Saab 900 Turbo 1979 3d

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 Turbo 1979 3d

• Detta ämne har 10 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2009-04-27 07:32 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    poh99
    Deltagare

Denna tredörrars 900 Turbo 1979 års modell snubblade jag över vintern 2008, då den plockats fram ur en ca 18 år lång avställning när dess dåvarande ägare avlidit.

När jag hittade den var den på verkstad för att fixas till inför en kommande försäljning. Verkstaden fixade en ny vinge till bakluckan, vad som hänt med den gamla av modell fågelbad vet jag inte, en fräschare tryckackumulator, såg över bromsarna, bytte olja och tändstift (men inte kablarna, som var helt slut, skulle det visa sig). Sen blev den min 🙂
    Jag fick äran att köra den genom besiktningen, utan anmärkning.

Den är inte i originalskick, men hade bara rullat ca 10420 mil när jag köpte den. Jag har kört ca 180 mil sen dess.
    Interiört delar den designidéer med den guldinspirerade cabben (samma ägare) man kunde se på 30-årsträffen, men den är inte på långa vägar lika förgylld. Fälgarna däremot är guldmålade, och det passar bra tillsammans med lacken.

Övrigt har den ett lackerat kjolpaket som ser riktigt bra ut, den är sänkt, aningen lägre fram än bak(!) samt har Saabs sportklädsel på sätena.
    Fram- och bakspoilern har fått några törnar, men jag ska åtgärda dessa när andan faller på.
    Bakluckan är inte original utan är av yngre snitt med högt bromsljus.
    Viss rost finns, men inte mycket, främre länkarmsinfästningarna är hela och fina.

Motormässigt fungerar den bra, bortsett från att den misständer på tomgång, felet ej funnet.
    Den har haft vatteninsprutning, men denna är saligen avliden, vilket inte gör något eftersom där sitter en standard 900-ic istället.

Sen jag övertog den har jag sanerat bort ett trasigt larm, en trasig stereo och tillhörande kabelhärvor. Eberspächern fungerar inte heller, men den får sitta tillsvidare, soppanslutningen måste pluggas innan jag kan hiva den.
    Ytterligare punkter på att-göra-listan är att väcka liv i kupé- och instrumentbelysningen, fixa ett insynsskydd till bagagerummet, byta det hängande innertaket samt lite annat pyssel.

Jag bifogar några bilder som aptitretare, jag har fler på STCS’ forum samt på rejsa.nu, se länkarna i min signatur.
    Jag kommer komplettera med fler bilder efter hand.

poh99
    Deltagare

Ytterligare bilder:
    Mm, vilken skönhet 🙂

Lågmilare:

Sportinredning:

Motorrummet precis efter köpet:

Handskfacksfynd:

Oanvänd reserv:

Elsanering:

Turbon efter vatteninsprutningen:

VDO-mätaren i en sprillans ny panel från conrad.se: http://www.conrad.se/?article=847887

Nya tändkablar:

Lustgasen
    Moderator

Härlig bil men ICn måste vara eftermonterad? Sen är väl det inte rätt baklysen för en 79?

Trevlig helg

Saab 99 Van -77

Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

poh99
    Deltagare

IC:n är eftermonterad och bakluckan är bytt.

poh99
    Deltagare

Om någon kan tala om för mig varför jag får in avgaser i kupén skulle jag vara tacksam.
    Med fönster och taklucka stängd är problemet inte påtagligt, men öppnar jag luckan tycker jag att det drar in mer avgaser i den.

Varför? Otäta genomföringar?

poh99
    Deltagare

En så gott som oanvänd hatthylla har idag inhandlats och gör nu nytta i bakluckan.

Dessvärre ville locket till expansionskärlet inte vara med längre så när jag kom hem och stängde av motorn forsade det ut några deciliter kylarvätska på garageuppfarten.
    Lustigt nog höll det tätt under färd, men så fort motorn stängts av började vattnet forsa.

Förhoppningsvis är det bara locket/tanken som läcker, när motorn svalnat en aning och vattennivån sjunkit under min-nivån provkörde jag motorn med locket av och jag kunde inte se något bubbel, så toppen borde vara frisk.

poh99
    Deltagare

Statusrapport:
    1. Avgaserna
    Berodde på att bakluckan är skev och inte sluter tätt som den skall. Tillfälligt åtgärdat med extra tätningslister klistrade direkt på luckan.
    2. Kylvätskeläckage
    Nytt lock från skroten löste problemet.
    3. Misständningar på tomgång.
    Fortfarande ej löst, börjar misstänka soppapumpen, för ibland när jag vrider på startnyckeln och pumpen går en kort stund, låter den väldigt skumt, som om något satt fast. Men alltid (än så länge) låter den frisk så fort jag försöker igen. Skumt.

En bild från dagens utflykt till Vaxholm:

Observera, den är inte högre fram än bak (verkar vara standard på gamla 900:or att dom befinner sig i ständig uppförsbacke), snarare tvärtom, liiite lägre faktiskt. Det ser snyggt ut 🙂

poh99
    Deltagare

En inspirationsbild tagen i oktober 2008:

Jag vill ha vår nu!

stefanruf
    Deltagare

Så här såg din bil ut för 22 år sedan,inscannat från bilsport mars 1987.
    Jag har dubbletter av tidningen så jag postar den ena till dig i morgon(måndag)kan vara kul att ha/stefan

poh99
    Deltagare

Fina fälgar, det hade varit kul att ha kvar dom, men guldfärgade Inca duger det med 🙂

Närmast förestående aktiviteter är:
    1. byta motorolja
    2. byta låda till fyrväxlat
    3. reparera skadorna på fram- och bakspoiler samt väcka liv i extraljusen
    4. se över K-Jetronic:en (igen)
    5. laga ett rosthål

poh99
    Deltagare

Helgens aktiviteter:
    – bytt motorolja samt svurit över ett svåråtkomligt oljefilter som satt som berget
    – hällt i fräsch standardolja i växellådan så den ska må lite bättre tills den blir bytt, pluggen var tjock av metallspån, oljan var nog original sen 80-talet, men fortfarande hörs ett morrande malande ljud från lådan, kan det vara pinjonglagret?
    – hämtat en renoverad 4-petad kokill, ska bara fixa mekplats sen blir det byte

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng