Saab 900 GLS -79 "Gurkan 2.0"

Forum / Sälj/Köp / Bilar, säljes / Saab 900 GLS -79 "Gurkan 2.0"

Forum / Sälj/Köp / Bilar, säljes / Saab 900 GLS -79 "Gurkan 2.0"

  • Författare
    Inlägg
    • september 20, 2017 at 19:35 #435101

      Överväger att släppa min rätt ombyggda 900. Det är en 900 från 79 i mitt tycke Saabs snyggaste färg, Akasiagrön med härligt matchande inredning. den hämtades av mig uppe i Åsele, Västerbotten för lite mer än ett år sen, så den har klarat sig bra från rost.

      I min ägo så har bilen fått en hel del uppgraderingar både visuellt och maskinellt. bland annat så har motorn trimmats lätt med lättat svänghjul och extraktorgrenrör samt hemmabyggt 2,5 tums system hela vägen. när bilen köptes så hade nån bytt till enkelförgasare av nån anledning. vilket jag åtgärdat med nyrenoverade dubbelförgasare som är ordentligt synkade och inställda. sitter bredbandslambda med tillhörande mätare för att se bränsleblandningen i realtid för att enkelt kunna justera vid behov. har en värre kam liggandes med tillhörande schims, som dock måste slipas till rätt storlek innan de passar, vilket jag redan mätt upp storleken till samtliga ventiler. har också en folkracetopp som är portad och planad med större volvoventiler, dock behöver den en rejäl översyn.

      Det mest omfattande modifikationen bilen har fått är nog det rejält uppgraderade kylsystemet. Då det sitter B-motor i bilen så kommer pumphaveri på posten förr eller senare. jag valde dock att slita ur och plugga den gamla pumphistorian och montera en rätt dyr Adaptiv Daives-Craig pump tillsammans med DO88:as nya Alukylare till 900. Kan förklara mer ingående vid seriöst intresse. kort och gott så är det näst intill omöjligt att bilen kommer någonsin överhetta.

      Chassit har fått sig en del uppgraderingar också. Runtom sitter det Kilen sänkfjädrar, varpå fram är det lite kapade för att få det där “nosa i backen” lutningen. Bak sitter det Bilstein dämpare medans fram sitter det Ställbara AVO. Har också monterat krängningshämnare enbart bak från en senare 900 för att motverka understyrning. Bilen ligger helt fantastiskt efter vägen. Fälgarna som sitter på är Svenska Ashes Wheels – Asta 15×9 med Federal RSR R-däck. så ja, strykjärn…

      Kosmetiskt så har jag monterat typiska JDM breddare för att få plats med hjulen. Ljusen är av USA modell och spoilern är från det eftertraktade Airflow-kittet till trubbnos, samt Saab orginal hockeyklubbe-stripe och ankstjärt. Kofångare med och utan infällda extraljus finns. den utan är monterad för tillfället.

      Finns mycket mer att berätta om bilen, men det bästa är nog att man ringer eller kommer och kikar på den.

      Bilen besiktigades 1/9-2017 utan anmärkning.

      Jag vill ha 45.000 för den. Men kan eventuellt diskutera saken på plats.
      Finns i Nyköping

      -William
      0761469727

      gurkan2.0

      Gurkröv

      föreefter

      • Detta ämne redigerades för 6 år, 6 månader sedan av gurkodlarn.
      • Detta ämne redigerades för 6 år, 6 månader sedan av gurkodlarn.
      • Detta ämne redigerades för 6 år, 6 månader sedan av gurkodlarn.
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.