runefalk

  • Bagageluckan till min 93 99 års modell har gått i baklås. När man trycker på fjärrkontrollen fungerar det som vanligt, men det går inte att öppna den med handtaget. Efter en stund
    slår kolven till och låser precis som den skall. Jag har krupit in i bagaget via cupèn och petat på låset men det hjälper inte.

  • Hej
    Ett otrimmat topplock är 57 mm, mätt över ett bulthål. Måttet på ett trimmat kan naturligtvis variera. Jag har ett trimmat som är 53 mm och ett annat som är 50 mm.
    Om man skall trimma ett topplock til en kortnos, så skall man välja det som har tjockare gods omkring förbränningsrummet.
    Rune Falk

  • Hej
    Jag vet inte om ni är intresserade av historia, men i november 1962 köpte jag en ny Saab 96 årsmodell 1962/63. Årsmodellen hette så. Efter att bilen körts in efter tips från SAAB-folk så satte ja på sportens avgassystem, större halsring och munstycken, tog bort strypkonan i luftrenaren, samt gjorde ett nytt lock till luftrenaren så att motorn…[Läs mer]

  • I dag har jag startat min 2 T 96 1964 för att flytta den så jag kan börja renovera. Eftersom bränslepumpen inte ville, så fick det bli med motorsågsbränslet Aspen i en tank från en gammal gräsklippare. Eftersom jag behöver svetsa på sidobalken underifrån, så undrar jag om någon har en ritning eller foto på en vagga, så att jag kan lägga bilen på…[Läs mer]

  • Hej
    Jag har inte varit så aktiv i forumet. Men nu så är formelbilen så färdig att jag kommer till Trollhättan i morgon och visar upp den. Jag har inga foton.

  • Till er som använder Triboron. Ni vet väl att Triboron skall börsnoteras i höst. Just nu pågår en nyemission av aktier t o m den 5:e februari.

  • Jag har en 93 1999 års modell med 147 kwh. Helt plötsligt från en dag till en annan bryter övervarvningsspärren vid 4000 varv på ettan och tvåan. På trean bryter den vid 5000 varv. På fyran och femman har jag av naturliga skäl inte provat. Tidigare kunde jag varva till 6000.

  • Hej
    Jag kan inte lägga ut bild för jag är på annan ort. Dornet är 150 mm långt, diametern 68 mm, i övre änden är det en tapp som är 50 mm i diameter så att man kan få tag i det och lyfta upp det. Anläggningsytan mot kolvtoppen följer följer rundningen. Nu är det så att det kan variera mycket hur hårt kolven sitter. I den senaste motorn jag slakta…[Läs mer]

  • Hej
    Jag har tillverkat ett dorn av aluminium som passar till kolvtoppen. Sedan placerar jag motorblocket i min verkstadspress och pressar litet grand på en kolv i taget. Jag har sprutat in olja i blocket i förväg. Jag har ”räddat” 3 vevaxlar hitintills.

  • Jag har en 1966 års motor med trippelförgasare som inte vill starta. När man håller händerna (3 st) över insuget är sugkraften minimal om man jämför med en enkelförgasare.
    Kan det vara så att balanseringskanalerna i insugningsröret tar bort sugeffekten? Motorn är nyrenoverad.

  • Hej
    Jag frågade en kompis som hade haft en 9000 CSE 1994. Där fanns det ingen rattjustering. Det fanns elektrisk stoljustering i stället.
    Rune Falk

  • Hej
    Jag hade samma problem med min 9000 2,3 i 1990 års modell. Jag bytte allt, eftersom jag har delar från en skrotad bil. Till slut var det bara
    lambdasonden kvar. Jag köpte en ny från Trollhättan. När den kom på plats gick motorn normalt igen. Om du läser i Biltemakatalogen på sid 164
    så nämner de ”ojämn motorgång” i texten under Lambdasond,…[Läs mer]

  • Hej
    Symptomen liknar de som jag hade med min 9000 av 1990 års modell. Jag bytte tändkasett och sedan försvann problemen. Det här hände på 1990-talet. Bilen finns kvar och fungerar
    bra fortfarande som andrabil.
    Rune Falk

  • Hej
    Tidningen Vi bilägare provade elektronisk tändning i två bilar, en Opel Rekord 1900 och en NSU Ro 80. De kom fram till att bilarna blev mera lättstartade
    och fick lägre bensinförbrukning. De använde det engelska fabrikatet Mobilec. Generalagent var firman Ignitron i Alingsås.
    Det här redovisades i nr 12 år 1975
    Rune Falk

  • Hej
    I tidningen Privata Affärer nr 9 1979 i en annons som täcker mittuppslaget står det följande: ” En timme med Saab 900 Turbo fick mig att glömma år
    av Mercedeskänsla” Orden kommer från Dir Hans Johansson, en verklig Mercedesveteran. Mercedesen som Saaben jämförs med är en 280 CE Coupe’ 1978
    ”Bromsar och väghållning har jag aldrig upple…[Läs mer]

  • runefalk svarade på ämnet Rostskydd i forumet 95/96 V4 5 år, 5 månader sedan

    Hej
    Läs vad jag skrev under Guldtrådar om rostskyddsfärg.
    Rune Falk

  • Hej
    Det är troligtvis en liten länkarm, 12 cm lång med ändar av svart plast som sitter på växellådan som har gått sönder. Samma problem uppstod på min dotter bil
    Hon hade en 1998 års 93. Jag kunde laga den provisoriskt innan jag skaffade en på skroten. För säkerhets skull skaffade jag en i reserv till min egen 93 1999 års modell.
    Om det är samma k…[Läs mer]

  • På min 9000 från 1990 är pinjonglagret slitet. Det hörs ett malande ljud när jag gasar. Det har varit så i flera år.
    När jag släpper gasen så att motorn inte drar tystnar det. Om ett lagerljud skulle höras när man kör med frihjul
    så är det väldigt nära ett haveri.
    Rune Falk

  • runefalk svarade på ämnet Drivknut i forumet 95/96 V4 5 år, 10 månader sedan

    Hej
    Inre drivknutar från tidiga 99-or passar i V4-lådan. I mitt formula juniorbygge har jag monterat sådana.
    Rune Falk

  • Hej
    Du drar ut drivknutarna på lådan och sedan skruvar du isär den på mitten. Sedan kan du använda den främre delen på en långnoslåda.
    Den främre delen passar även på en V 4-låda, men då passar inte dina drivknutar som Morten skriver utan då måste du ha drivaxlar från en V 4 också.
    Rune Falk

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng