SAAB 95 TT

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT SAAB 95 TT

  • Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2007-09-18 21:08 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16742
    emelie
    Deltagare

    Hej!
    Är det någon som skulle kunna svara på en för mig ganska så svår fråga?
    Jag har fått erbjudande att titta på en SAAB 95 tvåtakt från 66 (tror jag). Lite osäker på årsmodellen men något därikring. Den har ganska dålig lack mest bara grundfärg så hela bilen behöver lackas om. Golv och så ska vara i ordning samt osthyveln på taket. Annars vet jag inte mycket mer om yttre skick. Växellådan skramlar så det är mindre lämpligt att köra med den. Motorn ska vara renoverad. Inredningen vet jag inte vilket skick den är i. Om jag förstått detta rätt så är det en påbörjad renovering.
    Så, nu undrar jag vad man ska vara beredd att ge för denna pärla?
    Hur svårt är det att renovera en växellåda eller är det bättre att försöka få tag på en begagnad?
    Mvh
    Emelie

    #111896
    Dicst
    Deltagare

    Hallå ja!

    Det finns flera vxllådskunniga/renoverare här på forumet som säkert kan lämna vettiga priser på att fixa en låda. Fuling tex. Priset varierar nog alltifrån att bara byta olja till att byta alla lager i lådan. Annars är det ju lätt att byta låda om du hittar en annan billigt. Standard V4 funkar ju fint att montera en TT 4vxl sprängkåpa på.

    Långnos TT är trevliga tycker jag, lättmekad med gott om plats både i motorrum och lastutrymme. Inte allt för många kvar av dem. Svårt att säga ett pris efter som skicket är okänt, men är den klar att lacka så är det ju bara den enkla biten kvar 🙂 Är det mycket småprylar som måste bytas och lagas så drar ju kostnaden iväg fort. Därför är det ju bra om den är så komplett och ”hel och ren” som möjligt.

    Måste du diskutera pris direkt på plats, eller kan du be att få återkomma när du ”kollat upp vad det kostar att fixa det som saknas och är trasigt”? Då kan du ju lägga upp bilder som det går att kolla på.

    #111901
    matthias r
    Deltagare

    Hej, kul att du kanske får tillfälle att köpa loss den här sällsynta Saabkombin.
    Finns ett lätträknat antal kvar. Instämmer med Dick om att det är mycket trevliga årsmodeller. Har själv en-65 och 2 st -66:or varav den ena fått rulla varje sommar sedan länge tillbaka.
    Ska det åkas långt med någon av gammelssaabarna blir det helst med denna; hänger med väl i trafiktempot, marschar 110-120 utan att kännas ansträngd. Kylning och värmesystem är av bästa möjliga slag. Dessutom går de tyst och behagligt. Enligt mening den snyggaste av alla 95:or som gjorts, med kromkofångare, rutgrillsfronten, små röd-orange bakljusen och låga vindrutan i ett och samma!

    Om den bil du är sugen på är plåtmässigt så pass bra som du nämner, är lite mekaniska defekter inget att backa för. Det som drar omåttligt med tid många gånger när det gäller att få ut gamla 95:or på vägen igen, är lagning av rost i ffa hjulhusen och hela bakpartiet

    En renovering av växellådan går i genomsnitt till 2500-3000 kr, och sedan är du garderad från
    trassel från denna under en massa kommande mil. Visst kan du ha tur och hitta en begagnad väl fungerande, de ligger runt tusenlappen. Men eftersom du frågar hur svårt det är att renovera lådan antar jag att du funderar på att göra jobbet själv? Med lite vana av liknande jobb och den mycket utförliga originalverkstadshandboken tillhands (går att få tag i, brukar dyka upp i annonser då och då) går det att ro iland uppgiften. Men, jobbet fodrar några specialverktyg. I o f s inte jättesvåra att tillverka om man har något att utgå från.

    Men protest på en punkt, Dick!
    En otrimmad tvåtaktssaab känns inget vidare ihop med std V4-lådan, slutväxel 8:39.. Den är helt enkelt för högt växlad. Bilen blir för slö, drar mer soppa då man måste varva ur mer på 2:an och 3:an. Orken är inget vidare om 4:an läggs i innan 70 km/h. Originallådan till 95 2-t har slutväxel 7:38 och är helt ultimat!

    Om man ändå tänker sig V4-lådan; visst, det är lättare att hitta en väl fungerande beg. De ligger kring 500-1000 kr. Men ss, ska tvåtaktsmotorn kännas riktigt bra ihop med denna, behövs första stegets trimning jämte ett större avgassystem för att bilen ska få rätta flåset.

    Svårt med en prisindikation utan att ha sett bilen! Om den finns i din hemtrakt tror jag dock att jag har en aning om vad det är för bil, har självblivit erbjuden att köpa den för ett antal år sedan. Avböjde p g a redan fullt i garaget… Röd, 66:a ?

    Fick intrycket enligt vad säljaren då beskrev att det är ett ganska fräscht objekt.

    Hett tips, slå till! / Matthias R

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng