Saab 93 B -58 (Busbil)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 93 B -58 (Busbil)

Detta ämne innehåller 12 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-08-23 18:45.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15630

    Jag har lagt upp lite bilder på mitt i stort sett färdiga 93-projekt.
    Gå in på min hemsida http://www.perstorp.seths.se/pp18164a/
    Klicka på ”Projekt Miss Piggy”.

    #103555

    pelle s
    Deltagare

    Trevlig och inspirerande sida, Sten-Arvid!
    Vissa av bilderna skulle man vilja se i större format dock. 😉

    Det är en väldigt fin bil du har i alla fall!

    Pelle

    #103556

    Tomas Rosendahl
    Deltagare

    Ser bra ut Sten-Arvid, :applause:. Såg din bil på Ljungbyhed men det är kul med lite bilder från arbetet bakom också.

    #108453

    Har uppdaterat Miss Piggy idag.
    Den ”handmanövrerade” startmotorn har ersatts av en med el. solenoid.
    Generator/vattenpump har ersatts med el. vattenpump (Johnson CM10/30 http://www.johnson-pump.com ) Sitter nere vid bakre bränslepumpen. Och så en växelströmsgenerator från en yngre släkting. Den har integrerat laddningsrelä. Gamla reläet som syns på bilden ska bort nu när jag ser att allt funferar 🙂

    #108458

    Bengt Åkesson
    Deltagare
    Sten-Arvid Larsson wrote:
    Har uppdaterat Miss Piggy idag.
    Generator/vattenpump har ersatts med el. vattenpump (Jonsson) Sitter nere vid bakre bränslepumpen.

    Firma ”S-A Rör och Krök” eller?

    /B

    #108460

    Jojomen!

    Men att byta ut den nedre kylvattenslangen, den som går under motorn, var inte det lättaste!
    Där finns i stort inget utrymme alls; inte ens med mina ganska små händer :sick:
    Tappar man då dessutom 7mm ringnyckeln (för att dra slangklämman) in under växellådan, gör det inte saken enklare 😡

    Krök blev det inte, men väl en kall pilsner när det hela var klart :crazy:

    Men hur som helst; nu är grejorna på plats och tycks fungera väl 🙂

    Ska nu leta upp en elektriskt kylfläkt och sätta dit, för att göra det hela komplett under huven. Äldre Ford Fiesta är ett tips jag fått. Någon som har en sådan fläkt att avyttra?

    #109175

    Så är då hela installationen klar.
    Elmanövrerad startmotor. El kylfläkt SPAL, styrd av kontakt i termostathus utan termostat.
    El vattenpump. Växelströmsgenerator.
    Återstår ”testbanan” 😉

    #109794

    Så har då ”Miss Piggy” fått en uppgradering igen!

    De nerslitna/omklädda insidorna på dörrarna och bakstyckena har nu ersatts med 3 mm grå plastskivor. Lite ”racing-look” kanske….
    Styggelse; kommer en del att säga. Men som jag deklarerat tidigare: Miss Piggy är inte en originalrenovering. Nä; långt därifrån! Hon är mitt ”busbilsprojekt” och min roliga leksak; både att skruva i och ta ut på krokiga skånska asfaltsvägar.

    Lägger inte ut några bilder här. Hon kan beskådas på min hemsida under ”Projekt Miss Piggy”.

    http://www.perstorp.seths.se/pp18164a/index.html

    #109798

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Ser ju bra ut, S-A!

    /B

    #109806

    Per-Erik
    Deltagare

    Tjusigt tjusigt! Betydligt bättre än de gamla sidorna ju, och racing-stuk passar ju den lilla grisen 😉

    #109891

    Idag har hon dessutom fått nytt innertak.

    Dess historia är ganska kul. Innan jag skaffade Miss Piggy, ”fick” jag en saab 93 1956 från Kiruna. Tyvärr var denna bil mest ”knäckebröd”, så jag plockade vad som kunde användas och skrotade den. ”Hotrodder” skulle nog kunnat fixa den. Men med följde ett nytillverkat innertak från Örebro Agenturaffär. Det var uppsytt och levererat 1992 till en kostanda av ca 1200:-. Detta innertak togs nu ut ur sin prydliga förpackning och sitter nu i Miss Piggy. Operationen var inte helt enkel. Jag har vhb för 93:an, men den beskriver det hela bara på några få rader. Således plockades det gamla innertaket ner och spanten (pianotrådar) märktes upp bakifrån och framåt. Dessa var starkt rostangripna och fick renoveras och målas.
    Gardinspiralerna som löper runt taket, bakrutan och avslutningsdelen köptes nya.
    Så var det dags för montering i bakvänd ordning mot nedtagning. Det gick relativt bra. Lite besvärligt att få spanten riktigt på plats. Men värst var att passa in bakrutan.

    När allt detta var på plats och jag kunde spänna spiralerna, sprayade jag hela innertaket med vatten och satte sedan in en värmefläkt i bilen.

    Jag är faktiskt mycket nöjd med resultatet efter att ha förväntat mig ett ganska svårt jobb 🙂

    Resultat finns på min hemsida under Projekt Miss Piggy:
    http://www.perstorp.seths.se/pp18164a/index.html

    #109893

    Lustgasen
    Moderator

    Fränt, bra jobbat! :). Kaxigt med 93 loggan där på bakskuffen ;).

    mvh

    #110980

    Så en liten uppgradering av Miss Piggy igen.

    Häromdagen monterades den svetsade tändfördelaren och en högeffektspole.

    Har gått och ”lurat” på detta ett tag. Hur ska jag lyckas få tändningen riktigt bra på ca 17 grader föd? Men med hjälp av mitt ”specialverktyg” som finns beskrivit tidigare verkar det hela ha blivit riktigt bra. Ställde på mittkolven 2,0 – 2,2 mm föd. Nu har jag inte längre något som kan liknas vid ”turbolag” vid gaspådrag.

    Projekt ”Miss Piggy” finns på min hemsida: http://www.perstorp.seths.se/pp18164a/index.html

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng