och mer 93-detaljer på den hela tiden. Bytte den trasiga bromsljuskontakten för ett par dagar sedan och i bilen satt en kontakt till 93:a (skruvanslutningar typ ”sockerbit”) som var konverterad till 96 medelst små flatstift som var påskruvade. Samma sak med tutorna… dom har också skruvterminaler med påskruvade flatstift.

    Annars är det en utpräglad bruksbil detta, som inte är original på något sätt utan den har gjort vardagstjänst från 1960 till 90-talets mitt. Nyare motor sitter i, liksom fyrväxlad låda. Och gröna V4-stolar med bortplockade nackskydd, och en grön golvmatta från V4. Och så ska det förbli, har jag tänkt… det ser förvisso fel ut men ändå rätt, eftersom det är färgkoordinerat med bilen (gräddbeige, med gröna fälgar och kederlister.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.