SAAB 95L 1976 – Ur askan i elden

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 95L 1976 – Ur askan i elden

Detta ämne innehåller 4 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-08-14 19:24.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

arvid
    Deltagare

Hela historien om detta projekt började på en pubkväll på mitt dåvarande jobb för ett antal år sedan.
    Vi kom in på ämnet gamla bilar då en kollega berättar att han har en 95:a som ska gå till skrot.
    ‘Inte!’ sa jag.
    ‘OK. Du får den mot att du hämtar den.’ blev svaret.
    Denna pubkväll resulterade i tråden ‘Värd att bevara’ om denna carolinblå 95L från 1976.
    P.g.a. alla andra projekt; hus, båt och familj lät jag kollegan få bestämma när hämtningen skulle ske.
    Om jag kunde förhala hämtningen, kanske det fanns en möjlighet att hinna klart nå’t annat projekt 🙂

Förhalningen gick jättebra. Två år gick och inga krav på hämtning kom. Tyvärr hade jag inte avslutat några andra projekt heller 😮
    Den sommaren föll det sig så att vi under vår semesterresa passerade kollegans sommarställe där bilen stod.
    Jag fick tillfälle att beskåda den i verkligheten. Inskuffad i en lada var det tyvärr inte så lätt att se något.
    Bakluckan gick inte att komma åt och motorhuven gick inte att öppna.
    Än en gång bestämdes det att jag skulle hämta den, och än en gång lade jag bollen hos kollegan genom att låta honom bestämma när.

Ytterligare två år förflöt utan att jag hörde något om bilen. Inga andra projekt hade avslutats och jag hade köpt ytterligare en båt och ett antal motorer. Suck.
    Ändå började längtan efter en hobby-SAAB bli för stor (kan den det?) under våren och försommaren . Vid det här laget trodde jag nog att han hade tröttnat och att bilen var skrotad.
    Jag hade dessutom bytt jobb och hade ingen kontakt med den före detta kollegan längre.
    På chans skickade jag ett mejl och frågade om bilen fanns kvar. Respons direkt; ‘Det blir skroten vecka 30. Men hämtar du den är den din.’
    Nu fanns det plötsligt en ”dead-line”. Hjälp! Vecka 30 sammanföll dessutom med vår hemresa från en semestervecka i Danmark.
    Kanske kunde bilen fiskas upp på väg norrut. Hustrun var väl inte jätte-entusiastisk över detta förslag. Märkligt.
    Vad kan väl vara en bättre avslutning på en semesterresa än att hämta hem en SAAB?
    (Resan söderut började för övrigt med ett besök på SAAB-muséet i Trollhättan 😀 )

Det blev så att jag fick hyra en trailer och åka ned och hämta bilen själv. Sonen, 7 år, propsade på att få följa med. Självklart. Det ska böjas i tid…
    Färden söderut från Stockholm till Nybro gick bra. Fint väder och lagom trafik. Lite bromsklotsar i form av ett gäng tyska veteranlastbilar i karavan.
    En av dem råkade dessutom ut för en däcksexplosion framför oss.
    Lite bränsleförbrukningsfakta:
    Fordon: SAAB 9000CSE 2.0LTT 1996
    Fullastad med familj och semesterpackning: 0,77l/mil över 200mil.
    Med tom boggietrailer á 530kg på kroken: 0,86l/mil.
    Med en 95:a på trailern c:a 1500kg: 0,96l/mil.
    Bättre än jag trodde!

Väl nere i Nybrotrakten var den blå skönheten utrullad på gårdsplanen.
    Uppvinschning på trailern gick hur lätt som helst. Det fanns luft i däcken efter 12år i ladan.
    Och gott om rost…

Överåtelsen gjordes upp över en kopp kaffe och glass.
    Sedan följde presentutdelning:
    Med bilen följde:
    Radio med högtalare.
    SAAB-guide för 95/96GL (tyvärr fel modell)
    En obruten förpackning med SAAB tändsticksaskar
    SAAB-strandväska med inbyggd upplåstbar kudde
    Ett etui innehållande slipsnål, manchettknappar, nyckelring och sedelklämma med texten ‘Aero Turbo’
    SAAB ”gubbkeps”
    En oanvänd SAAB Rally & Sport täckjacka 😀
    Allt levererat i en SAAB-trunk.
    Bara detta gjorde ju resan värd!

Hemfärd vidtog utan problem och nästa morgon kunde jag se en blå 95:a stå utanför köksfönstret.

Spännande fortsättning med bilder följer.

/Arvid

Per-Erik
    Deltagare

Härligt att ännu en 95:a ska få nytt liv – hoppas det går bättre än dina andra projekt vad gäller ”avslutande” 😉 – Bilder please!!!

hammars95a
    Deltagare

Kul med ytterligare en 95:a på uppvakningen! Men var är alla bilderna på denna skönhet??

Lycka till med renoveringen!!

//T

Karl Ask
    Moderator

Härligt med en 95L till.

Alltid trevligt att få med lite tillbehör. 😀

arvid
    Deltagare

Nästa dag tänkte jag provstarta. Kollegan hade startat bilen någon gång varje år, så den hade inte stått helt orörd i alla år.
    Dessutom var det sista han sade innan vi skiljdes åt att ‘laddar du batteriet går den nog att starta’. Lät ju bra.
    Ok, fram med batteriladdaren då. Hmm. Problem med en gång. Huven går inte att öppna. Verkar som om huvlåset inte öppnar helt när man drar i handtaget.
    (Hade samma problem med min 99L från 1974. Undrar hur jag löste det? Minns ej.)
    Bort med grillen för att kunna öppna huven ”manuellt”. Fint!
    Men vad nu? Inget batteri! Så var det med det startförsöket…
    Iväg till skroten – Obet. beg. batt. 150:-. Såg riktigt fint ut.
    Hem och ladda.
    Nu fanns det lite tid att se över motorn innan start.
    5 liter ny fin olja fanns i garaget, ett nytt oljefilter skaffades.
    Kontroll av luftfilter (förgasaren såg lite skitig ut).
    Kontroll och rengöring av tändstift.
    Kontroll av glykol.
    Byte och justering av brytarspetsar. De gamla var som Mount Everest och Marianergraven 😮
    En snabb motortvätt för att kunna se var det läcker, om det läcker.
    Och så i med 10 liter frisk soppa.
    Medans batteriet laddade klart fanns det också tid att besiktiga hur rostig den egentligen är.
    Avgassystemet verkade hänga lite konstigt bak. När jag skakade lite på det lossnade hela fästet i bakre hjulhuset. Senare svetsjobb…
    Hål i golvet under soppatanken, under pedelerna, lite här och där…
    Men inget oöverkommligt (tänker optimisten).
    OK, dax för startförsök.
    Ut med choken, vrid på nyckeln – brum! Hurra!!! Vilken trevligt V4-ljud 🙂
    Lät motorn gå varm medans jag lyssnade efter missljud och tittade efter läckor.
    Allt verkar OK.
    När motorn gått varm visar det sig dock att motorvarvet inte återgår till tomgång efter gaspådrag. Förgasarknas?
    Bilen, som sonen döpt till Gripen, har klarat första provet.
    Imorgon ska jag kolla förgasaren…

Lite bilder på hur bilen ser ut vid första anblick (skärskådande bilder kommer):
    Hur gör jag bilderna mindre? Tips nån?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng