Saab 900 Aero -88 "Grålle"

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 Aero -88 "Grålle"

Detta ämne innehåller 23 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-09-10 18:02.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3868

    Beeos
    Deltagare

    Tänkte lägga in min projekt tråd från 900klubben här.
    Objektet är en Saab 900 från 1988. Det är en aero med alla dess tillbehör, alltså elhissar och eltaklucka samt farthållare. Allt funkar 🙂
    Jag kopierar över efterhand, då bilen inhandlades 2009 så är det en hel del bilder och information.

    Jag har kopierat över allt från den gamla tråden, därför kan det se lite skumt ut i texten. Här finns original tråden ”http://www.900klubben.se/phpbb3/viewtopic.php?f=8&t=11”

    Som vissa av er redan kanske sätt så är jag nu stolt ägare av en riktigt fräsch 900 AERO av 88års modell. Den har det välkända namnet ”Grålle” här på forumet. Ni som följt T16cabs projekt tråd vet hur sagan sluttade.
    Men vi ska göra så Grålle spinner som katten igen! Det gör den ju redan men vi ska bara åtgärda tickandet. Min privata mekaniker Plankan kommer hjälpa mig med isär plock för att reda ut problemet.

    Efter 30 mil hem med Grålle i går så var det kärlek. Går så jämt och fint.

    Slänger in en bild från igår precis efter att jag och Grålle blivit ett.

    Kommer fler bilder på Onsdag för er som vill se. Ska gå igenom lite saker så då kan ni få se hur fin han är 🙂

    Update
    Lite update på läget kanske?

    Idag 08.00 så drog jag och plankan igång. Grålle var redan på plats i garaget som jag lånat av en kollega på jobb. Mycket imponerande garage.

    Vi började med att riva ur motorn i lugn och ro. Då jag själv aldrig gjort detta innan var det mycket intressant. 8)

    Efter lite små pill med slangar, muttrar, klämmor och några wasa knäcke så var motorn ur.

    Visst ser plankan nöjd ut? 😮
    I garaget fanns det en el styrd travers i taket. Som kan bära 1ton.

    Här såg vi ganska snabbt att det inte var 100% tät. Det har läckt en del och som ni ser så har det gått igenom på vissa ställen.

    När vi sedan började undersöka mer så letade vi efter ”missljudet” som tickade som ett tåg. Efter en stund letande så kom vi fram till att kolvarna glappar i blocket. När vi plockade isär motorn så var 3an och 4an blöta av olja. Efter lite undersökning av plankan så kunde man vicka på kolvarna i blocket. När han vickade så hörde vi missljudet som man hör när motorn är igång. Skönt att vi hittade problemet. Men dock vet vi inte hur vi ska gå till väga än. Har ett annat block som vi troligtvis kommer slänga i så länge. Så får man undersöka mer senare.

    Just nu så ligger Grålle i delar.

    Vi kommer fortsätta lite till i morgon med det andra blocket samt flytta över delar från blocket till det ”nya”.

    Allt för ikväll!

    Får ursäkta om det är luddigt skivigt men är trött och små sjuk så det blir som det blir.

    Update

    Blocket som satt i kommer mätas av en kille som kollar upp så allt står rätt till. Det gör det ju inte vad vi vet 🙂

    Så det återkommer vi till.

    Idag var vi ute snabbt och konstaterade mest en massa saker. Plankan listade saker vi måste köpa in för vidare motorbygge. Troligtvis kommer det lilla blocket slängas i så länge. Så kommer Grålle rulla fint i sommar. Det som behövs är lite puts


    Och lite färg 🙄

    Men vad är det som fattas här?

    Vet du var den har blivit av T16cab?

    Update

    @plankan wrote:

    Tjena.

    Jag tar mig friheten och uppdaterar lite i grålles tråd 🙂

    Vad som skrivs här skall på inget sätt uppfattas som anklagelser eller dylikt –
    är bara en ren redovisning.

    Har idag hunnit med dela blocket och det var både en och annan överraskning innan jag var färdig med det 😮

    Sedan början visste jag redan att det kunna finnas vissa ”skador” på kolvarna.
    Detta då T16 cab hade talat om att han vid ett tillfälle hade missat en kugg vid kamkedjeinställningen – och visst ser man märken efter det:

    Nu är jo inte detta hela världen och hadde kunna gå både bra och länge för det ändå.

    Men detta här är inte helt så bra 😮 –

    Första kolven (cyl 4) som åker ut hör man ”pling” och hittar en halv ring på golvet 😯

    Nu var det bara denna enda cyl som detta hände,men jag kunne senare konstaterar att det i cyl 3 o 4 var noll spänning i smörjringarna.

    Ett annat fenomen man tydl ser på dessa kolvar från cyl 3 o 4 är detta:

    Här kommer då den största överraskningen:

    Ser ni ❓

    Det finns en ”bula”

    Att jämnföra med hur det egentligen skall se ut:

    Nu är iallafall detta block lämnat iväg till proffsen för ordentlig mätning,då får vi vad ”dommen” blir på detta 🙄

    Over and out.

    @plankan wrote:

    Jag tar mig återigen friheten att delge med lite info på motorsidan 🙄

    Blocket blev lämnat iväg för mätning förra veckan och dommen som kom med det var inget vidare trevlig heller.

    Om grålle skall rulla vidare med detta 2.1 koncept igen så måste han ha nya kolvar.
    Dessa som satt i var just det som befarades som värst,nämligen brasilianska vw kolvar 👿

    Nu är jag inte så vidare insatt i dimitioner av kolvar som finns till/efter borringar,men dessa som behövs skall vara av storlek 92mm och helst mahlekolvar.
    Det blir inte lätt och få tag på det fick jag veta och beviset på detta är just de kolvar som satt i blocket.
    Dessa har från början inte ens rätt dimition,dom är för höga och därför har man även svarvat ner dom så dom i slutändan inte har samma djup som en std T16 kolv 😕

    Så det vore tacksamt för lite tips/ideér och förslag på detta problem.
    Ni behöver såklart inte posta ner tråden här,men får gärna PM:a mig om ni har några kolvar eller lösning på detta 😉

    Update

    @plankan wrote:

    @beeos wrote:

    Sådärja Ska försöka komma igen nu med Grålle.
    Har inte hänt så mycket nu på ett tag.

    Det behöver du inte oroa dig för – det sköter jag 😛

    Har ”pillat” lite med insuget idag och fick mig ett av dessa ”kan man inte göra så/undra hur det skulle se ut” ryck 😀

    Spridarna hade lacksläpp så det hette duga,så jag har ändrat lite på designen av dom 🙄

    Beeos ville ha det i matt svart,så det får han då givetvis 🙂

    Så här blev det:

    Gillar du inte kan jag återställa det till org igen ❓ 🙄

    Lite översiktsbilder på det färdiga resultat:

    Är det godkänt 🙄

    Update

    Så äntligen börjas det igen. Efter en tids väntan så börjar det vankas bil meck. Idag var jag på besök i Plankans verkstad och såg Rödluvan. MYCKET imponerande bygge. Ni som kommer till Kinnekulle kommer inte bli besvikna ifall ni tittar lite på bygget. Mycket fint!

    Här kommer det lite snabba bilder. Kommer mer under morgon dagen då vi kör igång på riktigt.

    Det som ska göras i morgon är tvätta allt och montera ihop blocket. Samt så skall det målas. Kommer nog göra underverk.

    Mer info kommer i morgon! 🙂

    Update

    Så tillbaka hemma igen efter två dagar i garaget. Det är nu det börjar hända saker! Äntligen har vi tvättat, tvättat lite mer och målat. Överlag har det gått riktigt bra. Här kommer det en hög med bilder.

    Skitigt!

    Här var det rent(:oops:) sagt smutsigt 😕

    Mer skit

    Efter att delarna badat i detta bad så lossnar det mesta skit

    Ett rent ( 😳 ) nöje att arbeta med detta bad!

    Skinande

    Nu börjar blocket bli rött igen

    Dags för om målning, först maskerar vi maskineriet

    Lite till

    Svart som synden

    Lite mer svart och bättringar

    Fler delar som blivit fina

    Nu börjar vi montera!

    Riktigt stiligt

    Klart för denna gången.

    Nu återstår bara sista monteringarna, toppen kommer slängas på nån gång nästa vecka hoppas vi på! Om det blir tid över vill säga. Men det börjar iaf likna något nu 🙂

    Ni som har kul saker över att sälja, skicka ett pm!

    En sista sak jag vill få klart med är att Plankan är en sann Guru! Utan honom så hade det inte blivit något alls av Grålle! Det som gjorts hittills är hans förtjänst! Tack!

    Update

    Så tillbaka hemma igen efter en dag i garaget med Plankan.

    Idag har vi i stort sätt blivit färdiga med motorn. Skönt! På Onsdag ska det i stort sätt vara klart. Så jag kan köra og900 igen 🙂 Har åkt med Plankan nu i hans snikis. Sjukt fin!

    Lite bilder från dagens battalj!

    En liten överraskning hade jag iaf 🙂

    Kommer bli nice det här!

    Meckar hunden gick när vi sa att det inte blev uppstart idag

    Oljepluggen till vxl-lådan var lite skitig

    Börjar bli mys detta!

    Allt för denna gången. På Onsdag kommer det fler bilder. Samt kanske en liten film 🙂
    Någon som kanske har en reflexramp eller stora aero vingen över? Hör av er. Söker med ljus och lykta!

    Update

    Så där ja!
    Äntligen tillbaka efter en heldag i garaget.

    Resultatet? http://www.youtube.com/watch?v=vIfnsDLmPMY

    Som ni ser, Grålle lever igen! Går som en klocka! Sjukt underbart att få köra og900 igen 🙂

    Bilder från dagen

    Bilder från då Grålle är på ”fötter” igen

    Sjukt skönt att den går igen! Nu är det bara till att beta av 50 mil så han blir inkörd. Kinnekulle blir perfekt 🙂

    @plankan wrote:

    Epilog:

    Så här skrevs det d. 9mars
    @beeos wrote:

    Som vissa av er redan kanske sätt så är jag nu stolt ägare av en riktigt fräsch 900 AERO av 88års modell. Den har det välkända namnet ”Grålle” här på forumet. Ni som följt T16cabs projekt tråd vet hur sagan sluttade.
    Men vi ska göra så Grålle spinner som katten igen! Det gör den ju redan men vi ska bara åtgärda tickandet. Min privata mekaniker Plankan kommer hjälpa mig med isär plock för att reda ut problemet.
    Mvh Andreas

    Ja,vi skulle ”bara” åtgärda tickandet 🙄
    Nåja – i ärlighetens namn visst vi jo innerst inne gott att det säkert inte skulle gå och köra vidare med det 2.1 block som T16cab hade påbörjat på.Det får ligga tills vidare då ett annat motorkoncept kanske kommer på ”tapeten” längre fram i tiden.

    Martin ombesörjade jo sagt så att beeos fick med ett annat block från en 900s.
    Detta blocket är så det som grålle kör med i dag.Dock var det jag som kände mig lite tveksam till om vi bara skulle ”slänga i” det utan vidare 🙄
    Jag fick dock övertygad beeos om att vi plockade ner det för en inspektion,som visade att vi inte gjorde bort oss helt i onödan 😉

    Nu är alla lager/ringar packningar nya – vi fick även byta det nedre kedjedrevet då det visade för stora slitageskador.
    Övriga komponenter var i nyskick,så dom flyttade vi över på den nya motor.
    Vattenpump/uttrampningslager bytta och slavcyl är ompackad med nya O-ringar.Oljan bytt i vxl-lådan och motorn går på 1/1 syntet.

    En annan sak som jag ändrade på var hållaren till BTR.
    När man mont på ett 2.1 insug,så ändras vinklen lite på fuelrailen,och då blir det för trångt mellan dom 2.
    Detta syns när man tittar på denna modifiering av befintlig hållare:

    Den till vänster är från 2.1 medan den till höger är till 2.0

    Sedan hände det jo en del under tiden som vi höll på med Grålle.
    Joon fick ”äran” av att bidra med lite snygg polering på 2.1 insuget och tryckrör och 900saaben med delar vi fattades.
    Jag själv ombesörjade så att det blev ett X-rör på Grålle.
    (Någon som inte gillar det,så får ni klaga på mig 🙂 )
    Annars är det beeos själv som har jobbat fram resten av designen :wink

    09.06.03 kl 12.21 satt paketet i grålle igen:

    Nu är det lugn körning som gäller de nästa 50 mil.
    Vi kollade upp GLT för en säkerhets skull och det ligger stadigt på 0.3 – där det får vara under dessa 50 mil.

    Med detta inlägg är det då bara för mig att önska Beeos lycka till med grålle –
    och hoppas att dom får många långa trevliga mil ihop 😆

    Phu.. De blir en del när man renoverar och fixar. Detta inlägg är enbart om motor renoveringen. Stort tack till Plankan för hjälpen!

    #27301

    Beeos
    Deltagare

    Sådär ja då var det dags för en lite update. Bara lite småfix men här kommer det bilder på resultatet.

    Rejäl tvätt

    Och som säkert vissa av er såg på bilderna så sitter där en

    Just det en 80-tals ”raggartrapp”
    Lite tufft 8)

    Då var det Söndag och lite tid över. Klart man prioriterar Grålle framför kärringen!

    Var inne på mekonomen och köpte lite putsmedel

    Inte så fult 😳

    Sen fick lädret sig en omgång, med lite lädervårds medel.

    Så här se det ut på förarsidan

    Som ni ser så ligger laddtrycksmätaren i mitt konsolen. Perfekt place 🙂
    Sätter den kanske i A-stolpen senare.

    Före

    Efter

    Ganska snyggt när lamporna tänds. Men det ska dem ju inte vara så ofta.

    Har en liten idé på gång. Som faktiskt är original för bilen i USA. Men inte i Sverige. Ni får se vad det blir senare.

    Detta var lite småfix mellan gångerna. Under kommer den lite större operationen med byte av dämpare och fjädrar

    #27302

    Beeos
    Deltagare

    Tillbaka efter en dag i garaget.

    Gick väl som det skulle. Men tog lite längre tid 8)

    Nytt och stiligt

    Dom nya vs de gamla bak

    Blev lite skit över 🙄

    Det bytes även fjädrar och en del bussningar i denna operation. Dock inga bilder på detta.

    #27303

    Karl Ask
    Moderator

    Ohh, med alla 900 aero trådar här så blir jag inte mindre sugen på en sådan….
    Riktigt fin bil!

    #27304

    Beeos
    Deltagare

    Igår tog vi itu med den tråkiga instrument brädan. Den var sliten och hade sprickor på alla vanliga ställen. Plankan hade hittat en på skroten som var nära nyskick! Inte ett ända märke. Plockad från en 900i från -93. Dock hade brädan en datumstämpling från -90. Så den har legat på något lager ett tag, innan den åkte i en bil. Eller så är den byt under bilens gång. Vi slängde även in Speedpart mätarna som plankan redan berättat om lite tidigare i denna tråd!

    Nog med prat! Här kommer det bilder!

    Då drar vi igång.

    Liten spricka, en i varje hörn.

    Precis börjat plocka ner.


    Mesta nere.

    Sladdarna börjar landa på plats.

    Nya brädan har anlänt!

    Det var ju bara bolt on nu med mätarna som plankan fixat!

    ”Plug and Play”

    Dom fastnade bra där!

    Klart!

    Blev skit bra! Tog lite tid, drygt en hel dag i garaget. Men då drogs det om en del kablar, undersökte boxen. Sen hade vi jävligt kul med!

    Vi lättade även Grålle lite!

    Kablar som var över sen ett gammalt larm.

    Vi hade även ett litet side projekt denna gång.
    Bilderna talar för sig själva.

    Ett hål?

    En lampa?

    Efter lite små fixande så passade lampan som normalt sitter i handskfacket.

    Praktiskt att ha en lampa där inne under mörkrets timmar!

    Så han rullar nu med 92års interiör

    #27306

    Beeos
    Deltagare

    Det var de mesta! Mer kommer med tiden som bilen renoveras och brukas.

    #27328

    henrikg
    Deltagare

    Kul att du fick upp en tråd här också 🙂 Jag gillar Grålle, riktigt snygg!

    Skulle också vilja ha en bil med Airflow, fast jag vet inte på vilken bil det skulle vara 🙂

    Mvh
    Henrik

    #27509

    Beeos
    Deltagare

    Då var de äntligen lite som hänt på Grålle i allt cab meckande på sista tiden!

    Har ni precis som jag bleka mätare i instrument huset?

    Lösningen på det är nya 🙂

    Viss skillnad på de nya mot dom som satt i 😎

    De blev rätt bra 🙂

    #27515

    Härligt med 000002 på mätaren!!!

    #27516

    Beeos
    Deltagare

    @christian Haugsöen wrote:

    Härligt med 000002 på mätaren!!!

    Ställde in den efter vad bilen har gått 🙂
    Även om 000002 hade varit skoj 😀

    #30381

    Beeos
    Deltagare

    Inte uppdaterat här på ett tag nu såg jag :ID

    Bilen blev godkänd med beröm på SBP för bara nån vecka sedan.

    Besiktningmannen var riktigt nitisk, hallen var tom och det stod säkert 5-6 personer runt om och tittade och snackade gammal historia.
    Efter en liten åktur så log mannen och sa att han hade en liknande aero för några år sedan som blev stulen och sönder körd.
    Så varje gång han fick in en Saab 900 så kollade han extra nog bara för att de var skoj att se gammal Svensk industri konst.

    #30601

    Beeos
    Deltagare

    Idag var det riktigt strålande väder här nere i Skåne. Så de fick bli en tur längs riksväg 9 som går nere vid kusten mellan Trelleborg och Ystad. Riktigt skönt att glida fram i ”sommar värmen” med takluckan öppen och tantan på gott humör brevid 🙂

    Blev även två bilder. Kanske Sveriges sydligaste Aero vid tillfället? 😎

    #30603

    plankan
    Deltagare

    Ja,vad skall du nu hitta på då –
    finns jo inte så mycket mera att göra på Grålle snart :ID

    #30612

    henrikg
    Deltagare

    @plankan wrote:

    Ja,vad skall du nu hitta på då –
    finns jo inte så mycket mera att göra på Grålle snart :ID

    Att bara köra runt och njuta tar mycket tid om inte annat 🙂

    //Henrik

    #30930

    Beeos
    Deltagare

    Inte gjort allt för mycket, men shoppade lite i helgen och fick bilen visiterad av en Holländare som gav tummen upp. 🙂 Godkänt där!

    Lite saker fick jag med mig hem efter ett garage besök hos en trevlig kille här på Saabklubben!



    Kommer säkert lite mer saker i veckan. Hoppas jag.
    Sen till helgen blir de lite meckande. Verkstaden bokad hos Doktor Plankan 😎

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng