Saab 96 tvåtakt – 1965 – orörd originalbil med unik historik
- Detta ämne har 0 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2026-09-30 11:09 av .
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Forum / Sälj/Köp / Bilar, säljes / Saab 96 tvåtakt – 1965 – orörd originalbil med unik historik
Hej! Jag lägger endast upp annons för säljarnas räkning, kontakta de för frågor mm. Inga PM till mig.
Nu finns möjlighet att förvärva en mycket välbevarad Saab 96 tvåtakt från 1965, med den klassiska rattväxeln och en ovanligt intressant historik. Bilen har endast haft två ägare sedan den förvärvades ( och då inom samma familj) och
har varit avställd sedan 1980. Den är i orört originalskick, vilket gör den särskilt intressant för den som uppskattar bilar med bibehållen originalkaraktär. Bilen fick jag av min morfar och körde den mellan Falun / Borlänge en kort tid innan den ställdes av på min mans föräldrahems höskulle i Torsåker. Där pallades bilen upp och har stått så sedan 1980.
Interiören är mycket fin och bevarad i original. Servicebok finns också. Exteriört finns den röda originallacken kvar, med den patina och det åldersrelaterade skick man kan förvänta
sig av en bil som inte har renoverats eller moderniserats.
Mätarställningen är 8 693 mil.
Bilen är ett fint tidsdokument från Saab:s tvåtaktsår och passar den som söker en autentisk Saab 96, antingen som samlarbil eller som utgångspunkt för en varsam teknisk
genomgång och återuppstart.
Fakta
Saab 96 tvåtakt
Modellår: 1965
Först registrerad: 1964-11-04
Motor: 0,8 liter tvåtakt
Effekt: 40 hk
Växellåda: Manuell med rattväxel
Drivning: Framhjulsdrift
Mätarställning: 8 693 mil
Antal ägare: 2
Avställd sedan: 1980
Senast besiktigad: 1979-04-24
Originalinteriör i mycket fint skick
Mattad röd originallack
Instruktionsbok finns
2 dörrar
5 sittplatser
Tjänstevikt: ca 880 kg
En ovanlig möjlighet att köpa en Saab 96 tvåtakt med mycket av sin ursprungliga historia och karaktär bevarad.
Prisidén är 95 000 kr.
Anders och Gun Inger Vestlund
Magasinsgatan 5
791 37 FALUN
070 695 47 48 / 070 491 06 98

Innebär att innehållet endast är tillgängligt för medlemmarBli medlem