Saab 99 Turbo Pearl White Frankfurt 1977 replika

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99 Turbo Pearl White Frankfurt 1977 replika

• Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2013-04-26 14:18 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    jorgen
    Deltagare

Planeringen är att bilen skall vara klar till Saab Festivalen i Trollhättan 31 Maj!

http://www.garaget.org/?car=316963

Delar som saknas som jag letar efter: Hör av dig om du har något i listan nedan
    – Dekorlister till kofångarna NYA
    – Gummibandet till kofångarlisterna
    – Kabelhärva fram och bak (den gamla lätt brandskadad)
    – Kylare
    – Kylfläkt
    – Bränsletrycksaccumulator Bosch
    – Dragkrok
    – Huvudbromsscylinder
    – Volt och ampere mätare till golvkonsolen liknande de som satt i Volvo GT med mätarnålen i klockan tre.

-konrad-
    Deltagare

trevligt projekt! ska bli riktigt kul att följa :AP
    Blir den samma Kulör som originalet? kanske är bilderna som luras, men jag tycker den verkar vitare, origialet är väll mer åt det gul-beigha hållet?

//Konrad S.

jorgen
    Deltagare

99 Turbo Frankfurt bilen har målats om. Minst en gång.

Färgen 1977 var en specialblandning av Pierre Olofsson (Saabs färgchef) och Björn Envall (designchef). Färgen kom från Brittiska ICL som numera inte finns utan är en del av Akzo Nobel.
    6 år senare kommer en Dupont färg som används på ett fåtal 900 T16. Senare även på 9000. Denna färg heter 156.
    Björn Envall säger att han gillade de vitare pearl färger som användes av Porsche och Audi.
    Min färg är en Nissan färg. QX1 DIR Pearl White. Den är något vitare/kallare än 156. Helt i linje med Björn Envalls önskan. Pärleffekten är riktigt häftig. Skall bli spännande att få ut bilen i silen till våren!
    Jag skulle vilja se en bra Kodachrome 64 bild på bilen från 1977. Jag tror att den var vitare då än vad den är nu.

jorgen
    Deltagare

Bilen på museet är vad jag kan se ändrad:
    – blinkers med vit rand skall vara svart
    – sidolisten under huven skarpt avhuggen skall vara rundad och kortare
    – dekorlisten i grillen är i guldfärg skall vara i silver
    Och så kanske en för modern färg från ”framtiden”.

-konrad-
    Deltagare

Sedärja, då har jag lärt mig nått nytt 🙂 Det förklarar ju färgen, Pearl är som du sa riktigt trevligt 🙂 Ska bli kul att följa projektet och det ska bli kul att se den IRL när den är klar. Keep up the good work! :wrench :h :wrench :weld :weld2

//Konrad S.

-konrad-
    Deltagare

Hej!
    Eftersom att du inte svarar på telefon, mail, SMS, röksignaler eller telepati så testar jag här då.
    Jag skickade ju en kabelhärva till dig som du ville köpa, jag har fortfarande inte fått in några pengar på mitt konto, och jag skickade ändå iväg den för drygt 2 månader sen. Jag har inte jättehög lön, och på denna lönen försöker jag renovera min egen 99 Turbo, och hålla en ständigt småtrasig bruksbil rullande utöver normala levnadskostnader. Det jag då vill säga med detta inlägg är att jag skulle verkligen uppskatta att du skickade pengarna till mig, så jag kan bli klar med min bil någon gång, ty den slukar alla slantar som blir över och lite till.

//Konrad Söderholm.

saabturbo
    Deltagare

Kalla bilen för alternativ musei-bil-
    och inte för replika då färgen är fel.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng