Saab 96, benämning "62/63"?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Saab 96, benämning "62/63"?

Detta ämne innehåller 6 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-08-29 08:56.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

Daniel Sandberg
    Deltagare

Hej!
    En fråga till alla detaljexperter här inne.

Min 96:a är 62 års modell, med benämningen ”62/63” i fabrikspappret samt en ”sen” stämpel från 4/12 -62. Samt att den har 63ans detaljer, samt vissa av 62ans.
    Jag får direkt gliringar av folk på träffar att vissa saker inte stämmer när jag säger att det är en 62:a, dock finner jag det smått osannolikt att gubben som haft den innan mig (i 30år) har bytt ut en massa detaljer för ”snygghetens skull”, eller liknande, då han inte hade det intresset. (Utöver navkapslarna som är av nyare modell)

Den har logga i både grill och på huven, ratten med kromring och perforerat tak, samt att det säkert finns mer som man kan kolla efter?

Vad tror/vet ni? Använde de dessa ”62/63″or att testa vissa detaljer på?
    Är dessa benämningar vanliga, eller är denna lite ”unik” på det sättet att det är en 62a med 63ans utrustning?

Vill gärna ha svar på tal när nästa gliring kommer hehe.
    Tack i förhand! Mvh Daniel

Bilagor:

henric
    Deltagare

Fråga Matte Roswall i Vadstena, det borde han veta. Jag snackade med honom om samma sak för ca 15 år sen men minns inte vad han sa tyvärr. Att det blev ”fel” på 62: orna vid övergång till nya skyltsystemet ( tror jag det var) är ju känt, många 62:or heter ju 63 numer, eller om det ät tvärtom. Din variant är ju roligare.
    Inte för detta var till nån hjälp men men….

Henric

stefan
    Deltagare

Att de heter 62/63 är som sagt en grej från bilregistret, inget från saab. Ska visst gå att ändra om man kan visa nåt ”intyg” över chassinummer och årsmodeller. Volvo PV klubben hade nåt om de för många år sen iallafall.
    Bilens chassiummer borde ju indikera nåt iallafall?

henric
    Deltagare

Titta på bilaga nr 2 i inlägget Stefan, det är pappret från Saab. Mycket fränt

stefan
    Deltagare

papper från saab? Det ser ut som ett gammalt registreringsbevis ?

henric
    Deltagare

Ursäkta min otydlighet. Det är pappret från Länsstyrelsens fordonsregister. Om det är i orginal , eller kopia på orginal, brukar det vara underskrivet av Tryggve eller Svante Holm på Saab. Det ibtressanta är att det är från tiden då bilen var ny. Jag trodde felet med 62/63:orna kom med de nya skyltarna, tio år efter registreringshandlingen på bild. Nu ser man hela pappret och jag kan ha fel iofs

stefan
    Deltagare

ja jag tror inte att det var vid den perioden det blev sådär. Lika gäller ju gamla volvo och de har också haft det sen begynnelsen.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng