Saab 900i -85 "Blåmesen"

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900i -85 "Blåmesen"

• Detta ämne har 11 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2013-11-11 06:37 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare

Nu har jag blivit med OG igen :love :love ! Denna gång är det en trubbis 3 dörrars ”babyblå” skönhet! Bilen är estetiskt utmanad men i mycket lovande mekaniskt skick! Rost finns på de klassiska ställena; skärmkanter, förardörr och i ena hörnet på bagageutrymmet. Tanken med bilen är bra bruksskick allt som tiden lider. Nu under vintern kommer den att få gå som bruksbil till våren när 96’an rullas ut och garaget blir ledigt! Namnet Blåmesen kommer av att 1. den är blå. 2. den tvekar lite vid gaspådrag. Detta enlig säljaren pga att co nivån är derdragen så lågt som det bara går för bränsleekonomins skull. Denna kommer justeras upp igen för en jämnare gång och mer gasvillighet. Innertaket är i sedvanlig ordning slut och upphäftat med klammer, inredningen är hel men sliten och smutsig. Har en fräsch grå som kommer åka i tills jag fått tag på en ny blå. En kul sak är att jag och bilen är på en månad när lika gamla! Jag aug -84 den inreggad sept -84. Är det någon som vet om det går att kolla upp exakt datum när den rullade av linan?

En liten teaserbild

Så det som i skrivande stund står på åtgärdslistan är:

x Ny panel, den gamla är så spruken att högtalarna inte sitter fast SÖKES
    x Ny fräsch inredning SÖKES
    x Fixa rost. Skärmkanter, nederdelar dörrar EKONOMIPLÅT SÖKES
    x Fixa tidigare rostlagningar och lackarbeten
    x Ordentlig städning och invändig rengöring
    x Ordentilg polering
    x Fixa tidsenliga fälgar. Gärna alu SÖKES
    x Stor service på motor och låda
    x Åtgärda upphängning på avgas
    x Montera extraljus

Så har ni något av vad jag söker så hör gärna av er! Kom gärna även med; tips, idéer, kritik och bannor!

Det var allt för denna gång!!

Ja, det gick inte längre utan!! Trubbfronten och framskärmar utan blinkers tycker jag är kalas det!

(gammal bild från säljaren)

big nyz
    Deltagare

Skön färg!

En detalj jag inte noterat tidigare: när fick framskärmarna blinkers?

Från och med my86 tror jag.

reino
    Deltagare

@Turbo wrote:

@og900 wrote:

Ja det stämmer 😉
    Vill man vara ännu petigare,så har inte MY 84 något emblem framme på huven
    samt att t o m MY 83 är det gummi-list helt fram till stötfångaren alltså inte den plasttyp som My 84 -> har 😀

Så det finns lite olika utförande i trubbarna 😆

Glöm inte den smala sidolisten som blev den breda -81. 😉

OT är lugnt! Alltid kul att lära sig om den modell vi alla vurmar lite extra för!

Nu tillbaka lite! Är det någon som har använt sig av Klokkerholms ekonomiplåtar? Tittat lite på dem och det är riktigt humana priser och de tillverkar stort sett alla bitar som jag behöver!!

Idag fick sig den lite välförtjänt kärlek! En ordentlig inventering av rosten företogs och det är inte så illa som det kanske ser ut vilket är skönt! Tyvärr så visade det sig att avgasgummit inte var det enda som saknades under bilen. Hela upphängningskroken är borta 😕 . Jaja, får stå ut med lite bankande tills jag har möjlighet att svetsa dit ett nytt.

Pillade även lite på co skruven och fick till en mycket jämnare och finare gång. Den är fortfarande lite ryckig på låga varv men skall prova ett stift och filterbyte och se vad det kan åstadkomma. Har även upptäckt att jag behöver byta termostat då värmen är minst sagt sporadisk i bilen!

Kunde inte hålla mig utan rubbade och polerade en liten fläck och det ska bli så kuuuuuuul att polera den till sommaren! 😀 😀

Har även en svag misstanke om att cupéfläkten kan vara på väg att säga upp sig den enbart fungerar i högsta läget. För en gångs skull känns inte det som en extremt störigt sak då panelen ändå skall ner så känns det inte dumt att byta den! Så:

x Cupéfläkt SÖKES

Har inte hänt så mycket. Har fått hem en vintertermostat som skall monteras. Skall även ta och fulspackla de värsta hålen så de håller tätt över vintern i väntan på riktigt svetsjobb. Hade velat göra ett bättre jobb men jag lämnade svetsen ute när jag fikade i somras och då kom det en überregnskur och efter det ville den inte riktigt vara med! Och med nyköpt hus så är det inte riktigt läge med en ny svets tyvärr. Så plåten får vänta! Så till vida det inte finns någon som vill låna/hyra ut en till mig? Tänkte även försöka få in den fräscha inredningen som jag ståendes i garaget! Vet någon om det är nått problem med att få in en nyare inredning (88-framåt något) i min 85-a? Det är även en inredning från en 4-dörrars, går det att bygga om den till fällbar?

Har varit runt i lite tygaffärer och lyckats hitta ett tyg som passar hyfsat som innertak! Har kollat lite på olika guider till hur man gör om innertaket men det är en sak som jag inte fattar. Överallt står det att man skall skrapa takskivan ren. Men exakt vad är det som skall skrapas bort? Har provat att skrapa lite men skrapar bara igenom skivan! Vad gör jag för fel??

Såg även nu att idag är det exakt 2 år sedan jag blev medlem här på forumet. 😀

wallero
    Deltagare

saab klubben har orginal tyg till 900 tror det är 3.5 meter å kostar 550kr mvh niklas.
    annars kan man pröva med fanstyg!! hehe

Tack för tipsen. Men snart blir den här bilen en kartong med spikar om jag inte får ordning på f*nskapet.

Jag får den inte att gå!!!

Allt började innan jul. Bilen vägrade helt plötsligt starta. Bytte stift och tändmodul men fick ändå inte igång den. Bytte sedan tändkablar, rotor fördelarlock. Hände ingenting! Bytte sedan tändspole och gjorde rent kallstartventil. Då gick bilen igång och gick utan problem i en vecka fram till idag när den bara vägrade starta.

Blir inte klok på den. Ger fan upp snart!!

Halloj!

Bilen gick inte som skrot utan donerades som reservdelsobjekt till ett 900cd projekt.

Har av fått reda på att felet var en brunnen kabelstam! Hade jag kunnat leta läääänge och väl efter!

Tänkte bara informera!

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng