Saab 9-3 motoralternativ
Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / Saab 9-3 motoralternativ
- Detta ämne har 8 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2014-05-20 21:12 av
runefalk.
-
FörfattareInlägg
-
april 17, 2014 kl. 07:09 #24388
Hejsan.
Har tankar på att köpa mig en 9-3 modell og.
Men vilken motor är bäst ? 153 hkr eller 185 hkr ?
Eller spelar det helt enkelt ingen roll ?. Om man bortser från att det givetvis borde vara mer drag i det större alternativet.Vad skall man kolla efter när man tittar ?. Alltså vilka delar på bilen skall man kolla extra ?
Tack på förhand
Jonasapril 19, 2014 kl. 08:16 #174833Tack för svaret.
Men nu uppstår då en annan fråga.
Vilka årsmodeller har denna motor?.. Så man vet vilka bilar man skall leta efter.april 30, 2014 kl. 12:04 #175077Hej! själv kör jag en 9-3 turbo (185hk T7) min erfarenhet är; om man byter oljan oftare än vad serviceboken föreslår, var 1000:e mil om man varit snäll mot motorn, och 500:e om man varit dum, haft i fin olja och ett bra filter, och dessutom konrollerar att vevhusventilationen är av version 6. Så håller motor och turbo utan problem. Ett problem som är svårt att undvika är tändkassetten. Den är väldigt avancerad på Saab:ar, har man en som börjar gå sönder märks det genom felkoder i databoxen, samt att den börjar misstända. Jag köpte en begagnad på blocket och behöll den gamla som reserv (bilen går att köra med den gamla om bilen inte är helt död).
Ett råd: ANVÄND ALDRIG BILTEMAS OLJOR ELLER FILTER I EN TURBOLADDAD MOTOR!!!
Det är nästan garanti på att turbon skär efter ca 400 mil
Personligen kör jag på GM dexos2 olja och GM originalfilter, de finns att få tag i till väldigt rimligt pris på internet.Jag hoppas att jag har givit dig lite mera ljus i ditt sökande efter din drömbil!
Mvh Marcus
@cabmange wrote:
98-00 har t5 förutom viggen, och 01 har alla t7.
och en T7 som man tar hand om är inte något som katten har dragit in. Service och täta oljebyten mår ingen motor dåligt av.
//MH
Det stämmer inte riktigt när det gäller årsmodell -00 då bara 154hk motorn hade t5.
Med vänlig hälsning. Erik.
@Prettymaid wrote:
Hej! själv kör jag en 9-3 turbo (185hk T7) min erfarenhet är; om man byter oljan oftare än vad serviceboken föreslår, var 1000:e mil om man varit snäll mot motorn, och 500:e om man varit dum, haft i fin olja och ett bra filter, och dessutom konrollerar att vevhusventilationen är av version 6. Så håller motor och turbo utan problem. Ett problem som är svårt att undvika är tändkassetten. Den är väldigt avancerad på Saab:ar, har man en som börjar gå sönder märks det genom felkoder i databoxen, samt att den börjar misstända. Jag köpte en begagnad på blocket och behöll den gamla som reserv (bilen går att köra med den gamla om bilen inte är helt död).
Ett råd: ANVÄND ALDRIG BILTEMAS OLJOR ELLER FILTER I EN TURBOLADDAD MOTOR!!!
Det är nästan garanti på att turbon skär efter ca 400 mil
Personligen kör jag på GM dexos2 olja och GM originalfilter, de finns att få tag i till väldigt rimligt pris på internet.Jag hoppas att jag har givit dig lite mera ljus i ditt sökande efter din drömbil!
Mvh Marcus
är det en garanti du utfärdar själv eller? Det finns nog ingen turbo som skär av den anledningen du skriver iallafall.
Det intressanta med oljor är inte vilken tillverkare det står på dunken utan vilka klassningar oljan uppfyller. Rimligtvis borde då en Biltema olja som uppfyller en viss klassning vara minst lika bra som tex en Castrol med samma klassning eller hur? Själv kör jag just nu Mobil1 och Valvoline i mina Saabar. Planerar att byta till Q8 olja då den är betydligt billigare i inköp på 20 liters dunk än 4 liters dunk. Halva literpriset jämfört med nuvarande Mobil1 som jag kör.
För övrigt byter jag alltid olja efter 1000 mil på mina Saabar. 9-5:an från -05 och 9-3:an från -00, T7, drar ungefär 1 liter olja per 1000 mil, kolla alltså stickan regelbundet och inte först när motorn låter konstigt eller när oljelampan blinkar till. 😉 Min og900:a från -92 drar dock i princip ingenting på 1000 mil…
Innan köp bör man kolla så att det inte ryker blått och luktar bränd olja vid start, försök helst starta bilen kall. Bästa är att känna på turbinaxeln på turbon, kräver dock att man lossar insugsröret nere vid turbon. Inget glapp axiellt, radiellt får det finnas lite lite glapp. Har rådfrågat en turboguru om just GT17 aggregatet som sitter i 185 hästars versionen och enligt honom så är det tydligen vanligt med glapp radiellt på dom snurrorna…
Kolla växellådan, min 9-3:a skrapade vid växling från 3:an till 5:an vid högre belastning, oftast när man drog på lite mer ut på motorvägen och var lite väl snabb med spaken. Bytte olja i lådan och problemet försvann i mitt fall.
Har du tid, kolla servoröret som sitter bakom kofångaren på balken där bakom. Kräver lite demontering av plastkjolar under bilen tyvärr. Har själv bytt just det röret häromdagen för det rostade sönder… Erfarenheten från skrotbesöken jag gjorde i jakt på bättre rör visar i mina ögon att det är ett vanligt problem. Kollade 10-15 bilar och majoriteten hade ganska rostiga rör…
Rost på karossen hittar du främst i hundbenet, alltså den lilla bit mellan bakskärm och bakdörr, detta är typ standard från Stallbacka tyvärr… I övrigt är just min 9-3:a relativt fräsch undertill.
Ska tillägga att detta är min erfarenhet av min 9-3:a som gått 30 000 mil. Hoppas det inte rör till alltför mycket. 🙂Saab 96 -62
Saab 96 V4 -75
Saab 9000 Kombi -91
Saab 900 T16 -92Hej
Jag har en 9-3 SE 2,0 TS 1999, ägd sedan 2007. Den är registrerad för 147 kw 200hk. Någon tidigare ägare har bytt chip så den har nog minst 220 hk. Jag har nu kört 700 mil på
Biltemaolja och dito filter. Jag byter också olja efter 1.000 mil. Bilen har varit på Gälleråsen med denna olja den får dra maxlastad kärra med ved, minst 1,4 t i 12 mil i sträck.
Enligt uppgift från verkstadsägare är det Mobil som tillverkar Biltemaoljan. Bilen står ute året om. Kolla fjäderbenen, de är utsatta för rost samt även stället bakom bakdörrarna.
I övrigt är det inga problem, men det ligger en tändkasett i bagaget.
Rune Falk -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.