saab 900 i16

Forum Övrigt Projekt / Min bil saab 900 i16

Detta ämne innehåller 21 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-08-13 13:25.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4281

    wallero
    Deltagare

    här kommer lite kort på mitt nåt sånär nya projeckt.
    en saab 900 i16 1990 års modell.
    köptes av 1ta ägaren i örebro i januari.
    då hade den gått 6345 mil å aldrig vinter körd.
    den har bara gått till bes å tillbaka mellan 1994 och 2011
    högerstyrd å aut är jävligt nice tycker jag.
    jag har nu börjat få bilen som jag vill ha den.
    har monterat speedparts sänk sats runt om samt sachs rally dämpare runt om.
    var inne å gjorde ljul inställning å krängde på mina nya falken däck på de splitt nya super aero 16
    som jag köpte på saab förra veckan. finns 17 st kvar i nyköping om nån undrar.
    satt på nya skivor å belägg runt om samt nya spindelleder.
    sen har jag monterat en recaro stol som är mycket bra för min onda rygg.
    sen har jag satt i en splitt ny farthållare saab orginal.
    el hissar el speglar central lås mm mm .
    sen har jag monterat rallycross kammar samt öppet kn filter
    moddat soppa chip samt simons sport system å borttagen kisse.
    nu går den riktigt bra men har beställt ett extraktor grenrör av en vän som kostar 2600kr å kommer göra gott på bilen.
    laddar upp lite kort på bilen när jag hämtade den å hur den ser ut i dag mvh niklas i lidköping

















    #28981

    wallero
    Deltagare

    på onsdag kommer det nya 2,5 tums systemet å det special beställda extraktor grenröret
    ska bli mycket spännande att pröva. mvh

    #29018

    Beeos
    Deltagare

    Så fina fälgar!
    Fin bil.

    #29025

    putsarn
    Deltagare

    Skönt med gubbmodell och hemliga hästkrafter!

    Kul att du alltid lyckas göra något som de flesta inte hade gjort, man blir alltid förvånad.

    Var bilen svensksåld med högerstyrd och aut?

    #29188

    krister k
    Deltagare

    Hur går det? Monterat extraktor?
    Schysst projekt, andra kammar i en sådan måste ju göra susen!

    #29210

    wallero
    Deltagare






    nu är allt klart har varit ett helvete att få allt att passa överallt
    motor fästet har jag fräst av duktig på ett par ställen å förstärkt samt filat på kanten på aut lådan då extraktorn eg är byggd till 900 i16 5 vxl
    det är ju ca 1,5 cm gjut gods brevid locket i bak på lådan så det var inga problem att slipa av
    sen köpte jag en lambda mutter på bilallt å svetsade i extraktorgrenröret exackt på samma ställe som den sitter orginal.
    sen är det 2,5 tums rör till turbo systemet i bak som är till 900 turbo eg 2,5 tum med hagel bössan.
    det blir för mycket resonans ljud med bara en dämpare längst bak så jag ska köpa en rund avlång simons å sätta på mitten tar ju bara ca 30 min att kapa av en bit på röret å skjuva i sen ska det vara klart.
    kissen sätts på i vår före bes.
    extraktor 2800kr
    halv sats simons på speeparts 1900kr med hagel bössa.
    250kr för 1 meter 2,5 tums rör
    och en 30 graders böj efter extraktor grenröret.
    samt en ny pinnbults sats till grenrör 30kr
    blir några hundra till för en ny dämpare på mitten men det spelar ingen roll nu är jag nöjd med bilen
    och tror å hoppas att den ligger runt ca 160-170hk
    har ju satt i rallycross kammar
    annat moddat soppa chip
    samt öppet jr filter
    extraktor
    och 2,5 tums simons .
    mvh niklas
    frågor besvaras mer än gärna.

    #29211

    wallero
    Deltagare

    @putsarn wrote:

    Skönt med gubbmodell och hemliga hästkrafter!

    Kul att du alltid lyckas göra något som de flesta inte hade gjort, man blir alltid förvånad.

    Var bilen svensksåld med högerstyrd och aut?

    köpte bilen av 1ta ägaren som hette oskar i örebro han beställde denna
    med höger styrning för att dela ut reklam med.
    har köpe kvittot som säger 150.000kr 1990 för denna bil.
    ja den är svensk såld i örebro.
    mvh

    #29357

    putsarn
    Deltagare

    @wallero wrote:

    köpte bilen av 1ta ägaren som hette oskar i örebro han beställde denna
    med höger styrning för att dela ut reklam med.
    har köpe kvittot som säger 150.000kr 1990 för denna bil.
    ja den är svensk såld i örebro.
    mvh

    Ovanlig spec på svenska marknaden!
    Reklam måste vara stora pengar om man för ändamålet kan köpa en SAAB för 150 000:-

    #29359

    wallero
    Deltagare

    ingen aning men så står det på kvittot
    har nu kört 30 mil med bilen å den drar exackt 1 liter per mil precis som förut å det känns helt underbart.
    ps jag har i dag satt på en till ljud dämpare i bak å tatt bort hagel bössan kommer ett kort på det i morgon den låter inte alls lika högt nu å känns faktiskt lite starkare beror väl på att det blivigt lite mer motstånd mvh niklas

    #29883

    wallero
    Deltagare

    nu har det hänt grejor.
    har bytt till saab 9000 ok å skivor i fram.
    skivor å belägg köptes på bilallt
    oken på biltema 550kr st mycket bra kvalite som vanligt på deras ok har använt mig av dom många gånger.
    sen strålkastarskydd på fram lamporna (retar alltid nån)
    samt ett kort på slut röret i bak.
    om nån undrar så är det svetsade korset i slutröret dit satt för att slå sönder ljudet å det fungerar till viss del.









    #29884

    William
    Deltagare

    Tyckte korset i slutröret såg jäkligt ballt ut om inte annat 🙂

    Bra tips där om 9000 bromsar, så kan man ju uppgradera när originaloken börjar jäklas. Vad är skillnaden mot 900?, typ större diameter?

    #29885

    wallero
    Deltagare

    belägg ytan är nästan dubbelt så stor till 9000 oket. oken är mycket större med jag tycker jag känner en klar förbättring
    efter bytet till större bromsar.
    mvh niklas

    #29977

    wallero
    Deltagare

    har i dag mätt upp bränsle förbrukningen å hör å häpna så ligger den på 0.88 trots att den är hårt trimmad å aut låda

    känns riktigt nice.
    mvh

    #30000

    emul
    Moderator

    Är det så likt att 9000-pryttlarna passar direkt på eller?

    #30008

    wallero
    Deltagare

    man får byta bygeln som håller broms oket samt skivor och ok slangar tog jag från ford escort gjorde en special hållare till broms slangarna nu har jag kört ca 60 mil och slitigt in bromsarna och jag tycker att bromsarna känns ganska mycket bättre nu än förut mvh niklas

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng