Saab 99 1973L

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99 1973L

• Detta ämne har 55 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-11 11:54 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 56 totalt)
  • Författare
    victorfrisk
    Deltagare

@Ludde wrote:

Riktigt snygg blev den i del färgen.. Kul att se fler 99:or

Tackar!
    Ja det är riktigt fräcka bilar! Tråkigt att så många har fått sätta livet till i folkrace.

victorfrisk
    Deltagare

Lyckades få dit de flesta lister, lyktor och annat plock på bilen idag!
    I morgon ska hon hålrumbehandlas i dörrar och trösklar, dörrsidorna ska på plats igen och ett litet hål i ena hjulhuset ska lappas igen.

Fick även tag på lyktor och insatser från en opel commodore 69a hoppas dom ska passa i sargerna.
    Annars har de flesta amerikanska bilar som impala, belair, pontiac m.m 5.75″ lyktor, så nåt går det säkert att få tag på som passar 🙂

Sen återstår det att:
    – Tectyl behandla hjulhus och underredet.
    – Montera nya sänkningsfjädrar, stötdämpare.
    – Nya bromsskivor, bromsok, belägg och bromsslangar.
    – Nya fälgar.

Blev riktigt bra detta! Härlig färgkombination!

victorfrisk
    Deltagare

@Christian Haugsöen wrote:

Blev riktigt bra detta! Härlig färgkombination!

Tackar! Det tar sig sakta men säkert!

victorfrisk
    Deltagare

Idag har samtliga hjulhus och delar av underredet tectyl behandlats!
    Bromsslangar, fjädrar och dämpare har avlägsnats för att gör plats för nya komponenter!
    Väntar på ett paket från Saabklubben med nya bakdämpare och bromsslangar, hoppas det anländer i morgon!
    Även en ny doftgran är inhandlad!! Det luktade inte så överdrivet gott i cockpiten efter lackeringen :ID

Ja mer än så finns det väl inte att säga om dagens prestationer, bilderna får tala för sig!

victorfrisk
    Deltagare

Sen på tal om ingenting så har moderjord skapar ett nytt Airflow kit till Saab 9-5! Bra snyggt!
    Finns tyvärr bara i vitt! :wrench

victorfrisk
    Deltagare

Monterade fjädrar och stötdämpare igår, blev riktigt fint måste jag säga!
    Känns bra att allt fjädringsväg är nytt.

Bromsskivorna fick sig en omgång i svarven och sedan en omgång med hotpaint!
    Bromssköldarna va i bra skick så dom fick också lite ny färg och lika så bromsoken.

Saknar nu bara de bakre bromsslangarna, skärmkantslister och stötfångarna, sen ska hon in på svensk bilprovning och granskas. :race

stefan
    Deltagare

Fin bil ! Hoppas att bromsskivorna klarar sig efter svarvningen. Man ska aldrig sätta dom som du gjort utan man ska dubba dom med konor i centrum. Det är väldigt lätt att det blir fel annars.

victorfrisk
    Deltagare

@Stefan wrote:

Fin bil ! Hoppas att bromsskivorna klarar sig efter svarvningen. Man ska aldrig sätta dom som du gjort utan man ska dubba dom med konor i centrum. Det är väldigt lätt att det blir fel annars.

Tackar!
    Jo jag gjorde en liten chansning 🙂 Det visar sig väl i morgon hur det blev!

goofy
    Deltagare

Fint resultat! Själv hade jag nog behållit originalfärg och ”fartränderna” men denna vart ju superfin.

Pappa hade en likadan inköpt i panik i Kristianstad när växellådan rasade på vår 99 -71 på väg till Frankrike!
    Tyvärr slutade den sina dagar 10 oktober 1978 då en fyllstyrare i Audi 80 beslöt att bakifrån med 140km/h korta ner SAABen till halva baksätet.

victorfrisk
    Deltagare

@Goofy wrote:

Fint resultat! Själv hade jag nog behållit originalfärg och ”fartränderna” men denna vart ju superfin.

Pappa hade en likadan inköpt i panik i Kristianstad när växellådan rasade på vår 99 -71 på väg till Frankrike!
    Tyvärr slutade den sina dagar 10 oktober 1978 då en fyllstyrare i Audi 80 beslöt att bakifrån med 140km/h korta ner SAABen till halva baksätet.

Tackar! 🙂

Aj då, det lät ju inte nå vidare, hoppas alla överlevde!
    Jo jag hade till och med köpt ut två liter av originalfärgen, men sen spårade det ur när vi väl skulle lacka den 🙂

victorfrisk
    Deltagare

Idag kom det paket på posten med nya kofångare och skärmkantslister som ska monteras i morgon!
    Blir nog en del modifikation som det ser ut, det va inte riktigt samma infästningar på de tidigare modellerna som på 73an.
    Sen besökte jag USA-skroten här i Njurunda och kom över 4st lyktor till US-fronten, Hittade en gammal Rover P6 2000 som stod under ett träd och rostade, den hade ungefär samma insatser som Saab.
    Dock så sitter lyktorna otroligt tätt ihop på Saaben till skillnad från de flesta andra bilar med samma typ av lyktor, så viss modifiering blev det för att få plats med dom i grillen.

skomakarn
    Deltagare

@victorfrisk wrote:

@Goofy wrote:

Tackar! 🙂

Aj då, det lät ju inte nå vidare, hoppas alla överlevde!
    Jo jag hade till och med köpt ut två liter av originalfärgen, men sen spårade det ur när vi väl skulle lacka den 🙂

Äsch, behåll originalfärgen till nästa gång du ska lacka om 😉

victorfrisk
    Deltagare

Idag blev det sista inför besiktningen klart på bilen 🙂 Om jag inte har missat nåt vill säga? :duck
    Jag började morgonen med att skruva dit den bakre kofångaren med hemmasnickrade fästen och rostfri vagnsbult.
    Blev riktigt bra måste jag säga! Autosolen är utan tvekan min favorit produkt i garaget!
    Monterade också tillbaks original framlyktorna, klippte och klistrade sedan men Usa lyktorna och monterade xenon i dom.

Sen tog jag en titt på Turbo frontspoilern.. Inte alls nån vacker syn! Full i stenskott, sprickor och repor!
    Lösningen blev: svetsa alla sprickor med lödpennan, Våtslipning med 1000 & 2000 papper, Autosol/Roterade slipen, Rubbing och till sist vaxning!

Här kommer några bilder från dagen! :h

patlon00
    Deltagare

Blir hur snyggt som helst…..

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 56 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng