Saab 96 V4 -73 (rally replika)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 -73 (rally replika)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 -73 (rally replika)
- Detta ämne har 4 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2008-03-21 20:40 av nocal.
-
FörfattareInlägg
-
Taget från projekttråden på saab turbo forumet så endel greijer kanske inte stämmer överens med hur långt vi kommit. Antar att intresset är en aning större här därav en projekttråd här också.
Den mossgröna 96:an av årsmodell 73 inhandlades för ett par år sen för att bli ett rallyprojekt, nu blev det inte riktigt som tänkt utan bilen kördes som bruksbil ca 1år i ur och skur och rosten blev väl inte direkt bättre utav denna behandling :rolleyes:
Bilen åkte väl in i garaget för ungefär två år sedan och har sedan dess
stått där….. Men nu har vi beslutat oss för att göra ett ryck så att det händer lite.Bilen kommer förhoppningsvis att se ut ungefär såhär när den är färdig:
Motorn som kommer landa i bilen kommer att ha ungefär denna spec:
1700cc borrad till första överdimmension
Viktade stakar och kolvar
ARP bult till vestaksöverfallen
Saab sport å rally 7,6 kam
Lättare lyftare
Korsinsug med dubbla weber 40
Maxportade toppar med större ventiler
Lättat svänghjulVäxellåda:
Saab special 2 drevsats
Slutväxel har vi inte bestämt än, blir antingen 6,35 eller 7:38
Lammeldiff ska vi försöka få tag i.chassi:
Fullbur och fullförstärkt på alla punkter där dom gav vika
Bilstein stötdämpare
Saab rally fjädrar
eventuellt blir det en 95 bakaxel (om det är klassat, måste skaffa klassningspapper)Såhär ser då bilen ut, tyvärr är det någon tidigare klåpare som varit och försökt laga rost på bilen…..inte så seriösa lagningar om man säger så…:evil:
Hemsnidad tunnelplåt, försänkningarna gjorda för sig och sedan isvetsade i den stora plåten.
Från början så hade vi inga hjulhus till den så då tog vi och gjorde lite handknackad plåt, men denna blev liggandes efter att vi fick tag i ett nästan komplett hjulhus till vänster sida och ett komplett till höger (har en uppsättning hjulhus till, men dessa är reserverade till 850 monte carlon 😉 )
Byte av infästningsplåt till bakaxelstagen, till detta gjorde vi en fixtur så att dom skulle kommma på precis samma ställe som innan.
Har även börjat riva ner främre delen på bilen nu då vi kom fram till att det är lika bra då vi kom fram till att allt blir smidigare att jobba med en tom kaross.
Så där står vi nu ungefär. Motor och låda kommer förhoppningsvis åka ut imorgon om jag inte åker på att jobba.Hoppas ni ska tycka det är intressant!
Dagens arbete:
Bakaxel tunneln är äntligen helt färdig lagad.
Karossen har även åkt upp i riktbänken, är smidigt att ha den där när man ska byta så mycket plåt som vi ska, lätt att bygga jiggar o.s.v.
Vi han även med att såga bort det gamla hjulhuset på högersida. börjar bli rätt vek i bakänden nu 😀
Sen har vi köpt ett par stötdämpare till den nu, måste juh få se nått fräscht såhär i allt elende med rosten 😀
bilstein racing e alldrig fel 🙂
NocaL wrote:Va? Kapa så mycket och inga krysstag inne i bilen? 😮 Ujujuj! Det skulle jag iaf inte våga. Men det var en fin och smidig riktbänk det där! Vad är det för märke? Själv har jag använt en Celette, vilken gris till stålklump att hantera.
hej, de jag menade med att den börjar bli vek i bakänden är bagagerumsgolvet, resten sitter där det ska då sålänge vi inte rör hjulhuset på andra sidan då kan det nog bli lite värre.
riktbänken kommer ifrån saab, så vi har alla orginal verktyg. joo idag e d juh celette som gäller, hade uppe min 9-3:a i celettebänken.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.