Saab 900i 2-D Sedan -89 – 62.950km/1 ägare innan mig

Forum Sälj/Köp Bilar, säljes Saab 900i 2-D Sedan -89 – 62.950km/1 ägare innan mig

• Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2015-11-02 12:42 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Anders Forsberg
    Deltagare

Fick till texten hyggligt på Blocket tyckte jag. Lånar den rakt av…

Det var mitt i högsommaren 1989, som fotograf Blom och hans fru traskade in hos sin lokala SAAB-handlare för att hämta ut sin nya bil.

Han hade inte slagit på stort, direkt, en snikmodell skulle det vara. En med två dörrar och Cherryröd färg.
    Modellen kände de väl till – i inbyte lämnades en likadan, fast fem år gammal.
    Den nya landade på precis under hundratusen (säkert en viktig poäng från herr Bloms sida) och den gamla värderades till 49.000kr.
    När femtiotusen hade växlat händer så åkte herr och fru Blom därifrån, något lite mer leende än när de körde dit.

Okej, ovan är återberättat med vissa konstnärliga friheter, men ungefär så tänker jag mig att det gick till.
    Summorna är dock bekräftade med dokumentation som följde med då jag köpte bilen.

Eftersom den köptes lagom till herrn i husets pension så blev det aldrig av att Saaben rullade så mycket.
    När han sedan gick bort, sju år senare, så blev bilen säkert brukad ännu mindre.
    Totalt har bilen i skrivande stund gått 6.295 mil(!). Detta är bekräftat med hjälp av besiktningsdokument, som också följde med då jag köpte bilen.
    Även om det finns vinterhjul till bilen så är jag (att döma av skick och liknande) hyfsat säker på att nästan alla av dessa har körts på torra sommarvägar.

Eftersom Blom var ordentlig, och sannolikt en gubbe i hatt, så bekostades ändå en rejäl rostskyddsbehandling utav bilen. Denna har fortsatt underhållas under åren.
    Allt detta innebar att besiktningsmannen var en smula förvånad av bristen på rost i golvet när jag var iväg och fick bilen godkänd för trafik (2015-08-21).

Summa summarum är detta en så ärlig bil ni någonsin kommer att finna. Verkligen väl omhändertagen under åren.
    Eftersom den faktiskt brukats så är den dock inte helt utan skavanker:

– Bilen verkar ha stått carport och inte garage – så motorhuven har blivit blekt. På ”åsarna” har man då polerat igenom ned till grundlacken. Resten av karossen blev dock bra efter polering.
    – Karossen är inte HELT utan rost – Det finns en fläck på vänster framskärm, något pyttelite på dörrarna (lite mer på passagerardörren) samt någon millimeter stor prick på bagagelucka och tanklock.
    – Mindre ”skuffmärken” på stötfångare fram och ett något lite större på den bakre. Äldre par, som sagt, man kanske har känt sig fram lite.
    – Nyckel avbruten i förardörren (inte för att det spelar någon större roll, men andra halvan av nyckeln finns kvar). Reservnyckel finns till tändning.
    – Kromet behöver lite Autosol och ”kromet” runt vindrutan är tråkigt.

Sedan bilen kom till min ägo har jag (förutom en seriös polering) fixat:
    – Service med olja, filter, stift och luftfilter.
    – Nya reflektorer fram, hö/vä.
    – Ny blinkers fram, vä.
    – Nytt bakljus, vänster.
    – Klätt om innertak, C-stolpar och hatthylla.
    – Slipat ned och lackat om fälgar.
    – Fixat läckande avgassystem.
    – Bytt ut sprucken instrumentbräda mot en fin.
    – Säkert mer, som jag dock glömt för stunden…

Medföljer:
    4st GoodYear vhjul på plåtfälg, SBP-protokoll, köpeavtal, diverse ornitologiska kartor över skåne, m.m.

På sätt och vis så tycker jag det är lite tråkigt att bli av med bilen, men samtidigt känner jag att jag hellre haft en cab som andra ”hobbybil”, varför ”Sniky” får glida vidare.

Besiktigad och Skattad.

Pris: 25.000kr, eller därikring

Bilagor:
    oskarforsberg
    Deltagare

Tråkigt att se att du inte behåller bilen, det har varit intressant att se hur du handskas med den och roligt att något valt att ta hand om en ”bruksbil” men jag förstår ändå…

99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

Anders Forsberg
    Deltagare

Tja, den var faktiskt aldrig tänkt att behållas.
    Nu när jag hållit på lite grann med den så känner man så klart mer och mer för den, men garageplatserna är begränsade.

Men, vi får väl se hur intresset är… Kanske får bygga nytt garage istället! 😉
    Skämt åsido, tror säkert att denna bilen kan passa någon annan än mig själv bättre!

Anders Forsberg
    Deltagare

Nu är den förvisso avställd, och står i garaget under skynke och med CTEK. Men ändå…
    Gör ett försök på 20.000kr innan jag ger upp helt! 😉

Hade varit roligare om bilen kommit till någon som faktiskt har tid att ge bilen lite tid – samt att köra den (även om det alltid är lite speciellt att lägga mig på lågmilare).

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng