Saab 900 96:a

• Författare

Hejsan.
      Jag har nosat upp en Saab 900 96:a med 25000 mil på mätaren. Säljaren vill ha runt 6.500 kr. Besiktigad till 20140630.
      Denna är tänkt att ha som en vinterbil/extra bil.
      Men vad skall jag titta på som kan vara denna modells akilleshäl ? Alltså några speciella saker man skall vara extra uppmärksam på ?
      Är där t.ex kammrem som skall bytas eller är det kamkedja.. Det är en 2.0:a

Hoppas nu att få många goda råd utav mina Saabvänner , då jag inte själv har så bra koll på denna modell.

Tack på förhand
      Jonas

september 24, 2013 kl. 06:33 #59652

personligen så skulle jag sikta på en nyare 9-3 isåfall, det finns massor med billiga sådana också och en del bättre saker får man på köpet som hydraulisk koppling. Men det är klart, springer man på nåt riktigt fräscht så är det väl egentligen inga direkta akilleshälar på 900. Det man lagar är ju typiska slitfel bara.

september 24, 2013 kl. 11:05 #59654

Tack för svaret Stefan.
          Du har säkert rätt , en Saab 9-3 är nog lite roligare.
          Men nu blev det som så att jag köpte bilen ifråga. Kostnad 4500 kr med vinterdäck.
          Den läckte kylarvätska såg jag (Avsaknad av slangklämma) så prutade ner den lite.
          Bytte drivrem också , då det kommit glykol på remmen.
          Dock har jag nu noterat att det droppar styrservo olja , får leta upp vilken slang som kan tänkas vara otät..
          Utöver detta så går den mycket bra..

Men har redan nu blivit sugen på en 9-3:a.. Gärna aero.. Får bli en sådan snart tror jag ?
          För nu har man åter fastnat i Saab träsket.. Jag som försökte att komma ifrån det.. haha.

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.