SAAB 900 Turbo 3d -79

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 900 Turbo 3d -79

• Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2008-07-19 21:35 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    jean
    Deltagare

Nu är så äntligen den gamle 900 T -79:an hemma. Hämtades i lördags, föregående ägare hade besiktigat bort körförbudet. Hög CO-halt, dåligt framdäck höger sida, ett bromljus och svag handbroms, det var allt. När vi kom upp till Hudiksvall så insåg jag att samtliga däck var usla och högerdäcket i synnerhet, torrsprucket och tendens till bulor. Det blev en bullrig och skumpig hemfärd! Väl hemma så bytte jag raskt till några Ronalfälgar jag hade liggande. Original Incafälgar finns således kvar.

Vad som nu ska hända är okänt, men troligen blir det någon slags rullande renovering eller hur man ska säga. Jag ska fixa den genom besiktningen först och sen köra lite med den, rätt så kul faktiskt!

Bifogar några bilder. Tog dem med mobilkameran, därav den något bristfälliga kvaliteten.

poh99
    Deltagare

Trevligt, mycket rost?

(Jag borde lägga upp en projekttråd om min egen 900T).

jean
    Deltagare

Nja, det finns lite ytrost lite överallt som föreg ägare bättrat efter hand, men inget som behöver svetsas vad jag vet nu. Fast jag har inte varit särskilt grunlig i min kontroll. Brände 7 mil idag med den, roligt om man håller sig över 3500 varv, innan dess är det ju inte riktigt lika kul…

poh99
    Deltagare

Ja, en lite alertare turbo vore inte fel på dessa bilar, men då blir det väl något med intern wastegate.

jean
    Deltagare

Nu har min bil varit på en tur till Västergötland och fått nya bromsskivor! Niclas Wahlström hjälpte mig på ett suveränt sätt, och jag fick med mig lite nya delar till bilen med. Tack ”Walle” för din insats! Brände hemåt i en väldig fart, sommarkväll med lite fuktig luft är ju rena vatteninsprutningen, gick som en raket.. 🙂

Strax efter Skara körde jag om en 99L -73, den var nog dekaltrimmad, stod 99EMS på bakluckan. 🙂 Bilen såg ut att vara i skapligt skick, hörde tydligen hemma i Nynäshamn enlig regnumret. Nån i Klubben kanske?

jean
    Deltagare

Nu finns det 3 stycken 900 T 3d -79 som är körklara och rullar! jag var nyss och gjorde ombesiktning på bilen och det gick bra, även om det var lite tveksamt med handbromsen.

walle
    Deltagare

det tackar vi för skoj att kunna hjälpa till mvh niklas

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng