Saab 900 T16 4D LYX 1984

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 T16 4D LYX 1984

• Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2013-03-22 11:35 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    turbolamko
    Deltagare

Startar en ny tråd om min OG900 som jag handlade i september 2012, tydligen har det funnits även här på Saabklubben intresse om min LUX som jag kallar för LYX.

Och varför kallar jag den för LYX?

Jo det syns väl nedan 😉

Bilen ifråga är just nu ett rullande renoveringsobjekt, första som kommer göras förhoppningsvis senvåren eller i sommar beroende på hur allt rullar personligen är att lämna in för rostlagning och sen omlack av hela bilen pga rostlagade skärmar, klarlacksläpp och baklucka i annan färg, underredet är i fantastiskt bra skick så där slipper man rostlaga, fick även beröm på besiktningen på underredets skick :mrgreen: Så för att sammanfatta: den är inte så jätterostig egenligen, bara man lägger lite tid på att rostlaga skärmkanter, hjulhus bak och dörrar plus en omlack så kan bilen bli i absolut toppskick.

För att göra det ännu mer ovanligt så har den bilen även en T16 motor original, tydligen så var T8 den mest vanliga när det gäller denna tvåfärgade modellen om jag inte minns helt fel 🙄

Bilens motor går perfekt, bara vid uppstart med kall motor som den kan vara lite tjurig på tomgång men när den blivit lite varmare så går den som en klocka, när jag fått hem bilen senare i vår så ska jag se om det hjälper med byte av tomgångsmotor, dessutom så går den bara på GLT trots att jag fick min WG bytt men det återstår att kolla lite längre fram, men iallafall så sparar vi på lådorna dock 😉 Lådan kan jag nämna trots sina 35000 mil går helt perfekt utan missljud, skrap eller växlar som hoppar ur och att den växlar mycket bra.

När det gäller inredningen så är förarstolen i sämst skick och innermattorna är lite småblekta, men vid senare tillfälle så kommer nog inredningen bli åter fin av ColorGlo igen 😉

Ni som kanske känner igen bilen från tidigare, främst de som hänger på STCS så kan jag påpeka att det är ErikR som jag köpte bilen av.

Just nu har jag följande helt nya delar liggandes hemma, främst originaldelar också då:
    * Framskärmar
    * Vänster baklampa, höger sökes helt ny alt mycket fin begagnad
    * USA och vanliga blinkers
    * Vinge bak
    * Skärmkantslister
    * Elantenn och ett bättre begagnat elantennfäste också
    * Lite original bromsdetaljer
    * Nya gummilister vid bakrutan till dropplisterna
    * Höger strålkastartorkararm med torkarblad
    * Bättre begagnad frontspoiler, tack till Cabmange

Just nu så står bilen avställd på en hemlig ort utanför Göteborg och förhoppningsvis så ska den väl komma ut om ca 1-2 veckor om vädret blir bättre och att det slutas att saltas… Går allt vägen så åker jag ner med denna på STCS Knutstorp den 7e april så kan den skådas där nere!

Nog med text! Här kommer mer bilder 😉

[/url

Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

Snyggt!

saabmicke
    Deltagare

Me-like!
    Läcker bil, blir spännande att följa. :AP

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng