Saab 900s 5D -91

Forum / Sälj/Köp / Bilar, säljes / Saab 900s 5D -91

• Författare

Till salu: en svart OG900S med 5 dörrar från 1991. Bilen har 35K mil på mätaren, men går som en dröm i låda och motor. Jag köpte denna bil själv i januari och körde den hem till Värmdö från Gävle. Under min korta tid som ägare har jag bytt följande: ny (begagnad men bra) uppsättning vinterdäck/fälg med dubb, ny vattenpump, ny lambdasond, nytt bränslefilter, bättre begagnad kylare, nya tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor samt monterat nya regskyltar med hållare från klubben. Har även en Hayne’s verkstadshandbok och en ny uppsättning remmar (för vattenpump osv) liggande.

Bilen går som sagt som ett skott. Men den har vid två tillfällen oförklarligt dött för mig. Jag vet inte vad som orsakade detta, men det har inte hänt efter bytet av bränslefilter. Det kan vara bra att kolla bränslepumpen också. Sedan läcker den emellanåt kylarvätska. Läckan är belägen vid/under vätskebehållaren och bör inte vara svår att hitta om man ger sig på det. Alla mina upplevelser med bilen är dokumenterade i denna projekttråd: viewtopic.php?f=19&t=43709

I övrigt har bilen sin beskärda del av rost, främst i nederkant av höger framdörr och vänster bakdörr (se bilderna här). Det finns en liten buckla på bakluckan, men helhetsintrycket är väldigt bra. Hon ser riktigt snygg ut på avstånd, med tonade rutor bak, taklucka och vinge. Bilen är besiktigad men avställd i dagsläget.

Denna bil var tänkt som bruksbil, men den var inte tillräckligt tillförlitlig i min mening (och med mina begränsade kunskaper om OG900). Jag ser helst att en annan entusiast tar över och fixar till henne. Det är inte mycket som krävs för att hon ska rulla vidare. Bilen går alldeles utmärkt och kan köras hem (med reservation för att man bör ha koll på vattennivån). Inredningen är fräsch och jag har haft ett överdrag på passagerarstolen fram där min dotter har suttit.

Kan man sätta ett pris på en sådan här klassiker? Egentligen inte. Jag köpte den själv för 6 papp. Har lagt ner mycket tid och pengar på nya delar men kan tänka mig att släppa bilen för 5 papp till rätt ny ägare.

Här är ett gäng aktuella bilder:

Intresserad? Ring mig på 070-564 30 40! Bilen står som sagt på Värmdö, 30 min från Stockholm.

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.