Saab 96 tvåtakt – 1965 – orörd originalbil med unik historik

Forum / Sälj/Köp / Bilar, säljes / Saab 96 tvåtakt – 1965 – orörd originalbil med unik historik

• Författare

Hej! Jag lägger endast upp annons för säljarnas räkning, kontakta de för frågor mm. Inga PM till mig.

Nu finns möjlighet att förvärva en mycket välbevarad Saab 96 tvåtakt från 1965, med den klassiska rattväxeln och en ovanligt intressant historik. Bilen har endast haft två ägare sedan den förvärvades ( och då inom samma familj) och
      har varit avställd sedan 1980. Den är i orört originalskick, vilket gör den särskilt intressant för den som uppskattar bilar med bibehållen originalkaraktär. Bilen fick jag av min morfar och körde den mellan Falun / Borlänge en kort tid innan den ställdes av på min mans föräldrahems höskulle i Torsåker. Där pallades bilen upp och har stått så sedan 1980.
      Interiören är mycket fin och bevarad i original. Servicebok finns också. Exteriört finns den röda originallacken kvar, med den patina och det åldersrelaterade skick man kan förvänta
      sig av en bil som inte har renoverats eller moderniserats.
      Mätarställningen är 8 693 mil.
      Bilen är ett fint tidsdokument från Saab:s tvåtaktsår och passar den som söker en autentisk Saab 96, antingen som samlarbil eller som utgångspunkt för en varsam teknisk
      genomgång och återuppstart.
      Fakta
       Saab 96 tvåtakt
       Modellår: 1965
       Först registrerad: 1964-11-04
       Motor: 0,8 liter tvåtakt
       Effekt: 40 hk
       Växellåda: Manuell med rattväxel
       Drivning: Framhjulsdrift
       Mätarställning: 8 693 mil
       Antal ägare: 2
       Avställd sedan: 1980
       Senast besiktigad: 1979-04-24
       Originalinteriör i mycket fint skick
       Mattad röd originallack
       Instruktionsbok finns
       2 dörrar
       5 sittplatser
       Tjänstevikt: ca 880 kg
      En ovanlig möjlighet att köpa en Saab 96 tvåtakt med mycket av sin ursprungliga historia och karaktär bevarad.
      Prisidén är 95 000 kr.

Anders och Gun Inger Vestlund
      Magasinsgatan 5
      791 37 FALUN
      070 695 47 48 / 070 491 06 98

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.