- Detta ämne har 14 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2006-04-05 17:35 av .
- FörfattareInlägg
- 4 mars, 2006 kl. 21:31 #13905
Molte
DeltagareHej!
Den senaste tiden har 9-5:an druckigt ca 1L olja på 100-150 mil. Den tjuter inte som den gjorde innan när filtret läckte. Finns det någon som har haft samma problem o vet vad det kan vara?MVH Magnus
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska5 mars, 2006 kl. 00:54 #92878turbonicke
DeltagareHalloj
Jag har ett tjutande filter, men det verkar inte försvinna olja. Hur läckte ditt filter? Har försökt få svar här på forumet om 9-5 men det verkar vara ett outforskat område…5 mars, 2006 kl. 07:48 #92879stefan
Deltagarehar för mig att jag såg ett inlägg på stcs om just detta och det är tydligen vanligt att silen i tråget geggar igen så att pumpen inte suger olja som den ska, därav tjutet.
När det gäller det första inlägget så ska man naturligtis se till att vevhusventilationen har nånstans att ta vägen så den biten fungerar. 1 liter olja på den sträckan låter ju onekligen mycket och jag skulle nog undersöka detta lite närmare innan det händer nåt.5 mars, 2006 kl. 08:49 #92880Molte
DeltagareTack för svaren! Kan alltså vara ett allvarligt fel?
Jag har ingan aning om hur oljan försvan när vi hade ett filter som tjöt. Den har aldrig droppat olja…Ett mysteriumMVH Magnus
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska5 mars, 2006 kl. 14:32 #92881Jonathan
DeltagareHej.
Hade samma problem med min, saab vekstaden tog då in den och gjorde någon form av ombyggnadmed ett nytt ventilationshus oljeavskljare mm fick betala materialet med 1300:- arbetet stod de för.har ej kört så myce etfter dtta så jag vet ej om det har hjälpt.6 mars, 2006 kl. 10:43 #92882sten-arvid larsson
DeltagareTitta in på den här sidan och läs om problemet med vevhusventilation!
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml6 mars, 2006 kl. 16:21 #92883Molte
DeltagareTack för alla snabba svar!
MVH Magnus
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska7 mars, 2006 kl. 06:54 #92884mats a
DeltagarePå min förra 9-3 2001 hade jag ett oljud när motorn var kall. Det lät som om något slirade. Ljudet avtog när motorn/oljan blev varm. Enligt verkstaden var det ett överströmningsfilter som inte fungerade tillförlitligt. Efter åtgärd hörde jag ljudet endast ett par sekunder just när motorn startades.
7 mars, 2006 kl. 14:29 #92885Molte
DeltagareDå kan det vara de filtret kanske..Men förbrukade din bil en massa olja?
MVH
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska8 mars, 2006 kl. 17:55 #92886anonymous
Deltagarekolla så den inte är tät i vevhusventilationen.. även i ventilkåpan. rören där i kan bli igensatta.. och att alla slangar är hela… annars kan det vara turbon som suger olja. inte helt ovanligt..
8 mars, 2006 kl. 19:20 #92887Molte
DeltagareOm det är turbos som drar olja så är det bara att byta den va?
Och om man nu ska byta turbo kan man sätta på en anna turbo utan några andra modifieringar? tex aero turbon?MVH
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska17 mars, 2006 kl. 16:05 #92888anonymous
Deltagareaeroturbon passar fint och håller bättre….
17 mars, 2006 kl. 16:19 #92889Molte
DeltagareGer det någon skillnad effektmässigt eller när laddtrycket kommer in?
MVH
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska4 april, 2006 kl. 21:18 #92890anonymous
DeltagareOlje Sludge.. Ned Med tråget & gör rent. Olje förbrukningen är inte kopplat till ljudet & vevhus ventilationen kommer strax att modifieras med en ”generation 3´´ Enligt min bedömning är grundfelet hög strömning av förbränningsgaser ryunt kolvringarna som ställer stora krav på vevhusventilatione.. MEn den låga kolvrings anspänningen skapar möjlighet till en motor med låg inre friktion..
Men alla ni som har en fullstämplad servicebok från saab får detta åtgärdat enligt en policy som saab har tom den dag bilen filler 8 år,,
5 april, 2006 kl. 17:35 #92891Molte
DeltagareVisst är serviceboken fullstämplad men bilenens förra ägare hade den sående ett tag eller körde väldigt lite så det tog för lång tid mellan servicintervallerna. Men alla servica är gjorda som de ska på aktoriserad saabverkstad (Bilpartner). Tyvär så gäller inte garantin bara för detta.
MVH
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.