SAAB 90

Forum Modellspecifika forum 90/99 SAAB 90

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-05-30 10:59.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12689

    anders lundgren
    Deltagare

    Ja 90:an, denna lite udda fågel..
    En sådan har jag från 85. Har nyss köpt den och den är i kanonskick, åtminstone såtillvida att den saknar rost och är väldigt fräsh invändigt. Dock tycker man sig ju nästan alltid hitta lite konstiga ljud och annat märkligt. Därför undrar jag nu om någon vet vad man kan förvänta sig för fel på denna modell? Vad är de vanligaste felen, hur ser reservdelsmarknaden ut osv?

    En sak jag känner ibland är när man vid vändningar och parkering ger fullt rattutslag, det är precis som att det blir lättare på slutet av ”rattvarvet” ungefär som man kommit förbi en spärr, och när jag sen kör knakar det till någonstans. Någon som trots min dåliga förklaring kan komma med förslag på vad det kan vara? Dessutom lyser laddvarningslampan i 10 sek efter man kört iväg, den lyser under tiden man står på tomgång efter start, varm som kall motor för att slockna efter ett tags körning. Glömde kupélyset på en natt och då visade sig inte problemet. Är det bara lampglapp bara eller är det kanske generatorn?

    Bor i Jämtland och undrar om det finns några duktiga SAAB-mekare som kan tänkas hjälpa till med vid eventuella rep.?

    Tacksam för hjälp och tips
    Anders

    #87041

    griffin
    Deltagare

    Hej Anders!

    Grattis till köpet av en så snygg bil! Saab 90 har väldigt stora likheter med Saab 99, båda dessa är relativt lättmekade och reservdelar finns det gott om båda på bilskrotar och Mekonomen, Micro, Biltema osv. Ganska billig bil att äga och hålla igång. Så gott som alla bilverkstäder (utom möjligen japanska märkesverkstäder…) kan mecka med dessa bilar.

    Att det knakar och skramlar i en 20 år gammal bil behöver inte alltid vara så mycket att oroa sig för. Låter det som att knakandet vid fullt rattutslag har sitt ursprung ifrån nåt av hjulen? I så fall är det kanske en drivknut som är lite sliten. Att det går lättare att styra kan bero på däckens skick eller hjulens sidolutning vid fullt rattutslag.

    Lyser laddningslampan när du startar? Gasa till lite så slocknar den. Om den skulle börja lysa svagt när du kör kan det vara generatorremmen som behöver spännas eller justeras.

    Vanliga fel på 90 och 99 är slitna drivknutar, kärvande eller anliggande bromsar, dålig handbroms, rost i länkarmarnas infästningspunkter, rost i skärmkanter och dörrarnas underkanter m.m. Inte så värst mycket att oroa sig för, förutom rosten.

    Lite mer gruvliga fel kan uppstå om topplockspackningen är dålig eller om oljan i växellådan aldrig är bytt. Se till att regelbundet byta motorolja, oljefilter, bromsvätska, växellådsolja och kylarvätska så ska du se att kärran klarar sig utan större krångel. Kolla också att temperaturmätaren ligger i mitten, på normal temperatur, vilket brukar vara ett friskhetstecken. Också viktigt att nivån i kylarvätskans expansionskärl inte ligger under MIN-markeringen.

    Om du söker i forumet här på Saabklubben så finns det en outsinlig källa av tips på oljor, verktyg och annat som är bra att veta.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng