Saab 9-3 2,0t 154hk M1 ´99

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 9-3 2,0t 154hk M1 ´99

Detta ämne innehåller 7 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-06-13 20:01.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare

krister k
    Deltagare

Nyaste bilen på forumet..? 😕

Hur som helst; Frun måste ju ha en bil, att åka v4 funkar ju, men om man ska åka en lite längre bit så är det ju inte fel med ett lite nyare fordon…

Bilen, som hittades på blocket i Lidingö, hämtades på trailer:

Topplockspackningen var paj, enkelt tyckte jag, och billigt om man handlar från Speedparts. Så här såg ventilkåpan ut:

När jag skruvade ur oljepluggen ur tråget kom det något som kan liknas vid sockerkakssmet klumpvis. Misstänkte att motorn var körd då oljetryckslampan lyste när man startade bilen, men hoppet är ju det sista som överger en, så packningsbyte blev det.

Bilen skruvades ihop och provstartades, men oljetrycket lyste med sin frånvaro. Bytte oljetrycksgivaren, men lampan lyste ändå. Hela motorn var väl igenkladdad med sockerkakssmet.
    Jahapp, då byter vi motor då… :ID

Donatorbil hittades på blocket i Skattkärr. Den hade visst hamnat i en Audi:

Igår såg det ut så här i garaget:

Nu ska bilen ner på hjul igen så den kan rullas ut. Sen in med den svarte igen.

krister k
    Deltagare

Donatorbilen färdigrensad på användbara tingestar, på väg ut ur garaget:

Det satt en bakre ljuddämpare på donatorn med mkt häftigare utblås än på den svarte, den spar vi:

Per-Erik
    Deltagare

tjusigt, snabbt jobbat 🙂

krister k
    Deltagare

Per-Erik; En lär ju ligga i om de ska bli någe gjort… :WH

Den trasiga motorn är strax ur den svarte, men nu ska jag få massage, så det blir nog inge mer idag.

krister k
    Deltagare

Efter några dagars garagefrånvaro är nu den trasiga motorn ur den svarte. Nu ska ersättningsmotorn göras iordning för montering.

krister k
    Deltagare

Bilen är ihop och startad. Tyvärr hade jag varit oförsiktig vid monteringen av slangarna till oljekylaren, en o-ring var skadad så det blev oljespill på golvet… 😳

Speedparts verkar inte ha dessa o-ringar, så jag får springa in på Saab i morrn.

Väldigt vad flitig du är!! Kul med även en nyare bil på forumet!!

krister k
    Deltagare

Nu är bilen helt klar, premiärturen är avklarad utan överraskningar.
    Måste hitta en uppsättning snygga fälgar att montera också, de som sitter på nu är inge roliga. :geek:

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng