saab 9-5 och diesel

Forum Modellspecifika forum OG9-5 saab 9-5 och diesel

Detta ämne innehåller 8 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-01-14 16:04.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #384274

    jimbo
    Deltagare

    min erfarenhet av saab 9-5 är begränsad till lånade bilar och då med bensin.
    alla jag känner har fått problem med turboras I sina bilar inget undantag.
    så min inställning till 9-5 har varit skeptisk fast det är en underbar bil att köra som en modernare 9000 kombi.

    har börjat leta bil igen har provat lite annat än saab ett tag som bruksbil men när jag började läsa om saad dieslar kom hoppet om en saab tillbaka.
    finns massor att läsa om saab 9-3 med GM 1,9 tdi, då det är samma motor vet jag fel och brister.
    men denna motor I combination med dess storebror finns inte lika mycket skrivet så jag har några frågor.

    vad kan man räkna med I förbrukning man/aut.

    är det tillräckligt med kraft I motorn då jag gärna lastar mitt 1300 släp med både skräp och en och annan v4a.

    hur är bilarna som dragbilar och vad ligger förbrukningen på med släp.

    sist om man frånser extrautrymmet I 9-5 an vad är fördelen mot en 9-3 med tdi.

    mvh jimmy

    #384282

    e larsson
    Deltagare

    Hur långt kör du per år?

    Eftersom skatten är dyrare på en 9-5 diesel så behövs en längre körsträcka för att räkna hem den ekonomiskt kontra en bensinare. Från och med MY04 är bensinarna betydligt bättre och jag vågar påstå att dom har betydligt färre problem än 1,9 dieseln.

    Jag har en 9-5 kombi med 1,9 dieseln med Hirschmjukvara och automat, den kostar 6500kr i skatt per år. En 2,0 Biopower med manuell låda kostar 1537 kronor i skatt och den dyraste biopowern (2,3 automat) kostar 1845 kronor i skatt.
    Om du tankar bensin i dessa kommer du ganska många mil innan du går förbi dieselns kostnader.
    Kör du mycket korta sträckor så är det bättre med bensinare/biopower pga. dieseln kan få problem med värmare och partikelfilter.

    Fördelarna med 9-5 förutom utrymmet är att dom är lite billigare i inköp, däremot är det svårare att hitta välskötta exemplar eftersom dom flesta har gått som tjänstebilar och då speciellt dieslarna.
    En annan fördel är att dom är bekvämare att åka i, framförallt med sportstolarna. Däremot är dom inte lika roliga att köra.
    Man får dra 1800kg på BE kort, 9-3 får bara dra 1600 om jag minns rätt.

    Att dra en V4 på släp är inga problem med någon av dom men 2,0 bensin/biopower med automat är kanske lite i tröttaste laget.

    En nackdel är att dom är mer rostbenägna än 9-3, framförallt i hundben, trösklar, dörrar, bakre hjulhus och bakre golv. 9-3 har istället problem med rostiga framskärmar pga stenskott i bakkant (dock lättare att åtgärda). Även bakskärmarna är lite känsliga på 9-3.

    #384289

    jimbo
    Deltagare

    alla pratar om att man måste köra långt för att det ska löna sig med diesel vilket jag inte riktigt håller med om.
    räknade på detta på min Passat om jag ev skulle köpa en diesel istället och redan efter 1000-1500mil går skatten jämt ut med förbrukningen.
    så länge man sköter service och reperationer själv annars är nog en bensin billigare.
    sen tycker jag 6500 är lite att ta I,kanske närmar sig det med en automat men dom flesta manuella jag tittar på landar strax över 5000.

    sen vill jag påstå att en bensinare ökar mer I förbrukning med last/slap än vad en diesel gör, det har väll med det höga vridmomentet att göra.

    men undrar fortfarande vad en 9-5 1,9 förbrukar 9-3 med samma dito ligger på 0,55-07 beroende på körsätt och sträcka.

    sen har jag fått intrycket att gms 1,9 är en bra motor ska bara hitta en med nybytt rem och vattenpump som bör bytas 10000-15000 mils mellanrum.

    #384315

    e larsson
    Deltagare

    Det är ju olika vad man definierar som långt.
    Vad kostar en Passat med bensinare då? Garanterat mer än en 9-5 biopower iaf. Ta reda på vilken modell du vill ha och räkna utefter det. Glöm inte att en diesel oftast är dyrare med samma miltal.

    Att 6500 är att ta i håller jag helt och hållet med om men det får du diskutera med Transportstyrelsen. Min 9-5 1,9TiD automat med Hirschmjukvara kostar 6525 kronor i skatt per år, inte ett öre mindre.
    Hur ofta har du kärran efter då? Det brukar inte bli så värst många mil för dom flesta.
    Min drar mellan 0,55-0,7 per mil precis som du skrev att 9-3:an gör. Man får pressa den rejält eller köra mycket stadskörning för att komma upp i 0,7. Med 1000kg husvagn drar den ungefär en liter per mil i 90 knutar, rimligtvis går en manuell lite billigare. Sen vet jag inte hur mycket mjukvaran påverkar siffrorna heller. Dessa värden är tagna ur färddatorn, jag har inte mätt själv.

    Visst kan man råka ut för problem med en bensinare men det är så mycket mer som kan strula på en 1,9diesel. Dom senare bensinarna är betydligt bättre än dom äldre och med rätt service är dom minst lika driftsäkra som en diesel och billigare att laga i dom flesta fall.

    Oavsett vad du köper, ta dig tid att hitta ett fint ex, och ge hellre några extra kronor och få en fräsch bil, det brukar bli billigast i längden.
    Mvh. Erik

    #384335

    jimbo
    Deltagare

    som sagt 6500 med automat och Hirsch, 5100 med manuell det är 2 fulla tankar extra.
    och jag föredrar manuel.

    som det ser ut ska jag köpa en diesel sen vad det blir vet jag inte riktigt 1,9 verkar vara den bästa av dom men öven 2,2 och 3,0 om man hittar rätt bil.
    eller om det blir en saab alls, är på jakt efter en bruksbil.
    jag drar mig inte för att köpa en bil med småfel och skavanker bara den känns rätt och bilen varit served ordentligt.

    som det ser ut nu kör jag 1500 mil men tjejen tar körkort så milen kommer att öka och släp kör jag kortare sträckor 1-2 gr I veckan och längre 2-3 gr I månaden.
    men har nyligen införskaffat en biltransport som kommer öka på milen med släp.

    i framtiden kommer jag satsa på en grand cheroke eller discovery LB reggad med diesel och ett 3000-3500kg släp, då begränsar vikten val av bil.
    men nu fram till dess måste jag hitta en bruksbil och att dra en saab med en saab är alldrig fel.

    #384339

    e larsson
    Deltagare

    Vi hade en manuell 2,2 TiD tidigare. Dom brukar vara driftsäkra, det är ju en fördel med kamkedja men Den modellen har ju en dyr insprutningspump istället, förvisso sällan problem på nyare modeller. Og 9-3 hade betydligt fler problem med styrdonet till pumpen och dessa satt ihop i en enhet trots samma grundmotor.

    Den manuella lådan på 2,2:an är lite tråkigt stegad med låg stort steg mellan ettan och tvåan.

    Skatten på en sådan är 6811kronor per år men då är den ju lite billigare i inköp istället.

    3,0 motorn går riktigt bra men har problem med sjunkande foder så håll dig ifrån den om du vill slippa problem.
    Skatten på en sådan är 7375 kronor och den finns bara med manuell låda.

    #384364

    jimbo
    Deltagare

    man vågar ju inte köpa en 9-3 med 2,2 men i en 9-5 har jag inte läst om några större problem, men ryktet om bränslepumpen faktumet att dom är äldre och tröttare gör dom nästan gratis.
    hadde jag inte varit på jobbet hadde jag åkt och tittat på en föra veckan 1500 inte ens 30000km fullservad det mesta som kan krångla var bytt m.m.

    men måste saga en sak om 3.0 vilken rolig bil för att vara diesel synd med alla problem.

    men som det ser ut i dagsläget så letar jag efter en 1,9 eller 2,2 9-5 eller en Passat 1,9.
    passaten är billigare i inköp oftast men man får mer för pengarna med en saab.

    hur är förbrukningen med 2,2 och manuell är det ungefär samma som 1,9??

    • Det här svaret redigerades 2 år sedan av .
    #384371

    e larsson
    Deltagare

    Nu kommer jag inte ihåg exakt förbrukning på 2,2:an men den drog ungefär en halv deciliter mer per mil än den vi har nu. Däremot gick den inte lika långa sträckor ( 3,5 mil till jobbet enkel väg )så det blev lite fler kallstarter än 1,9:an som går en tjugomilaresa per vecka i snitt till jobbet. Båda med motorvägskörning. Lite svårt att jämföra med olika körning och jag antar att en manuell är lättare att hålla nere förbrukningen på när man kör med släp. Jag tror att skillnaden på våra bilar hade varit marginell med samma körning men jag vet inte hur Hirschtrimmet påverkar förbrukningen på 1,9:an.

    #384374

    e larsson
    Deltagare

    Angående og9-3 så tror jag att den med 125 hästar som kom runt 01 har samma lösning som 9-5 och 9-3ss medan 115 hästaren är den som är lurig. Men jag är inte 100% säker på det.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng