Saab 900 S -90

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 S -90

  • Detta ämne har 32 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2018-09-25 10:15 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26697
    saabtrasten
    Deltagare

    Saab 900 S 1990

    Inköpt i år med cirka 260 tusen km på mätaren efter en längre tids passiv sökning. Kravet var tre dörrar, turbo och antingen röd eller svart. Så när den här dök upp några kilometer från hemmet så var det inte mycket att tänka på. Relativt välhållen bil som har verkar ha skonats från både barn och djur samt högtalarhål.

    Används dagligen för både nytta och nöje.

    Framtidsplanerna är väl att få upp trycket i den men inte före bilen i övrigt känns såpass bra att man kan tänka sig att gasa lite mer.
    Besiktningen ska alldeles snart genomföras så om inte annat så lär de väl glatt peka ut de svagaste punkterna…

    Har haft ett antal 900 men bara sugmotorer tidigare, bland annat en 900 pickup.

    900_001
    900_002

    Bilagor:
    #199730
    Janne Hagnell
    Moderator

    Härlig bil med härligt takräcke också! :AP

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #199735
    kg70
    Deltagare

    900 S är en trevlig bil. Den kommer du nog att trivas med.

    @Saabtrasten wrote:

    … bland annat en 900 pickup.

    Vore kul att se en bild!

    K-G

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    #199739
    saabtrasten
    Deltagare

    Pickupen var en ungdomssynd som aldrig fick komma ut på vägarna efter den milt sagt grova modifieringen ägt rum. Den kördes hårt på skogsvägar och åkrar med släta däck baktill och gamla pyramiddubbsdäck framtill. Det räckte att man släppte av gasen så ville den lägga sig på tvären.

    Ska se ifall jag hittar någon bild.

    #199746
    antonn
    Deltagare

    Den verkar ha klarat sig bra genom åren, ser hel och fin ut 🙂
    Skulle kunna vara tvilling med min ena bil. Det verkar som att körsbärsröd var en populär färg i början av 90-talet när de sista og900 tillverkades.

    900 S är charmiga bilar som ligger bra i kurs, riktigt härligt gurgel från motorn med. Du kommer trivas! 😉

    #199748
    saabtrasten
    Deltagare

    Det som jag saknar i bilen är ett par ordentliga säten som man hålls kvar i när man svänger. Orginalsätena är både för höga och för små.

    Ikväll blev det tillverkat nya fästen till batteriet eftersom tidigare ägare slarvat bort det ena och lämnat det andra löst brevid. Varken besiktningen eller jag gillar att ha batteriet löst.

    uploadfromtaptalk1416414338367

    Bilagor:
    #199749
    saabtrasten
    Deltagare

    @antonn wrote:

    Den verkar ha klarat sig bra genom åren, ser hel och fin ut 🙂
    Skulle kunna vara tvilling med min ena bil. Det verkar som att körsbärsröd var en populär färg i början av 90-talet när de sista og900 tillverkades.

    900 S är charmiga bilar som ligger bra i kurs, riktigt härligt gurgel från motorn med. Du kommer trivas! 😉

    Åtminstone här i Finland har nästan alla S-modeller till salu de senaste åren varit röda.

    #199750
    saabtrasten
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    Härlig bil med härligt takräcke också! :AP

    Lacken ser bra mycket blankare ut på bild ska väl tilläggas. Men en polering väntar förhoppningsvis till våren.

    Takräcket kom på redan före radio installerades.

    #199763
    saabtrasten
    Deltagare

    Det gick bättre än väntat idag…

    uploadfromtaptalk1416495360770

    Bilagor:
    #175558
    saabtrasten
    Deltagare

    Råkade tydligen posta två bilder på besiktningsprotokollet. Går det att radera inlägg?

    Helt rent protokoll blev det inte. Fick reparationsuppmaning på oljeläckage och på ett så pinsamt fel som fel rotationsriktning på främre däcken. Hade själv inte noterat att den tidigare ägaren lagt dem fel.

    Annars så såg bilen riktigt bra ut under. Alltid intressant att kunna syna bilen ordentligt undertill, särskilt första gången.

    Bra att veta var att rosten börjar göra sig påmind i framvagnen på vänster sida. Blir att ta itu med nästa sommar.

    uploadfromtaptalk1416514224519
    uploadfromtaptalk1416514197929

    Bilagor:
    #199819
    saabtrasten
    Deltagare

    Vinterdäcken kom på idag. Plåtfälgarna gör sig inte alls bra på bilen. Därtill är de dessutom i väldigt dåligt skick. De syns inte på bilden hur rostiga de egentligen är.

    Har nog några andra saabfälgar i lager men tyvärr har samtliga det gamla bultmönstret så de passar inte.

    Om jag hittar några andra fälgar till sommaren så blir det nog att köra med mina nuvarande sommarfälgar nästa vinter.

    uploadfromtaptalk1416665057567

    Bilagor:
    #199833
    saabtrasten
    Deltagare

    Nog för att vinterdäcksbyte är otroligt spännande men tänkte ändå jag kunde lägga upp lite mekbilder sen i höstas.

    Det hela började med att jag hakade fast ett släp för att se ifall uttaget fungerade (vilket det nästan gjorde) och därefter kopplade jag lös släpet. När jag dagen efteråt åkte iväg så uppstod det ett tydligt dunkande någonstans bakifrån. Vände tillbaka in på gården och försökte se vem som lagt sig och sparka under bilen, inget misstänkt där. Eftersom det var bråttom att komma iväg hoppade jag istället in i den andra bilen och sparade felsökningen till följande dag.

    Nästa dag så blev det en kort provkörning, samma skarpa dunkande ljud. De skarpa dunkningarna kändes i hela karossen och jag noterade att ifall man la handen på handbromsen så kändes de ännu tydligare. In på gårdsplanen igen och hissa upp baken på bilen. Prövade att rotera bägge bakhjulen men inget ljud… av med bakhjulen och rycka och dra i bromsar och skivor. Inte ett ljud.

    Tänkte att jag åtminstone kunde justera handbromsen när jag ändå höll på och upptäckte då att höljet till handbromsvajern var skadat. Med ens blev orsaken till det dunkande ljudet självklart.

    När jag hakat på släpet dagen innan så steg jag på bomen när jag gick runt bilen och bilen sjönk alltså ihop baktill. Eftersom gummiupphängningen till vajern på vänster bärarm hade förlorat all sin spänst så hade vajern kommit för nära hjulet när bilen trycktes ned. Det var alltså balanseringsvikten på den innre fälgkanten som slog i handbromsvajern och orsakade ett påtagligt ljud som fortplantades i hela karossen.

    Det visade sig att de aktuella gummiupphängningarna fanns att fås från Saab men för ett pris på 32 euro styck! Så fick de ge vika för biltemahållare av metall och gummiskydd för 3 euro paret. Handbromsvajern skadade del repareades med krympslang.

    #199834
    saabtrasten
    Deltagare

    uploadfromtaptalk1416686316949

    Bilagor:
    #199538
    Janne Hagnell
    Moderator

    Att byta original mot original kan alla göra. Att hitta på egna, kluriga och fungerande lösningar är svårare – och roligare!
    :AP

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #199841
    hup213
    Deltagare

    Nöden är uppfinningarnas moder!

    Pelle i Härnösand

    Pelle i Härnösand

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng