Saab 99 -69

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 -69

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 -69

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 59 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 9, 2009 at 19:45 #136991

      Nej, jag bara slipade ur trummorna med sanspapper för hand då de var ytrosstiga. Men någon kant slipade jag inte bort. Får väl göra det då när jag tar isär det igen. Tack så mycket för tippset!

        mars 11, 2009 at 15:23 #137095

        Lite bilder:


        Kompisens 99:or står och bekantar sig med varann!


        Efftersom lamellerna var så totalt slut fick det bli att dra in bilen i garaget med spaklyfft.


        Skiten ur.


        Mer slut lameller har jag nog inte sett.


        Ihopsatt igen.


        Grillen avlägsnad från svart färg samt ditsatt.


        Någon som svettsat och ej målat.


        Slipat och rosstskyddat.


        Tecktyl pålagt.


        Bilens insida.

        Kladdat på svart färg har dom visst gjort på det messta, till och med över saab loggan på stänkorna. Kunde skrapas fram igen.

          mars 12, 2009 at 10:24 #137132

          Härligt att se en tidig 99a.
          Jag har en okej bakre stötfångare om din kompis är intresserad.

          /Owe

            mars 12, 2009 at 18:26 #137171

            Jo, jag gillar bilen skarpt. :)Igentligen hadde jag velat köpt den men insåg att jag ej hadde möjlighet så då köpte kompisen den istellet som tur var annars hade den antagligen legat på skroten nu. Var flera skrotfirmor som hört av sig. :thumbdown: Ska säga till om stötfångaren.

              mars 20, 2009 at 13:53 #137545

              Har blivit lite krångel med 99:an nu. Började gå illa, och sedan rätt som det var ibland så kunde den bara stänga av sig själv, och nu får jag inte fram någon gnista på den. Har provat att göra rent rotor, fördelare, brytare, med mera, men det verkar inte hjälpa. Funderar på om jag skulle ta och prova med en annan tändspole också. Någon som har någon annan teori?

              Mycket tacksam för svar.

                mars 20, 2009 at 14:24 #137547

                jag skulle prova att byta kondensator. Har haft samma symptom själv förut både med 99:or men även 96:or. De slumvisa stoppen och ibland utebliven gnista berodde på kondensatorn.

                  mars 20, 2009 at 18:23 #137552

                  tack för svaret! Får prova det då! Ska väl funka med vad som i princip bara den passar väl?

                    mars 20, 2009 at 19:09 #137555

                    tror jag har en kondensator från en -80 tals 99:a. Kann den funka?

                      april 29, 2009 at 19:38 #139340

                      Nu är det problemet med tändningen ur värden för länge sedan i alla fall! Gav mig för ett tag sedan på rossthärden i bagagerummet som jag ikväll slutförde. (bilder kommer) Av säkerhetsskäl så tog jag bort tanken innan jag satte igång att svettsa. Men nu när den legat på garagegolvet ett tag så såg jag att den börjat läcka i en gammal lagning. Tänkte höra om någon vet om en plassttank från -80 tals 99:a kan passa? Vet ju att plassttanken rymmer mer men frågan är ju om den passar på -69:an för det?

                      Tacksam för svar!

                        maj 1, 2009 at 16:55 #139433

                        Ingen som vet om det är möjligt att hänga dit en plassttank istället?

                          maj 22, 2009 at 21:39 #140453

                          Nu har det hänt en del med bilen! Rostlagad, underredsbehandlad, skärmkant bytt och så har vi skaffat en ny nyckel till förardörren och köpt ett komplett lås från bildelsbasen till kofferten m m. Bilderna får väl tala för sig själva.


                          Fy fan vad rostig den var i baken!! 😮

                            maj 22, 2009 at 21:47 #140454


                            skärmkant hackade vi bort från en 90 på skroten.

                              maj 22, 2009 at 21:48 #140455


                              Tecktyl påsprutad

                                maj 22, 2009 at 21:55 #140456

                                Så nu återstår det att göra rent startmotorn som klickar på första försöken och förmodligen är skitig och så ska handbromsen ses över lite till. Och så har det uppkommit ett mystiskt fel på blinkersen på v. sida som börjat lysa konstant, fick ta ur den säkringen, någon som har förslag på vad felet är?

                                  maj 23, 2009 at 11:30 #140465

                                  Ingen som känner igen problemet med konstant lysande blinkers på ena sidan helt plötsligt? Tacksam över förslag på fel!

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 59 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.