SAAB 96L 1975 B, Gratisbilen

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96L 1975 B, Gratisbilen

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96L 1975 B, Gratisbilen

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 10, 2012 at 05:53 #5974

      Härom dagen svarade jag på en skänkes-annons här på forumet, och det visade sig att jag var snabbast :). Jag och “säljaren” kom överens om att jag skulle hämta bilen efter helgen. Han sa att den såg för jä***g ut, nån gul nyans med svart “bättringslackering”. Han var mycket noga med att säga att den var mycket, mycket ful! Men hel, mestadels komplett och, framförallt, gratis. Sagt och gjort, i måndags hämtades den… Den var milt uttryck, skit ful!


      Men men, vid lite närmare inspektion så var den ganska så fri från rost. Lite begynnande ytrost på trösklarna undertill, samt en del skönhetsfläckar på karossen. Dessa var ju dock täckta av den underbara “bättringslackeraren”. Jag frågade runt lite och sökte på nätet, och fick tipset om bromsrengöringsmedel som färgborttagare. Sagt och gjort, jag provade på en fläck…

      45 minuter hårt slit senare hade jag tvättat bort färgen på halva höger framskärm. Fine tänkte jag, det går. Det kommer ta en jämra lång tid, men det går. Då kom min bror på besök, och vansinnesförklarade mig. Han sa, jag kommer förbi garaget på torsdag, så fixar vi detta… Sagt och gjort:







      Så, 90 minuter senare… Inte fullt så ful längre 🙂
      …och om någon har en vänster bakskärm i rätt färg de kan tänkas skiljas från, så hör av er 😉

        augusti 10, 2012 at 06:43 #44676

        Jag vet var det står en likadan avställd.

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          augusti 10, 2012 at 08:27 #46394

          …ok? Vart då?

            augusti 10, 2012 at 11:02 #46401

            I Lysekil. Lite långt kanske, men vad gör man inte för den goda saken? :race Den har varit avställd drygt ett år och ägs av en äldre herre av namnet att döma. Känner honom inte, har bara tankat ner data från Transportstyrelsen av ren nyfikenhet. :TY

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              augusti 10, 2012 at 21:31 #44722

              Jag saknar min trimmade 95:a i just den färgen. 😥

              Jag älskar den färgen. Gräddkola… !! 😀 Är det Topazgul, den heter???

                augusti 11, 2012 at 03:44 #46412

                Y12B är färgkoden på skylten, så Topasgul stämmer nog. I färglistan står det visserligen bara Y12, men jag antar att det är samma…

                  augusti 11, 2012 at 10:40 #44733

                  Nja, man måste gå på både nummer och namn för att vara helt säker. I mitt fall stod det W1 i lackerarens lista, men det finns både W1A Hellasvit och W1B Polarvit, den senare är den jag har. Då tog vi det på att det även stod just Polarvit i lackerarens papper, och mycket riktigt stämmer lacken han gjorde. 🙂

                  96 V4 1975 ”Bollen”
                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                    augusti 11, 2012 at 19:37 #46415

                    Jag har haft en bil med färgen GN9 Veronagrön. En 73:a V4.
                    Problemet var att 1972-73 fanns GN8 Veronagrön och 1973-74 GN9 Veronagrön.
                    Alltså fanns båda färgerna 1973. Så naturligtvis köpte jag fel bättringsfärg. :bh
                    (I och för sig spelade det ingen roll på den slitna lacken, men ändå…)

                    Men – Topasgul 95:a med 1700-motor = Drömbil. 😀

                      augusti 12, 2012 at 01:20 #46418

                      Trevligt, i alla fall efter tvätten… 😉

                      Undrar fortfarande hur man resonerade vid “lackeringen”. Tog färgen slut eller hur var det tänkt? 😆

                      Johan

                        augusti 12, 2012 at 07:56 #44761

                        …det känns som att det inte var så mycket tänkt alls… Allt, precis allt var nersprayat; lampor, handtag, rutor… You name it… Men nu så är den lite renare. Om jag bara kunde hitta en bakskärm i rätt färg. I värsta fall lackar jag en av de jag har liggandes, men dt blir ju aldrig helt 100. Visst, den är ingen fin-bil, men alltid roligare, iallafall i mitt tycke, när hela bilen har samma färg 🙂

                          september 4, 2012 at 03:24 #47168

                          Vad är det för något spännande medel ni använder för att ta bort lacken? 🙂

                            september 22, 2012 at 22:38 #47878

                            …det spännande medlet får jag inte veta namnet på, kan inte köpas hur som tydligen…

                            Nåväl, lite har hänt:

                            Nyrenoverad förgasare
                            Bättre begagnad, mestadels rostfri blå bakskärm
                            Nytt avgassystem (ad center i Ängelholm hade, billigt…)
                            Nya stift
                            Justerat ventilerna
                            Olja, oljefilter
                            Genomgång och justering av bromsarna
                            Luftfilter
                            Grill
                            Kofångare



                            Ok, massor kvar att göra, men nu så ska jag bara göra ett oljebyte igen, sen är det besiktningsdags!

                              september 23, 2012 at 16:30 #47896

                              Kul! 🙂 Den ser lite busig ut med strålkastarskydd och en blå bakskärm, vad är planen? Hellack eller bruksbus? 😛

                              Johan

                                september 23, 2012 at 18:55 #47899

                                jo, det är så att min näst äldste son fyller övningskörning imorgon, och han vill ha en gammal bil… När jag för ett halvår sedan ungefär hämtade upp honom på tågstationen här i Helsingborg efter hans hemkomst från klassresa (gick ut 9:an i våras), så kom jag åkandes i den nyrenoverade smaragdgröna 96:an från 1975 som jag hade då, så utbrast han med ett “det är ju en så’n jag vill ha!” – så, när nu jag fick tag i denna, och den visade sig vara så pass hel som den är, så blev det så att jag tänker ge denna vidare till honom som första bil… Han har redan varit med och fixat lite på den, med förgasarbyte bl.a. – så, till en början får den förbli busigt bruksig, men hel och välservad, för att kanske såsmåningom renovera, lackera osv…

                                  september 23, 2012 at 19:01 #47900

                                  kan ju alltid lacka den matt svart :ROLF

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.