SÅLD! SAAB 99 GL från 1982, 5 speed. Extremt fin oskruvad originalare!

Forum / Sälj/Köp / Bilar, säljes / SÅLD! SAAB 99 GL från 1982, 5 speed. Extremt fin oskruvad originalare!

Forum / Sälj/Köp / Bilar, säljes / SÅLD! SAAB 99 GL från 1982, 5 speed. Extremt fin oskruvad originalare!

  • Författare
    Inlägg
    • september 11, 2015 at 01:59 #379382

      IMG_61492

      EDIT. Bilen är såld. Den gick för lite väl billiga 13 000.-. Hoppas den får ett bra hem.

      Hej

      Hjälper grannen att sälja en extremt fin 5-växlad SAAB 99 GL med 100 kusar. På bilprovningens papper heter den SAAB 99-GL-2SN-CM5. Färg i registret står som ljusgrå men skulle säga att den är mer sandfärgad än något annat, förmodligen heter färgen på SAAB-språk Savannbeige.

      SAAB’s servicekort på service’ar fram till 99 finns och sedan dess har den bara gått dryga 2000 mil. På pappret har bilen 5 ägare men i realiteten så är det två till tre ägare då den flyttats mellan man och fru ett par gånger (samt att en annan granne ägt den en helg). Första och tidigare ägaren var en äldre herre (för att inte använda termer som “gammal gubbe” =)).

      980527 byttes mätarhuset på den. Då hade bilen gått 108319km och huset som sattes i hade gått 195343 km. När den besiktades idag stod mätaren på 220403 vilket i realiteten betyder att bile rullat 133379km (220403 – (195343 – 108319)). Det finns papper och kvitto på detta jobb.

      Alla besiktningsprotokoll från 1996 finns och bilen har under alla dessa år gått igenom utan anmärkning, så även på dagens besiktning. 1996 hade bilen gått 10 271 mil så den har inte rullat många mil de senaste 20 åren. Inte vinterkörd på länge, om ens någonsin, och alltid stått i varmgarage. Nu senast långtidsparkerad i garage i 6 år men är nu påställd och körklar. Som alltid med bilar som stått länge så bör den gås igenom och få en ordentlig service. Den har fått ett nytt Biltema-batteri och jag har sett över och gjort rent bensinfilter, övre del av förgasare och bytt förgasarolja, pumpat däcken, fyllt på soppa och kört igenom den så att den nu går bra. Fortfarande lite svajjig på tomgång utan choke och man bör se över brytare och andra tänddelar. Den är historiskt sätt exemplariskt servad.

        Plåtmässigt så kan jag inte se någon rost eller stora skador någonstans.
        Största jag sett på lacken är på passagerardörren vid list. Här verkar det tätats med silikon eller något vid listen och oklart hur skick är under list, ser ut som om det är lite rost här. Se bild.
        Finns några små blämmor i lacken men inget som utvecklats till synlig rost, förutom punkten ovan. Något stenskott på huven som bättrats.
        Finns några små bucklor där man tryckt när man stängt huven, inga vassa så bör gå att trycka ut.
        Båda kogångarna har några småmärken.
        Ett par stenskott i framrutan.
        Extremt fin undertill.
        Klädsel, innertak och inredning i allmänhet ser ut att vara i mycket fint skick. Har inte kollat under överdragsklädeln på framstolarna men vid intresse kan bilder på detaljer fixas.
        Alla lampor invändigt ser ut att fungera.
        Den har dragkrok
        4st vinterdäck medföljer. Skulle vara väldigt synd att köra med en sådan här fin bil i snö och vatten dock.
        Går mycket bra och känns pigg.
        Med allt det sagt… Det är fortfarande en bil från 1982 så termer som “nyskick” går ju inte att använda.

      De enda mekaniska problem jag upptäckt när jag hjälpt henne med den i helgen verkar vara lättfixade standard-problem (baserar påståendet på sökning på detta forum).

        Växellänkaget behöver justeras. 3’an och 5’an ligger extremt nära varandra.
        Backljuset glappar. Förmodligen relaterat med punkten ovan och lär inte vara svårt att fixa om man hittar kontakten
        Hastighetsmätaren har fastnat på 50km/h. Vad jag kan se här inte svårt att fixa och inte helt ovanligt.
        Vänster frambroms ligger på lite. Fälg blir varm och muntligt påpekat på besiktningen.
        Försarstolen är nersutten. Ligger kudde under överdragsklädseln nu.
        Huv-haspen behöver justeras.
        Fuktar lite under motorn men det är som sagt en gammal bil.
        Stereon fungerar inte, verkar inte få ström.

      Jag är ingen SAAB-kännare men har ett allmänt bilintresse och vill tro att detta är en 99 utöver det vanliga. Den skulle behöva hitta ett hem hos en riktig entusiast så den får leva många år till. En ordentlig service, motortvätt, kanske tom en polering och invändig städning så kommer den se som ny ut.

      Det är väldigt svårt att prissätta denna bil. När man söker så verkar ett pris väldigt nära 30 000.- vara rimligt. Rätt köpare som kan ge en snabb och smidig affär utan strul kan säkert komma ner i pris. Tror man behöver se den för att förstå hur fin den faktiskt är och därefter kan man diskutera pris.

      Det är som sagt inte min bil och jag hjälper bara grannen och det är henne man får ringa och stämma av titt med. Hon är inte bilkunnig så tekniska frågor kan ställas här så försöker jag svara på de.

      Bilen finns 2 mil utanför Katrineholm på landsbyggden.

      Så… Pris, närmare 30 000.-. Ställ tekniska frågor här i denna tråd. Är Du genuint intresserad och vill se den eller köpa den så når du Barbro på 0768 18 98 10.

      har haft problem att få in denna annons och bilderna. Lägger bilderna som svar på denna post.

      • Detta ämne redigerades för 8 år sedan av Henrik C.
      Attachments:
        september 11, 2015 at 02:03 #379384

        Testar med mer bilder. Fler kommer.

          september 11, 2015 at 02:06 #379388

          Bilder…

            september 11, 2015 at 02:16 #379392

            Mer bilder… Funkar bara om jag kör tre i stöten…

              september 11, 2015 at 02:29 #379396

              Ännu mer bilder

                september 11, 2015 at 02:34 #379400

                IMG_6134

                Skadan på passagerardörr.

                  september 13, 2015 at 11:59 #379460

                  Förresten… Finns annonsen kvar så finns bilen kvar. =)

                    september 22, 2015 at 09:24 #379892

                    Inte ett rungande sug efter denna. Priset kanske är orealistiskt? Realistiska och vettiga bud välkomnas och alla bud kommer övervägas. =)

                      september 22, 2015 at 11:31 #379894

                      99:or är tyvärr rätt svala och de senare åm ännu kallare. Visst kan den vara värd så mycket pengar i princip, men betalar någon (i Sverige) det?

                      96 V4 1975 ”Bollen”
                      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                        september 24, 2015 at 08:01 #379947

                        Priset är ett fantasipris,tyvärr! Skulle bli förvånad om den går för 15k. Helt iskall bil, men jättefin.

                          september 25, 2015 at 01:42 #379971

                          Mjo. Så är det kanske. Alla bud övervägs som sagt. =)

                          Priset är ett fantasipris,tyvärr! Skulle bli förvånad om den går för 15k. Helt iskall bil, men jättefin.

                            mars 21, 2016 at 08:42 #394969

                            Ingen som vaknat ur sin vinterdvala och känner ett rungande sug efter en fin vår-glidare? =) Finns kvar och ägaren nås på numret i första posten.

                              april 5, 2016 at 18:28 #395366

                              Precis fått höra att bilen är såld. Ändrar topic men låter annons ligga kvar, inte koll på best practice på detta forum.

                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.