Saab 900 S -90
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 S -90
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 S -90
- Detta ämne har 35 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2023-07-04 22:52 av saabtrasten.
-
FörfattareInlägg
-
november 18, 2014 at 20:52 #26697
Saab 900 S 1990
Inköpt i år med cirka 260 tusen km på mätaren efter en längre tids passiv sökning. Kravet var tre dörrar, turbo och antingen röd eller svart. Så när den här dök upp några kilometer från hemmet så var det inte mycket att tänka på. Relativt välhållen bil som har verkar ha skonats från både barn och djur samt högtalarhål.
Används dagligen för både nytta och nöje.
Framtidsplanerna är väl att få upp trycket i den men inte före bilen i övrigt känns såpass bra att man kan tänka sig att gasa lite mer.
Besiktningen ska alldeles snart genomföras så om inte annat så lär de väl glatt peka ut de svagaste punkterna…Har haft ett antal 900 men bara sugmotorer tidigare, bland annat en 900 pickup.
Attachments:
900 S är en trevlig bil. Den kommer du nog att trivas med.
@Saabtrasten wrote:
… bland annat en 900 pickup.
Vore kul att se en bild!
K-G
Saab 99 1969, 1970
Saab 90 1985
Saab 9000 Aero 1996
Opel Manta A 1972november 19, 2014 at 11:15 #199739Pickupen var en ungdomssynd som aldrig fick komma ut på vägarna efter den milt sagt grova modifieringen ägt rum. Den kördes hårt på skogsvägar och åkrar med släta däck baktill och gamla pyramiddubbsdäck framtill. Det räckte att man släppte av gasen så ville den lägga sig på tvären.
Ska se ifall jag hittar någon bild.
Den verkar ha klarat sig bra genom åren, ser hel och fin ut 🙂
Skulle kunna vara tvilling med min ena bil. Det verkar som att körsbärsröd var en populär färg i början av 90-talet när de sista og900 tillverkades.900 S är charmiga bilar som ligger bra i kurs, riktigt härligt gurgel från motorn med. Du kommer trivas! 😉
november 19, 2014 at 16:32 #199748Det som jag saknar i bilen är ett par ordentliga säten som man hålls kvar i när man svänger. Orginalsätena är både för höga och för små.
Ikväll blev det tillverkat nya fästen till batteriet eftersom tidigare ägare slarvat bort det ena och lämnat det andra löst brevid. Varken besiktningen eller jag gillar att ha batteriet löst.
Attachments:
november 19, 2014 at 16:35 #199749@antonn wrote:
Den verkar ha klarat sig bra genom åren, ser hel och fin ut 🙂
Skulle kunna vara tvilling med min ena bil. Det verkar som att körsbärsröd var en populär färg i början av 90-talet när de sista og900 tillverkades.900 S är charmiga bilar som ligger bra i kurs, riktigt härligt gurgel från motorn med. Du kommer trivas! 😉
Åtminstone här i Finland har nästan alla S-modeller till salu de senaste åren varit röda.
november 20, 2014 at 20:12 #175558Råkade tydligen posta två bilder på besiktningsprotokollet. Går det att radera inlägg?
Helt rent protokoll blev det inte. Fick reparationsuppmaning på oljeläckage och på ett så pinsamt fel som fel rotationsriktning på främre däcken. Hade själv inte noterat att den tidigare ägaren lagt dem fel.
Annars så såg bilen riktigt bra ut under. Alltid intressant att kunna syna bilen ordentligt undertill, särskilt första gången.
Bra att veta var att rosten börjar göra sig påmind i framvagnen på vänster sida. Blir att ta itu med nästa sommar.
Attachments:
november 22, 2014 at 14:04 #199819Vinterdäcken kom på idag. Plåtfälgarna gör sig inte alls bra på bilen. Därtill är de dessutom i väldigt dåligt skick. De syns inte på bilden hur rostiga de egentligen är.
Har nog några andra saabfälgar i lager men tyvärr har samtliga det gamla bultmönstret så de passar inte.
Om jag hittar några andra fälgar till sommaren så blir det nog att köra med mina nuvarande sommarfälgar nästa vinter.
Attachments:
november 22, 2014 at 19:54 #199833Nog för att vinterdäcksbyte är otroligt spännande men tänkte ändå jag kunde lägga upp lite mekbilder sen i höstas.
Det hela började med att jag hakade fast ett släp för att se ifall uttaget fungerade (vilket det nästan gjorde) och därefter kopplade jag lös släpet. När jag dagen efteråt åkte iväg så uppstod det ett tydligt dunkande någonstans bakifrån. Vände tillbaka in på gården och försökte se vem som lagt sig och sparka under bilen, inget misstänkt där. Eftersom det var bråttom att komma iväg hoppade jag istället in i den andra bilen och sparade felsökningen till följande dag.
Nästa dag så blev det en kort provkörning, samma skarpa dunkande ljud. De skarpa dunkningarna kändes i hela karossen och jag noterade att ifall man la handen på handbromsen så kändes de ännu tydligare. In på gårdsplanen igen och hissa upp baken på bilen. Prövade att rotera bägge bakhjulen men inget ljud… av med bakhjulen och rycka och dra i bromsar och skivor. Inte ett ljud.
Tänkte att jag åtminstone kunde justera handbromsen när jag ändå höll på och upptäckte då att höljet till handbromsvajern var skadat. Med ens blev orsaken till det dunkande ljudet självklart.
När jag hakat på släpet dagen innan så steg jag på bomen när jag gick runt bilen och bilen sjönk alltså ihop baktill. Eftersom gummiupphängningen till vajern på vänster bärarm hade förlorat all sin spänst så hade vajern kommit för nära hjulet när bilen trycktes ned. Det var alltså balanseringsvikten på den innre fälgkanten som slog i handbromsvajern och orsakade ett påtagligt ljud som fortplantades i hela karossen.
Det visade sig att de aktuella gummiupphängningarna fanns att fås från Saab men för ett pris på 32 euro styck! Så fick de ge vika för biltemahållare av metall och gummiskydd för 3 euro paret. Handbromsvajern skadade del repareades med krympslang.
november 22, 2014 at 21:29 #199538Att byta original mot original kan alla göra. Att hitta på egna, kluriga och fungerande lösningar är svårare – och roligare!
:AP96 V4 1975 ”Bollen”
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.