Saab 900 -98, blinkersproblem

Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / Saab 900 -98, blinkersproblem

• Författare

Hejsan!

Har försökt lösa detta problemet på egen hand, men får ta till experthjälp då jag inte är världsbäst på bilar. Kan byta lampor, säkringar, däck och koppla in en stereo, the basics liksom.

Har nyligen köpt mig en silvrig 900 från 1998, funkar kanonfint förutom att blinkers på höger sida av bilen har slutat att fungera. Detta gäller både fram, bak och sida-blinkers. Alla säkringar jämte ratten är kollade, inklusive säkringarna under huven. Ingen säkring som har gått. Har även kollat alla lampor, men ingen av dem är sönder. Vet inte riktigt vad man ska kolla mer? Någon som har någon idé? Ska tydligen finnas något särskilt ”ljusrelä”, men det verkar inte finnas något sådant bland de relän som finns under huven?

juli 27, 2014 kl. 12:27 #198612

Hej Skall försöka vägleda dig lite, kanske hjälpa dig det kan vara många saker som är inblandade!

Nu kommer det säkert massa svar här, för att rätta mig hehe 😉

Men iallafall En gång hade jag ett fel i min Strömställare till varningsblinkers då blev det konstigheter i det övriga Blinksystemet, har du en annan sådan strömställare liggande så prova byta den!
        kostar ca 30:- på skroten!

Har du problem att få ut den, är där tre metalbläck som håller den kontakten, om du har ACC panel kan du först trycka ut den ifrån baksidan med hjälp att ta bort en av strömställarna till uppvärmning av Stolarna
        då kan du lätt rycka ut den då bör du sen den fint, den har ett grönt anslutnings kontakt don

Har du den utan ACC panelen så rekommenderar jag du demonterar bort det gråa skyddet på höger sida sitter med 3-4 Torx skruvar

1 Vad händer om du slår på Varningsblinkers, är det samma fel ?

2 Vad jag vet så finns där inga blinkersrelä i 900 94-98 Har för mig att allt sitter i Blinkers-Reglaget, även om det låter som där är ett tydligt när blinkers slåss på
        Ligger felet där rekommenderar jag starkt, att bryta strömmen till batteriet vid byte, där är känsliga delar i det området som Airbag anslutningar osv, bättre ta det säkra före det osäkra Blinkar
        egentligen skall man alltid bryta ström, när man håller på med El!

3 Där ICE Styrdonet som sitter placerad under instrument panelen, det är också inblandat i systemet!

4 Du har blinkers på din högra framskärm ibland händer det att sockeln där blir ärgad eller kablarna är dåliga(kortslutning

5 Har du Dragkrok? om något ligger och spökar där man kan även koppla till släp om du har tillgängligt

Antar du har Kollat så det är rätt Lampor 21w / Sockel BAU15s
        Lampa till skärmen är 12v/5w utan sockel

Säkringen kan vi utesluta, den är hel annars hade du inte fått blinkljus på andra sidan 😉

prova och kolla detta, hoppas det hjälper något!

Tror inte det hjälper dig så mkt och börja förklara för dig var alla ström signaler skall vara, och jordpunkter, det blir bara för tufft om man inte är van, man skall veta vilken sida av styr-don kontakter som är tex. nr 1 eller nr 18 osv kan även bli svårt för en erfaren!

januari 6, 2015 kl. 06:51 #199410

this is very nice post

april 1, 2015 kl. 15:24 #202883

Hej
            Det sitter flera relän i en hållare under panelen vid förarens fötter,
            Jag har själv haft problem med att blink-ljudet har försvunnit några gånger, det har varit glapp i en box som sitter till vänster om relä-hållaren enligt ovan.

Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.