Saab 9-3 Viggen

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9-3 Viggen

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9-3 Viggen

  • Författare
    Inlägg
    • april 1, 2015 at 17:22 #27079

      Efter att ha kämpat och slitet med att bruksa en OG900 här i vinter så gav jag för en månad sedan upp och köpte mig en lite mer modern bil. En laserblå Saab 9-3 Viggen från -99.

      Av bilden ovan att döma är jag rätt svag för Saabs CombiCoupéer. 🙂 OG9-3 Aero var min första moderna Saab, en bil jag saknade väldigt efter att ha skaffat en OG9-5. Att det nu blev en Viggen var rätt självklart.

      Denna bil har gått strax över 20K mil. Den har haft tre tidigare ägare och jag köpte den från “cabmange”. Bilen har inte gått vintertid på några år, så den är t ex befriad från den traditionella rosten i hjulhusen på OG9-3/9-5. Så snart det är möjligt ska jag underredsbehandla denna bil.

      Bilen har vid ett tidigare tillfälle fått sin motor renoverad och då fått in en del T5-delar (bl a T5-botten), så risken för oljeslam (som T7 vanligtvis är drabbade av) är mindre här. Kopplingen byttes likaså vid 13K mil, så bilen går och växlar riktigt fint. 2,3 liters motorn murrar riktigt fint måste jag säga.

      Tanken med denna Viggen är att den ska vara vår primära/bruksbil här framöver. Även om den är i bra skick så finns det en del att göra med den. Målsättningen är att jag ska kunna ta den till träffar också utan att skämmas.

      En tidigare ägare var väldigt förtjust i Speedparts, så bilen hade regskyltshållare därifrån. Den främre hållaren är nu bytt (mot en tunn svart hållare) och bak kommer en hållare från klubben snart att sitta. Även gallret bakom grillen är inte original (det sitter något silvrigt hönsnät där), så det ska återställas. Sedan sitter det något ljudsystem i bilen som jag inte riktigt fått kläm på. Det låter väl helt ok, men jag vette tusan. Får se om/när jag återställer det. Finns även lite att fixa med vissa lister, men överlag är bilen i riktigt, riktigt bra skick vad jag sett hittills.

      Apropå original så var bilen även trimmad (det du, Magnus). Det satt ett no-name steg 1-trim i den, som nu är utbytt till ett steg 1 med bensin/E85-trim. Även om man får fler hästar med bensin så är vridet bättre med E85. 235 hk och 420 nm om jag inte har fel. Och jag gillar att tanka E85.

      Nu har jag inte haft bilen så länge än, men har åtminstone hunnit fixa en uppsättning vinterdäck/fälgar samt byta stift/olja/oljefilter. Några veckor efter jag börjat tanka E85 ska bränslefiltret bytas. Denna bil ska ju främst rulla, så det blir mindre ingrepp med den här framöver.

      Och så var det ju det där med LED-lampor då…

      https://www.youtube.com/watch?v=FfjCdWvKyA0

        april 1, 2015 at 18:22 #202893

        Bra val 😉 nu borde du väl slippa bekymmer iallafall!

          april 8, 2015 at 14:06 #224300

          Skiftade till sommardäck här förra helgen och märkte att bilen krängde väldigt mycket, både till höger och vänster. Så jag var förbi Ekmans igår och Dennis konstaterade direkt att vänster fjäder fram har gått av. Det syns även om man kollar lite noga, att det är mindre spelrum mellan hjulhus och däck på vänster sida. Så de har beställt nya fjädrar och jag inväntar tid för byte av fjädrar hos dem. Detta är tydligen inget man bör försöka sig på själv med en 9-3:a.

          Skulle tippa att vänster fjäder fram var av redan när jag köpte bilen. Strax efter jag köpte den så skiftade vi till vinterdäck och det var klart svårare att lyfta bilen på vänster sida fram redan då. Men men, det får bli en lärdom.

            april 8, 2015 at 15:55 #224762

            Brustna framfjädrar verkar vara en vanlig ng900/og9-3-sjuka. På vår 900 var bägge fjädrarna av och jag bytte dem. Det gör jag aldrig om själv… De jag satte dit var lätt beg – nu, två år senare, är de också av…

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.