Saab 900 Turbo Red Arrow

Forum Modellspecifika forum OG900 Saab 900 Turbo Red Arrow

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-07-21 20:47.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Turbolens
    Deltagare

Funderar på att importera en T8 Red Arrow.
    3 ägare, 32 000 mil, sportavgassystem, koni-dämpare och skinnklädsel. Fungerar perfekt maskinellt och har skötts mycket bra. Priset är 4200 EUR, ev. 4000 eur.

Är detta ett bra pris? bilen har rostiga skärmar bak.

Regin
    Deltagare

Red Arrow, om jag inte minns fel –
    så är det en ”Dutch” limited edition på cirka 150 bilar 😎

Det är även en modell som delar OG 900 folket –
    där som att den har en T8 (B201) som vissa gillar den medans andra är mera till T16 🤔

Sett till den svenska marknaden, så står den nog ”tyvärr” inte mkt högre än dom flesta B201 –
    men är man sann OG 900 ”entusiast” fattar man jo klart värdet av en ”rare” edition oavsett vilket land den är menad för 😎

Det låter som mkt mil och rost på OG 900 kan vara som en tickande bomb –
    och just av den orsaken, så måste man idag göra en sk ”individuell” besiktning av bilarna.
    Vad jag menar, är att bilarna idag är så pass gamla –
    att man inte längre kan nöja sig med den (för många år sedan) gånga standard rosten 😒

Men som sagt, är man inte rädd för det lite ”annolunda/udda” –
    så är det bara att köra hårt 👍

Får man fråga om du haft OG 900 innan 🙂 ??

Turbolens
    Deltagare

Hej!

Tack för svaret!

Ja precis, denna är nr. 79. Fanns även en Silver Arrow också tror jag…
    Han har bytt till K-Jetronic istället för KE-Jetronic men det är väl just bränslesystemet som strular på T8:orna?

Det är väl som du säger att det är rosten som avgör. Som det ser ut nu verkar den vara relativt rostfri men jag ska få mer info.

Rent maskinellt verkar den vara mkt bra med många saker utbytta. Tror koppling etc är från en 900 Carlsson bl.a.

Jag har inte ägt någon T8/T16, men i familjen har det ägts alla saabar sedan 99:an, så bilen är inte okänd 😉

Har funderat på att köpa en Turbo länge och en T8 i halvrostigt skick går för ca 15- 20 000 här hemma kanske? T8 Special bör ligga i samma ”liga” som en Red Arrow.. och de går för runt 30-35 tusen.

Det som just gör denna bilen intressant är färgen/stylingen!

Bilen skall ej användas som en bruksbil.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng