Saab 260-2 -65
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 260-2 -65
- Detta ämne har 9 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2011-01-13 08:14 av
Psycho Dave.
-
FörfattareInlägg
-
augusti 31, 2009 kl. 18:41 #20712
Det blev så att jag och tjejen blev ägare till en Saab 260-2 av 1965 års modell, man måste ju ha en husvagn som matchar bilen.
Lite märkliga saker med denna, det är en -65 men den var i trafik först -67 och den har -67ans baklysen och stenskottsskydd som skall sitta i fronten som en -67 men den har ingen gasoltubshuv som -67or. Chassinummret (nr 124) som skall vara så svårt att tyda är instansat på en aluminiumplåt som är fastnitad på ramen.
Inredningen är inte som den ska utan den är ombyggd någon gång. Enligt gamla papper så hade den originalvärmare med element under bakrutan men det är nu ersatt av en hisklig gasolvärmare inne i vagnen.
Köket numera placerat där fram istället för på sidan, värmaren står där garderoben bör stå.

Det går nog att bo i den om man fräshar upp lite.

Vi var bara tvungna att posera framför pärlan.

Men…
Vi vill ha den som den var original invändigt, om inte annat ganska likt original. Under motorveckan i Lycksele så fick vi reda på att en bit utanför Lycksele så stod det en gammal Saabo som saknade chassi och hade använts som skogskoja. Vi begav oss ut på en tur och lyckades hitta igen den och tog oss en titt på den, den såg riktigt bedrövlig ut…
Men en del av inredningen fanns kvar och även om den är i dåligt skick så är det något att ta mått och malla efter. Dessutom så fanns det en diskbänk i någorlunda skick. Efter att ha pratat med ägaren så visade det sig att han hade tänkt riva ut inredningen för att bygga ny och ha den som en enkel jaktkoja. Så för en symbolisk summa så köpte vi det som vi ville ha av inredningen, verktyg fick vi låna av honom men vi nobbade kofoten som han tyckte att vi kunde använda.
Överskåpet följde även det med hem.

Så nu har vi diskbänk, diskbänksskåp samt överskåp som vi kan utgå ifrån när vi skall renovera våran vagn.
Detta är dock ett långtidsprojekt men målet är att fixa bromsarna under vintern.
Då jag inte har plats för Saabon inne så undrar jag om någon vet om det är klurigt att skruva bort chassit så att jag kan ta in det under vintern iallafall. Lite tips skulle hjälpa så man inte skruvar fel.
augusti 31, 2009 kl. 19:11 #144787Kul att se lite mer bilder!
Nja att ta loss chassit är inte så svårt. Sitter med järn och bultar vid hjulhusen, sen finns det ett järn längst fram i vagnen. Det är ju bara som en triangel av järnbalkar med hjulen och draget i vart hörn. Det som är lurigt är väl att passa in karossen på chassit vid återmonteringen, men det ska inte vara så svårt med rätt teknik.oktober 2, 2009 kl. 10:28 #146096Vår vagn är ju en -65a men baklysena är ju från en -67a.
Vad tycker ni, skall vi jaga reda på baklysen från en 95 från -65 och montera?
Samt är det någon som vet vart man kan få tag på belysningsarmaturen för nummerplåten då den ena saknas?november 21, 2010 kl. 16:27 #164895Här har det inte hänt mycket men nu har iallafall chassit lossnat från vagnen och hamnat i garaget för vidare demontering.
Hittade även chassinummret instansat på ovansidan av dragets infästning.
november 21, 2010 kl. 18:03 #164898Bakljusen på senare vagnar är Hella universal tror jag, vet inte hur det är med skyltbelysningen? Finns ett antal modeller på tillbehörsmarknaden, kanske finns nån liknande? Annars är det nog jakt på marknader som gäller. Man kan ha tur, hittade tex ett par fina bakljusglas till Saabon på en marknad, fick ge hela 20kr för dem 🙂
Angående bilden på chassit ovan, kan jag låna den till Saabo-infon på hemsidan?
Anonymnovember 21, 2010 kl. 18:11 #164899Patrik Hermansson wrote:Bakljusen på senare vagnar är Hella universal tror jag.Originalet på SAABO 1967 er ULO bakljus , ser ut som HELLA !
Har nya HELLA på hyllan , kan även ha ULO på hyllan .
Lars
november 22, 2010 kl. 21:09 #164937Patrik <<< Använd bilderna du.
Jag tror att jag skall försöka få tag på baklysen som är rätt för årsmodellen, dvs inte dessa ULO/Hella utan de får bli sådana om jag inte får tag på de riktiga.
december 12, 2010 kl. 17:57 #165608Är det någon som har några bilder på draget med gasolflaskhållaren?
Jag håller på att strippa chassit och funderar på vad som ska få stryka på foten. Har bla ett fäste för en handbroms men ingen handbroms, den ska bort. Likaså ska stödhjulet bort och ersättas av ett nytt. Gasolhållaren ser dessutom lite hemsnickrad ut, därav efterlysning av bilder.
Är det någon som vet vad det skall vara för påskjutsdämpare inne i påskjutsbromsen vid draget? Den som satt i min verkar vara helt slut.
Är det någon som har något bra tips på hur man skall skydda axeltapparna när man ska blästra chassit?
december 27, 2010 kl. 19:54 #166141Den här har du kanske sett?
Det är original förutom stödhjulet. Har också funderingar på att ta bort det och fixa en pinne i hålet på vänstersidan där den ska vara. Handbroms har jag aldrig hört talas om på en Saabo, även om man saknar den ibland.
januari 13, 2011 kl. 08:14 #167010Då var chassit blästrat, tyvärr så var det mer rost på det än vad jag trodde så jag måste byta ut de längsgående fyrkantsprofilerna. Bilder kommer framöver.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.