Saab 96 De Luxe 1963
- Detta ämne har 0 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2014-03-17 22:42 av .
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 De Luxe 1963
Mitt projekt är en 63:a som jag blev erbjuden att köpa i vinter. Den har stått undanställd mellan 1976-2005 då den startades upp och besiktades. Sedan kördes den lite med fram till 2009 då den blev ståendes igen. Så ägaren kontaktade mig och undrade om jag fortfarande var intresserad eftersom jag frågat på den för några år sedan.
Planen är nu att gå igenom bromsar mm och besikta den våren 2014 o låta den komma ut på vägen igen. Sedan ska karossen gås igenom och den lilla rost som är fixas till.

Motorn är bytt till en 66:a med trippelförgasare. Den har ändrade insugsportar samt något större munstycken i förgasarna. Allt gjort efter en trimningshandbok från Saab. Är lite special på den med överliggande fläktaxel och borttagen vattenpump i toppen.

Jag har plockat bort den läckande blockmonterade bränslepumpen och satte tillbaks SU-pumpen som sitter original på 63:an. Blockpumpen tappade bränslet så att man måste ge den en sup i förgasarna om den stått nån vecka. Sen är det ju mera rätt med en surrande SU-pump på innerskärmen i en 63:a.

Just nu så är det bromsrenovering som gäller. Har fixat huvudcylinder samt alla hjulcylindrar. Återstår bara luftning nu innan den kommer på hjulen för en provtur. Förstår inte riktigt hur den kunde gå igenom besiktningen 2005 eftersom att samtliga cylindrar fram satt fast. Men med ett henverktyg och nya tätningar o damasker så går dom fint igen. Bak satt de däremot nya cylindrar…

Innebär att innehållet endast är tillgängligt för medlemmarBli medlem